Intro
  Achtergrond
  Projecten
  Jongeren
  Links
  Naslag
                            
 
 
Twee culturen op een eiland

In het kader van het project Digifriends hebben middelbare scholieren uit Amsterdam en Beira vanuit hun eigen scholen een virtueel eiland gebouwd. De culturele verschillen en overeenkomsten die ze vonden werden erin verwerkt, met als gevolg een eiland met een nieuwe cultuur.

Een Amsterdams team bouwde Malibu Place. Een van de leerlingen vertelt: ‘We hebben een disco op ons deel van het eiland. Er is een zwembad, met een leuke kleine bar waar je cocktails kan bestellen. We hebben ook een geweldig driesterren hotel. Er zijn veel palmbomen op ons deel. Het is dicht bij de zee, dus we hebben ook een klein strand. Daar kan je uitrusten.’

    ‘We bouwden een restaurant omdat we alle mensen die honger lijden zullen redden, niet omdat het gewoon leuk is.’
Of het restaurant Jay&C , beheerd door een Mozambikaans team:
‘We bouwden een restaurant omdat we alle mensen die honger lijden zullen redden, niet omdat het gewoon leuk is.’

Doelstelling
Het project werd uitgevoerd in Beira, de tweede stad van Mozambique met circa 400.000 inwoners. Het merendeel van de bevolking bestaat uit jongeren voor wie de onderwijsmogelijkheden en werkgelegenheid beperkt zijn. Kennis van de Engelse taal en computervaardigheden kunnen hun toekomstmogelijkheden vergroten.

Nu de politieke situatie in Mozambique stabiel is, vinden steeds meer investeerders hun weg naar Beira en groeit de vraag naar (jonge) professioneel opgeleide mensen.

In eerste instantie was dit project gericht op jongeren in Beira, maar door de schoollink kreeg het ook voor Nederlandse scholieren een belangrijke betekenis. Door informatie uit te wisselen met leeftijdgenoten ontstond er onder de Nederlandse jongeren een genuanceerder beeld van Afrika, want er is daar niet alleen oorlog en geweld!
    Deelnemende scholen:
  • Samora Machel School (Beira)
  • Dalton SG (A'dam)
  • Spinoza Lyceum (A'dam)
  • Esprit SG (A'dam)
  • Berlage Lyceum (A'dam)
  • Sint Ignatius Gymnasium (A'dam)
In Beira viel de keus op de Samora Machel school. De leerlingen op deze school behoren niet tot de armsten, maar zullen in de toekomst de belangrijke economische en politieke posten innemen en de toekomstmogelijkheden voor hun land creëren.

Traject
Het Gemeentelijk Waterleidingenbedrijf Amsterdam (GWA), dat in het verleden vaker heeft samengewerkt met Beira, schonk de school tien computers.

In mei 2001 reisde een computerexpert af naar Mozambique om het materiaal te installeren en de lokale medewerkers wegwijs te maken met de computer. Het digitale lesprogramma werd geïnstalleerd en leraren werden getraind in het gebruik van het programma. Vervolgens droegen zij hun kennis over op de leerlingen. In september kon de uitwisseling met scholieren in Amsterdam beginnen.

Vervolg
Als het project eindigt, blijven de lopende kosten bestaan zoals het telefoon- en emailabonnement, reparaties van de computers etc. De school heeft als oplossing aangedragen om particuliere computercursussen te gaan geven en zo zelfvoorzienend te worden.

De vraag naar computercursussen is groter dan het aanbod in Beira en omgeving, en daar ligt een reële mogelijkheid voor extra inkomsten.
In januari 2002 vindt in Amsterdam een bijeenkomst plaats waarin zal worden geëvalueerd of dit project vervolg kan krijgen met andere scholen.

DigiFriends, Amsterdam meets Beira is een initiatief van NiZA in samenwerking met Danaë Interactive Education.