Beirese havenmanager in Rotterdam |
In september volgde Amir Ali Amade (36), marketing assistant in de haven van Beira, een cursus havenmanagement in Rotterdam. Een dag voordat hij terug zou vliegen naar Mozambique sprak ik hem in het Tulip Inn Hotel, pal naast de nieuwe Erasmusbrug. ![]() ![]() Een maand lang volgde hij een intensieve cursus in de haven van Rotterdam, betaald door het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat. Zijn medecursisten kwamen uit Vietnam, Portugal, Indonesië, China, Bosnië en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. 'We hebben ontzettend veel ervaringen uitgewisseld, we kampen min of meer met dezelfde problemen.' De kust van Beira wordt bijvoorbeeld net als in andere gebieden bedreigd door bodemerosie. Ook andere problemen, zoals het gebrek aan schoon water, waren herkenbaar. 'Als ik een hele dag in de haven gewerkt heb, kan ik thuis niet douchen', vertelt Amade, 'leidingwater is namelijk maar twee keer per dag op vaste tijden beschikbaar.' De vervuiling is groot in Beira. Water wordt bewaard in emmers en pannen, vuilnis wordt niet opgehaald en ook de riolen zijn een groot probleem. 'De cholera-epidemie van vorig jaar zou niet hebben plaatsgevonden als de waterhuishouding in Beira beter was geweest.' Verder heeft de haven last van de onbetrouwbare elektriciteitsvoorziening. 'Soms vallen machines uit, dat is heel slecht.' Amade was heel blij met de cursus. 'Het was horizonverbredend! Het is goed om eens in een haven in Europa rond te kijken als je alleen maar de problemen van Afrika gewend bent.' Hij werkt nu al tien jaar in de haven, maar heeft nog nooit een cursus als deze gevolgd. 'Havenmanagement is heel specifiek. Ik heb vier jaar in Engeland gestudeerd (business administration, LL) op kosten van de regering van Noorwegen, maar miste toch specialistische kennis.' De haven van Rotterdam heeft een diepe indruk bij hem achtergelaten. 'Alles is zo goed georganiseerd!' Vooral van de commerciële instelling heeft de marketing assistant veel geleerd. 'Jullie hebben competitie tussen bedrijven in de haven. Hier werken bijvoorbeeld alleen al drie verschillende bedrijven in de containerterminal. Bij ons is er alleen concurrentie met andere havens. Competitie is goed. Het levert een goede service en betere prijzen voor de klanten op.' Amade vindt de havens van Rotterdam en Beira onvergelijkbaar. 'Jullie verschepen een miljard containers per jaar, wij maximaal 40.000, dat is zo'n groot verschil!' De privatiseringslessen van Rotterdam komen de marketingman uit Beira goed van pas. Binnenkort wordt zijn haven eveneens geprivatiseerd door Cornelder, een Nederlands bedrijf. Hij heeft hier veel vertrouwen in. Behalve in Rotterdam is Amade ook in Duitse havens geweest en in Antwerpen. 'Rotterdam is gespecialiseerd in containers, Antwerpen meer in vracht. Dat komt omdat de salarissen in Nederland hoog zijn en vracht erg arbeidsintensief is. Bovendien houden Nederlanders niet van sjouwen. De Belgen vinden dat veel minder erg.' Amir Amade vertelt dat in Beira de haven en de stad vroeger min of meer gescheiden waren. Nu zijn ze veel meer met elkaar verbonden. 'We hebben tegenwoordig elke maand overleg met de gemeenteraad en zij komen de haven bezoeken, dus we kunnen ideeën uitwisselen.' Dit kon ook niet anders. De stad groeit en komt steeds dichter bij de haven te liggen. 'We zullen vooruit moeten kijken. De haven wil misschien later uitbreiden met een extra terminal. We moeten rekening houden met de ruimte.' Amade merkt op dat de relatie tussen de stad en de haven sterk verbeterd is. 'Tegenwoordig houden we elkaar op de hoogte en worden dingen samen besproken. Dit is een goede ontwikkeling.' Vandaag is het zijn laatste dag in Rotterdam. 'Ik ga mijn kennis delen met mijn collega's en ik zal de foto's laten zien die ik gemaakt heb. We kunnen nou eenmaal niet allemaal naar Rotterdam komen!' |
![]() |
![]() |
![]() |