![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() | |
Samson Kambalu's heilige ballen | |
In het Departement voor Schone Kunsten en Performances van de universiteit in Zomba, alwaar hij doceert, richtte hij begin 2000 een ruimte in met tafels, brandende kaarsen en gregoriaanse muziek. Op de tafels lagen platte kartonnen objecten van bijbelse thema's. Ballen beplakt met bijbelpagina's waren er om opgeraapt te worden en mee te spelen. Samson wilde zijn bezoekers de vrijheid laten ervaren. De vrijheid om met vierduizend jaar geschiedenis wat te voetballen. Eind 2000 heeft Samson Kambalu enige maanden in het gastatelier van de Stichting Thami Mnyele gewerkt. Voor hem was dat geen grote stap. 'Ik ben op mijn dertiende jaar naar de Kamuzu Academie in Lilongwe gegaan, waar ik van westerse docenten een westerse opleiding heb gehad. Ik voel me hier dus thuis, maar ik heb wel een enorme identiteitscrisis achter de rug. Ik voelde me geen Afrikaan en geen westerling. Mijn werk werd in Malawi soms als blasfemisch gezien, maar veel mensen vonden het geweldig.' In Nederland liet hij zijn Holy Balls op een groen tapijt liggen in een openbare ruimte zoals het Centraal Station van Amsterdam. 'Dit werk vertegenwoordigt alle aspecten van mijn leven, een arena waar opnieuw het verleden, het heden en de toekomst gedefinieerd kan worden. In mijn geest is de hele aarde een grote heilige bal, waar mijn psychische geest of een andere geest mij komt helpen om het spel van het leven te spelen.' Pauline Burmann |
|
![]() | |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |