Afrikaanse leiders hebben in 2001 NePAD opgericht om gezamenlijk beslissingen te nemen over duurzame groei en de economische ontwikkeling van Afrika. De Afrikaanse Unie (AU) heeft NePAD overgenomen als een economische netwerk binnen de AU.
|
De vier sprekers |
De EU ziet zichzelf als een belangrijke partner voor de AU en NePAD. Voor Afrikaanse landen die deelnemen aan NePAD is de EU een belangrijke partner en donor. De EU heeft concrete steun toegezegd aan het oprichten van de AU en NePAD.
Resultaten conferentie
Het NePAD Secretariaat, de Zuid-Afrikaanse civil society en de EU waren op 19 mei vertegenwoordigd op de NiZA-conferentie ‘De rol van de EU binnen NePAD’ in Felix Meritis in Amsterdam. De afgevaardigden discussieerden met elkaar over hun eigen rol en over de rol van Europese civil society organisaties met betrekking tot NePAD.
|
Mw. E. Change |
Mw. E. Change, ‘Corporate Governance’ coördinator voor het ‘African Peer Review Mechanism’ (APRM), vertegenwoordigde het NePAD-secretariaat. Haar advies was vooral gericht op civil society organisaties in de AU:- Civil society zou bijeen moeten komen in sterke fora voor het uitwisselen van informatie en het voeren van discussie met betrekking tot NePAD;
- Civil society zou naar onderlinge overeenkomst moeten streven over de verschillende onderwerpen binnen het NePAD proces en een gezamenlijk standpunt en strategie moeten vormen over NePAD.
|
Dhr. D.M. Balia |
Dhr. D.M. Balia, president-directeur van Transparency International South Africa, gaf aandacht aan onderwerpen die voor de civil society van Zuid-Afrika van belang zijn. Tijdens de conferentie gaf hij het volgende advies aan het NePAD Secretariaat, de AU en de EU:- Afrikaanse leiders en het NePAD Secretariaat zouden actief moeten zoeken naar een manier om de civil society te betrekken in het NePAD-proces, op nationaal en regionaal niveau. Daarnaast zouden zij moeten leren van organisaties die de bevolking vertegenwoordigen;
- De EU zou de betrokkenheid van de civil society organisaties in het NePAD-proces actief en financieel moeten ondersteunen.
|
Dhr. J. Boidin |
Dhr. J. Boidin, lid van de Europese Commissie, vertegenwoordigde de EU en sprak over het positieve potentieel van het APRM en richtte zich in zijn aanbevelingen tot de EU:- De EU kan zich maar beter bescheiden opstellen in haar commentaar op het APRM proces. Het is een zeer ambitieus plan en er is nog een lange weg te gaan voor Europa op het gebied van onderlinge beoordeling (peer review);
- Het APRM moet worden gezien als een groeiproces, niet als een voorwaarde voor Europese ontwikkelingssamenwerking.
NiZA gaat civil society organisaties in Botswana, Mozambique, Zambia en Zuid-Afrika steunen in hun pogingen om actief deel te nemen in het NePAD-proces en het proces te beïnvloeden. Het Economie Programma zal gaan samenwerken met 22 partner organisaties in een tweeëneenhalf jarig NePAD sector plan. Dit plan zal vanaf de tweede helft van 2004 operationeel zijn.
|
Peter Hermes, NiZA |
NiZA informeert en lobbyt bij de Nederlandse regering en de EU over onderwerpen met betrekking tot het NePAD-proces en de rol van ‘civil society’ binnen dit proces. NiZA zal dit blijven doen, met input van haar partner organisaties, om zo de blijvende aandacht van de Nederlandse overheid en de EU te garanderen. Daarnaast stimuleert NiZA de Nederlandse overheid en de EU om actief en financieel het NePAD-proces en de betrokkenheid van civil society organisaties te ondersteunen.
The role of the EU in relation to NePAD.pdf (64 Kb)
Agenda 'Europa in de wereld'
NiZA Economie Programma