
MediaNews 27  December 2007/ Quarterly newsletter of NiZA 's Media Programme

The sad demise of MediaNews  
by Astrid Schipper 
 
This 27th edition  will be the last  MediaNews 
to be published. As NiZA wants to present a 
new organisational profile to its audience - 
see the article on the 'New NiZA' on page 3 - 
and as the staff contingency for the 
Programmes Department will be minimised 
per February 2008, we decided that it is no 
longer an option for us to continue publishing 
this newsletter that has existenced for 7 years. 
 
Personally I have been involved in the publishing 
of MediaNews for over three years and I feel sad 
that I have to say 'Goodbye' to what I feel was a 
valuable communication tool for a valuable 
programme; NiZA's Media and Freedom of 
Expression Programme. Herewith I would like to 
share some of the history of MediaNews.  
 
After three years of supporting activities in the 
field of media development, in 2000 NiZA was 
the very first civic organisation in the Netherlands 
to be granted funding from Personnel Services 
Oversees - PSO - for running a thematic capacity 
building programme. NiZA's Media and Freedom 
of Expression Programme was born. A 
comprehensive programme aimed at 
strengthening the capacity of the non - state 
owned media sector throughout Southern Africa.  
 
With the launch of the Media Programme came 
the realisation that we needed to inform our 

 
audience of what we where doing. Initial objective 
of MediaNews was to create a support base for the 
activities of the Media Programme in the 
Netherlands. Therefore, it was predominantly sent 
to Dutch recipients who somehow had a 
connection with the Media Programme. The first 
issue was published in September 2000.  
 
After the other two NiZA thematic programmes 
also received funding, a general NiZA newsletter 

 
The sad demise of MediaNews ………..……1 
NiZA on a new path……………………..…..3 
The footprint of the Media Program………...4 
Reflections on the ‘Project Farmers’…….….5 
Emergence of a promising generation of 
journalists ……………………………….…..6 
Zimbabwean news per SMS successful……..9 
SWRA wins Media Excellence Award…….11 
Power Reporting Workshop Report………..11 
Under the radar: the independence of the 
SABC………………………………………12 
Blogs: an innovative way to speak up……..13 
MISA – Zimbabwe and ZACRAS to visit 
Netherlands………………………….….….16 
Struggle for Zimbabwe Community Radio..16 
The African Media Initiative(AMI)………..17 
New dossiers published by FAIR…...……..19 
Elections and media freedom in 2008 
Zimbabwe…………………………………19 
Angola………………………………….….21 
Swaziland……………………………….…22 

 
NiZA’s Media Programme supports civil society organisations in Southern Africa that contribute to the creation of more 

democratic and open societies where governments are held accountable to citizens’needs and interests. To this end the 
Media Programme supports the strengthening of our partner organisations so that they can: 1. Influence the media and 
freedom of expression policies and legal environment in the SADC region to reach a conducive freedom of expression 
environment, 2. Increase access to information for citizens, 3. Train media professionals to deliver more balanced and 

accurate information on key political, social and economic issues, 4. Improve the financial sustainability of media outlets. 
www.niza.nl/medianews 



 2

was created. MediaNews became the vehicle to  
distribute information specifically on Media 
Programme partners, their projects and on 
Southern African media development issues.  
 
Adolescence 
 
An evaluation of MediaNews was conducted in 
2005 to ascertain whether MN was appreciated by 
its audience. This evaluation and the subsequent 
discussions with industry experts from the SADC 
taught us that the MediaNews readership ranged 
from media development experts to media 
practitioners - predominantly in the SADC - and 
people working in civil society and government. 
And that these people most valued the 
information we provided on our partner 
organisations and their activities as, ''One does 
not otherwise know of NiZA's activities and 
partners". Another comment sourced stated: ''The 
newsletter provides me with actual news from the 
inside, which normally would be difficult for me 
to find out.'' 
 
The evaluation revealed that respondents 
especially valued the practical information. As a 
journalist from newspaper the Namibian pointed 
out: "I mainly like to read about the activities that 
the Media Programme supports. Also, articles 
containing background information on the media 
situation in Southern Africa…are very interesting 
to me. But practical information is even more 
valuable to me than information on general 
developments. I would like to read which 
trainings are being held and how I can subscribe 
to participate in these trainings." 
 
Other learning point that that we stumbled upon 
was that MediaNews should use the Media 
Programmes' own resources better. For example, 
by inviting a prominent media and freedom of 
expression expert that we worked with since the 
inception of the Media Programme, Jeanette 
Minnie, to write a column for MediaNews on an 
on-going basis. Another outcome of this insight 
was for us to ask the young Dutch journalists who 
were sent to media outlets in southern Africa via 
our youth Programme to write articles for Media 
News on a more regular basis. After Elles van 
Gelder, a former participant in this programme, 
became editor of the newsletter this even reversed 

to these journalist actively offering ideas for 
articles to MediaNews. 
 
Information brokering 
 
Also we didn’t realise from the start that 
information brokering was such a vital requirement 
for our stakeholders in the SADC. It took 
feedback from partners during a partner 
consultation at the end of 2004 for the Media team 
to realise information went up and down between 
NiZA and one or two partnerorganisations, but 
that information didn't 'circulate'. "MediaNews 
should facilitate communication between 
stakeholders in the South," partners said. From 
that moment MediaNews announced the 
publication of reports in newsflashes providing 
links to the publishing organisations and thus 
facilitated accessibility. 
 
Readers were also interested in the issue of critical 
reporting on the activities NiZA supports to 
enable learning. As one reader put it: "I would like 
to read more case studies and in-depth discussions 
about successes and failures in media for 
development. It’s great that the newsletter 
cheerleads about all the great stuff you are funding.  
It might be nice to have a column on best 
practices, lessons learned, challenges, etc." This 
was great feedback though it proved to be really 
difficult to get partners agreeing to cover failure in 
the newsletter. All where interested to read it from 
others, but whereas our programme evolves 
around capacity development and learning it 
appeared to be taboo to provide insights on own 
failure. 
 
Lesson learnt 
 
Due to the negative reply to our funding proposal 
from the Dutch Ministry of Development 
Cooperation NiZA had to dramatically shrink its 
operations.  NiZA Board and management decided 
not to prolong its thematic capacity building 
programmes after the current funding period ends 
in 2008. Staff to run the three programmes has 
been cut from 15 FTE at the start of 2007 to a 
current 4 FTE. Envisaged is another cut to 1.6 
FTE in the second half of 2008. The harshest 
lesson learnt is not to become too dependent on 
one funder for your operations.  
 



 3

That said, throughout the set backs and the steps 
forward, I have thoroughly enjoyed working on 
each and every issue of MediaNews. I hope you 
have enjoyed reading it. Thank you for all your 
ideas and feedback that you shared with us over 
the years, your interest in MediaNews was highly 
appreciated.  
 
Elles, thank you for the great editing job you've 
done!  
 
Astrid Schipper (astrid@niza.nl) is programme officer of 
the Media Programme and co-ordinator MediaNews  
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
NiZA on a new path 
by Liz van Omme  
 
Since September 1 this year NiZA officially 
launched itself as a campaigning organisation 
in the Netherlands focusing on a fairer 
sharing of the income generated from natural 
resources in Africa.  
 
In NiZA's view, inequalities in access to, and 
ownership of, sources of economical benefit are 
the single most important causes of oppression, 
exploitation, poverty and exclusion in Africa. 
Furthermore NiZA feels this is not only about 
inequalities within African societies, but it is just 
as much about inequalities between Africa and the 
West. 
 
Africa is a rich continent; there is gold in its soil, 
oil, diamonds, copper, platinum and other 
minerals. Huge profits are being made in the 
related industries, especially now that the prices of 
these commodities are rising all over the world at 
an unprecedented rate. But little of the profits 
find its way to the average African citizen. The 
wealth ends up in the hands - and bank accounts - 
of a tiny, but extremely rich ruling elite - and in 
the coffers of some large multinational 
corporations. 
 
NiZA's stance on this is that African citizens 
should demand a right to a substantial portion of 
this wealth. We also think that Dutch consumers 
should be consciencised about the origins of the 
goods they buy and who actually prospers from  
the money they spend on these goods. 

 

Mining in Zambia 
 
We want to remind both governments and 
companies of their responsibility to ensure that the 
income generated does also benefit local 
populations. NiZA will launch its first campaign to 
this end in early 2008. 
 
NiZA's new partner 
 
NiZA will be joining forces with a new partner, 
ActionAid International. Recently established in 
England, ActionAid is currently represented all 
over the world. NiZA's new focal point for action 
will be to address the ruthless exploitation of 
Africa. But the companies that are guilty of this 
seldom are solely Dutch. Most of the time, the 
culprits are huge multinationals and elusive 
worldwide trading networks. So in its struggle, 
NiZA needs strong and stable international allies. 
In addition to our African partner organisations, 
we need partners who know not only Africa but 
who are also at home all over the world. ActionAid 
International no doubt meets these criteria.  

 
 
NiZA will remain a Dutch organisation, but the 
coming year we will be an ActionAid associate. 
During this period we will mutually identify 
possibilities for cooperation and for ways of doing 
so. The association period will last for one year and 
a year from now we will evaluate whether this 
temporary engagement can grow into a permanent 
one. 
 



 4

In the meantime, the actual cooperation on the 
ground has already begun. In the preparatory 
phase of the 2008 campaigns on resources, for 
instance, ActionAid will provide the international 
component, by means of their offices in Africa 
who will be feeding us all-important research 
information, the joining-in of ActionAid Sweden 
or UK, and ActionAid lobbyists targeting 
international politics.  
 
Liz van Omme is NiZA’s Senior communications officer 
  
Action Aid International  www.actionaid.org 
NiZA www.niza.nl           
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
The footprint of the Media Program 
by Raymond Joseph 
 
Raymond Joseph is a freelance journalist and 
media trainer who has been involved in a 
wide variety of NiZA-funded projects. In this 
personal story he tells about his experiences 
with NiZA’s Media Program and some of 
their projects. “What is certain is that NiZA 
has made a real difference to the media 
landscape over the years,” he emphasises. 
 
Slipping and sliding along the gravel road, thick 
bush and trees on either side, all my attention is 
focused on making sure the car doesn’t bog down 
in the soft sand. But as we come around a bend 
all that is forgotten and I am forced to slam on 
brakes, as I spot a herd of elephant crossing the 
road a mere 30 metres ahead. 
 
With me in the car were Postrick Kupulo and 
Precious Sinyepe, two journalists from the Caprivi 
Vision, a lively community newspaper in the small 
Namibian town of Katima Mulilo, situated at the 
end of the Caprivi Strip – once the frontline of 
apartheid South Africa’s war against its southern 
African neighbours. We were only a few minutes 
out of their home town, on our way to cover a 
story about the Children of Zion home - a 
remarkable NGO situated on the banks of the 
Zambezi River, the border with Zambia - which 
has given a home and hope to orphans infected 
and affected by Aids. 
 
Footprints 
 

I was in Katima after the founder of the Caprivi 
Vision community newspaper, Risco Lumamezi, 
had appealed to NiZA for assistance with business 
planning and advertising systems development for 
his paper, as well as reporting and writing training 
for a group of volunteers. It was not the first time 
I had found myself in a remote corner of southern 
Africa on a mission for NiZA, and once again I 
was struck by just how deep the organisation’s 
footprints extended into the region. 
 
Lumamezi had turned to NiZA after several other 
donors and funding agencies had turned down his 
appeals for help. As a  battling, fledgling 
newspaper still struggling to establish itself, 
assisting him was considered too risky and his 
appeals for assistance had been turned down. Not 
so for NiZA, an organisation that I witnessed step 
in time and again to assist start-up media projects 
to get going and also to help others that were 
already running projects to build their capacity. 
 

 
Postrick Kupulo, seated, and Risco Lumamezi working on 
an edition of Caprivi Vision, a small community project 
 
Like the Southern Sun in Keetmanshoop, in the 
south of Namibia, where a group of volunteers 
had approached the Polytechnic of Namibia – a 
long-time NiZA partner - for help to set up a 
community-based newspaper. They had been 
trying without any success for a long time to find 
donors who would help them get their project off 
the ground. NiZA agreed and for the next three 
years the Sun shone brightly, until it folded 
because of a variety of problems.  
 
But, despite the collapse of the Sun, its legacy lives 
on with virtually all the journalists who were 
trained there, courtesy of NiZA, working in 



 5

different parts of Namibia’s media. The fact is, 
NiZA has been involved in many media initiatives  
over the years and, sadly, some of then have not 
survived. But like the Southern Sun, the training 
and work experience that the people received – 
often as unpaid volunteers – meant that they were 
able to learn skills that enabled them to move on 
to paid jobs in the media. So in many cases, it is 
safe to say that even the “ failures” were 
successes. 
 
Hands-on 
 
It is also not an exaggeration to say that 
throughout the southern African region there are 
many people active in the media who got their 
first break through working in NiZA supported 
projects. Also in Namibia, NiZA has supported 
The Big Issue magazine, a feisty and intelligent 
Street magazine that provides a dignified means 
of earning a living for the poor and marginalised 
vendors who sell it.  
 

 
Polytechnic of Namibia media students 
 
A strong and independent voice that covers issues 
that are often ignored by the mainstream media, 
The Big Issue still serves as an important training 
ground for young journalists. NiZA also played a 
key role in the setting up of a media diploma 
course at the  Polytechnic of Namibia in 
Windhoek. This course offers hands-on training 
for fledgling young student journalists through 
Echoes, its student-run  
news agency, which provides practical on-the-job 
training in a real life newsroom environment. A 
manual, focusing specifically on community 
journalism that was produced for the Polytechnic 
with NiZA’s assistance, remains one of very few 
of its kind in use in the region. 

 

 
Activists being trained at Amac in Cape Town to use 
media as an advocacy tool 
 
In Cape Town NiZA supported the development 
of training material for the community print 
production courses offered at (Amac) Arts and 
Media Access Centre, which gives youth from 
disadvantaged backgrounds access to media 
training. Amac also offers media production 
training and resources to community activists so 
they can use printed media as an advocacy tool. 
 
Real difference 
 
Another projects that NiZA – with Amac - 
assisted was Women’s Link, an innovative gender 
and media project inside Cape Town’s Pollsmoor 
Prison, where women inmates produce a 
newsletter that acts as a platform for prisoners a 
platform to raise issues.  
 

 
The editorial staff of Women’s Link, an 
innovative media and gender programme in 
Cape Town’s Pollsmoor Prison in Cape Town, 
checks out their latest edition 
 



 6

 
Editorial plannig meeting for Women’s Link 
newsletter in Pollsmoor Prison 
 
Although this is just a personal overview of some 
of the NiZA-supported projects that I have been 
involved in over the years, it gives an indication of 
the variety, and the breadth, of the organisation’s 
involvement in the region. Many were considered 
far to “risky” by other donors,  who all too often 
choose to fund more established projects, with a 
higher, “sexier” profile. What cannot be disputed 
is that NiZA has made a real difference to the 
media landscape in the region and the 
organisation leaves behind a rich legacy: but what 
is less certain is how the gap their departure leaves 
will be filled. 
 
Raymond Joseph (rayjoe@iafrica.com) is a freelance 
journalist and media trainer, who works in both the 
mainstream and community media throughout South and 
southern Africa.  
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
           
Reflections on the “Project Farmers”  
by Jeanette Minnie 
 
The NiZA Media Programme will be coming 
to an end during 2008. This is indeed a 
regrettable development. Over the past 7 
years since the programme’s inception has 
been supporting capacity development 
projects and programmes in up to 45 media 
organisations in 12 of countries of the 
Southern African Development Community 
(SADC).  
 
Over the last three years it reduced support from 
12 to 7 countries and from 45 to 20 African 
media organisations to better focus assistance in 
countries where it felt its help was mainly needed 

and in which it had developed a consolidated 
grouping of partner organisations.  
 
It nevertheless also continued its support to some 
of the best known media regional NGO’s in 
southern Africa with reach and strong networking 
linkages across the countries of the SADC. Some 
of these include the Media Institute of Southern 
Africa (MISA), Gender Links, the Southern 
African Media Trainers Network (SAMTRAN), 
the NSJ Southern African Media Training Trust 
(NSJ), the Gender and Media Southern Africa 
Network (GEMSA), the Institute for the 
Advancement of Journalism (IAJ) and the 
Southern African Institute for Media 
Entrepreneurship Development (SAIMED). 
 
Highly innovative 
 
The Media Programme was characterised by 
regular collective partner consultation meetings 
and individual meetings with organisations in the 
South. Many of the partner organisations were also 
invited to participate in NiZA’s annual Living Year 
Book event in Amsterdam where they showcased 
their work to the Dutch public. This was a highly 
innovative addition by NiZA to the normal NGO 
practise of publishing an Annual Report. African 
partners were also invited to many conferences 
and events in The Netherlands and assisted with 
further education. 
 
NiZA is also known for other innovations – one 
of which was involving its partners in its strategic 
planning processes, thus ensuring that its 
consultants were not only accountable to NiZA, 
but to the partner organisations they were assisting 
as well. Another initiative was encouraging the use 
of African consultants as another form of capacity 
building. One of its best contributions has been to 
enable partner organisations in southern Africa to 
meet and network with each other – to learn about 
each other’s programmes and to explore joint 
activities.  
 
Two years ago this led to the formation of the 
Media Alliance of Zimbabwe, a network of four 
organisations – some of them former rivals. Earlier 
this year they attained their first major national 
achievement – the formation of a voluntary and 
independent (non-statutory) media council in 
Zimbabwe that will adjudicate complaints about 



 7

the media against an independent code of 
professional conduct supported by a majority of 
journalists in the country. The achievement is a 
feat in a country driven by political division 
(evident in the media also) and a declaration of 
media independence in a country where state 
media oppression is the order of the day. 
 
Grassroot connection 
 
Relationships between the Programme Officers 
and their respective clusters of partner 
organisations (media training, freedom of 
expression, community media as well as 
broadcasting and ICT’s) were also very close 
(mostly harmonious, but not always).  Since NiZA 
does not provide core cost support to its African 
partners (salaries and operational costs) it became 
extremely specialised in the management of 
individual projects and programmes aimed at 
strengthening the enabling environment and 
improving the quality of free and independent 
journalism in Africa.  
 
The Programme Officers have sometimes 
(disparagingly) described themselves as “Project 
Farmers”.  It is, however, a very apt description 
because it captures the close grassroots 
connection and involvement they enjoy with their 
partners – this is not development aid practised 
from afar. NiZA’s Media Programme was always 
a case of the North taking hands with the South. 
There must be very few international NGO’s 
which have as much knowledge of its African 
partners as the NiZA Media Programme does. It 
will be most unfortunate if this knowledge is lost 
in the Netherlands and in Europe. 
 
The Media Programme is known for giving 
considerable leeway to its partners and respecting 
their wishes - well most of the time. At one NiZA 
capacity assessment workshop I attended outside 
Cape Town in South Africa, the African partners 
decided that they did not want to deliver verbal 
summaries each morning of the proceedings of 
the previous day – as requested by the facilitators. 
They instead decided to construct plays, write 
poetry and imitate international television 
newscasts (including panellists in remote 
countries) as a means to capturing the most 
important concepts and learning of the previous 
day.  

I’ve never seen anything like it. It had much to do 
with the enthusiasm of Kathy Bond Stewart of the 
African Community Publishing and Development 
Trust in Zimbabwe (ACDPT), whose organisation 
writes unusual and very creative books on 
Freedom of Expression, Democracy at Local 
Government Level and so forth with rural 
Zimbabwean communities. It was also driven with 
the knowledge of African proverbs displayed by 
Dick Manganga, a former Director of the Southern 
African Media Entrepreneurship Institute 
(SAIMED) in Botswana.   
 
Closest friends 
 
Such quirks are not the preserve of the South 
alone. In another incident to introduce delegates to 
each other at a strategic planning meetings in 
Amsterdam, the then Manager of the NiZA Media 
Programme lined up all the delegates. He then 
asked us to guess why we were flanked by the 
people on either side of us. Included were some 
notables from the so-called developed countries. 
Well, as it turned out, we had been arranged next 
to each other from the youngest to the oldest. 
Needless to say some of those in the North were 
rather shocked, but to those of us from the South 
it was very funny with the added advantage (or 
disadvantage) that age counts for wisdom in the 
South. The pecking order had been quickly 
established, with the NiZA Media Programme 
Manager claiming he was the oldest. 
 
On a more serious note, a tough and 
comprehensive external mid-term evaluation of the 
NiZA Media Programme three years ago found 
that NiZA is considered to be one “of the most 
important donors and players in the area of media 
sector development in Southern Africa by both its 
African partners and external stakeholders”. The 
media organisations of Southern Africa stand to 
lose one of their closest and most reliable 
Northern friends. 
 
Jeanette Minnie (jcmin@iafrica.com) is an advisor to 
NiZA on freedom of expression.  
 
 
 
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 



 8

Emergance of a promising generation 
of journalists 
by Ingeborg van Beekum 
 
The Youth Programme of NiZA’s Media 
Program has been running since 2002 with 
the aim of contributing to a new generation of 
Dutch journalists who report more balanced 
and informed on issues in (southern) Africa. 
More than 40 journalism graduates were 
offered the opportunity to gain work 
experience at media outlets or media NGOs 
in South Africa and Namibia. At its five year 
anniversary coordinator of the Youth 
Programme, Ingeborg van Beekum looks at 
how some of the former participants currently 
use this experience in their careers.  
 
Skiing in Lesotho, the harrowing situation in 
Zimbabwe or preparations for the World Cup in 
South Africa - open any one of the four relatively 
new free Dutch newspapers and chances are high 
that you stumble across a story by one of the 
former Youth Programme participants. Some fell 
in love with South Africa – more often with one 
of its inhabitants - and decided to stay and work 
as a freelancer or stringer for Dutch media. But 
most of the former participants practice 
journalism in their home country, with a handful 
of the journalists eventually deciding to pursue 
another career or study.  

 
Bertil van Vugt was the very first young journalist 
sent out by NiZA and worked for South African 
daily newspapers Cape Times and Cape Argus. 
Bertil currently works for Africa Interactive, 
where he is editor-in-chief of 
www.afrikanieuws.nl, an online magazine on 
Africa. In this publication he tries to show 
another side of Sub-Sahara Africa, often neglected 
in the mainstream media.  
 
“But we do not avoid the hard reality,” says Van 
Vugt. “The magazine alternates reporting on the 
ever-growing African economy with articles on 
Darfur and Congo.” According to the young 
journalist, his placement significantly contributed 
to his career in journalism. “I think my experience 
in South African journalism was one of the 
decisive factors to take me on board to 
Africa Interactive.” Furthermore, without his six 

 
Bertil van Vugt 

 
months in Cape Town Bertil says he would not 
have had the fascination for African developments 
and issues he currently has.  
 
Broad perspective 
 
The career of young journalist Arjan van 
Oosterhout took another turn. Arjan, who worked 
for Cape Argus in 2004, presently works for Dutch 
trade journal Marketing Tribune. For the past two 
and a half years he spent his days writing about 
marketing - not a subject that touches many 
southern African issues. “I think that the Youth 
Programme did not influence my career as such, 
but it did change me personally.” Arjan says he 
gained a broader perspective of the world. And 
although writing about the region is not his daily 
task, he admits he tries to keep up with the recent 
media and marketing developments in the region.  

   
There are journalists who try to get their African 
stories in the media, not dreading creative 
solutions to get their message across. Tisha 
Eetgerink contributes to the objectives of the 
programme in her very own way. The story about 
skiing in Lesotho was hers, but she also tries for 
other approaches. Eetgerink: “I wrote a few 
articles on southern Africa, for instance about the 
band Freshly Ground from Cape Town for the arts 
& culture section of my newspaper.”  
 
Tisha was placed with the Mail & Guardian online 
in 2006 and currently works for Dutch daily 
newspaper De Pers. Eetgerink says her placement 
in Johannesburg still influences her work: “I notice 



 9

that I have more interest for issues in the region 
reported upon in the Dutch media. Also my 
outlook has broadened. I am more interested in 
the world around me.”  
 
Picture your life 
 
While her placement at the Star newspaper ended 
in September this year, former participant Ilvy 
Njiokiktjien has not yet returned to the 
Netherlands. Together with her partner Ilja, she 
drives back from Johannesburg to the 
Netherlands, handing out digital cameras in every 
country she visits on her way home. On her 
website the young photographer says that her stay 
abroad made her realise that her view as a 
photographer is always biased. This is what made 
sparked Ivy’s idea for project ‘Picture your Life’ - 
a project that gives Africans the opportunity to 
document their own life in pictures. Ilvy hopes 
that the pictures captured will create a pure view 
of Africa through an African’s eye. In that way 
she tries to contribute to a different 
representation of the continent in the Dutch 
media.  
 

Ilvy (r) and Ilja of Picture your life 
 
It is still too early to say what will be the long-
term impact of the Youth Programme, but 
considering the examples, we can say that a 
promising generation of sensitised journalists is 
emerging. Although most of these journalists are 
not yet in decision-making positions, we can 
assume that the Youth Programme inspired them 
to combat the predominantly Eurocentric manner 
in which Africa is covered by the Dutch media. In 
the meantime NiZA aims to keep the network 
together through an online forum, 
www.afrikajournalisten.nl , to keep Africa in the 

picture. The Youth Programme will run until the 
end of 2008.  
 
Ingeborg van Beekum (ingeborg@niza.nl) is coordinator of 
the Youth Programme 
 
Afrikajournalisten: www.afrikajournalisten.nl 
Afrikanieuws www.afrikanieuws.nl 
Picture your life www.pictureyourlife.nl 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
Zimbabwean news per SMS successful  
by Danielle Batist 
 
Six years after Zimbabwean radio station SW 
Radio Africa started broadcasting from 
London, its founder Gerry Jackson invented a 
new way of reaching fellow Zimbabweans 
back home: by SMS.  
 
In a small office in the northern parts of London, 
Gerry Jackson and her eight colleagues prepare for 
another day of sending news into Zimbabwe. 
Every night, 365 days a year, independent radio 
station SW Radio Africa gives a voice to fellow 
countrymen and women back home.  
 
SW Radio was set up six years ago, after Jackson’s 
Capital FM in the city of Harare was shut down by 
armed state police guards. Jackson, like many other 
exiles, felt she had no other choice than moving to 
the United Kingdom. With a team of exiled 
Zimbabwean radio producers and journalists she 
started SW Radio Africa and has run it ever since, 
broadcasting two hours live per day in English and 
Shona. 
 

SW Radio Africa on air from London 
 



 10

But even on the other side of the world the 
station still fell prey to Zimbabwe’s control on 
free media. The station’s shortwave signal 
regularly gets jammed by the Mugabe 
government. That’s why Jackson and her team 
started to look for alternative ways to reach the 
Zimbabwean public. Jackson wanted the 
alternative for the jammed radio signal to be not 
only effective, but also, like radio, freely accessible 
for the audience. This is where the idea for an 
SMS or text message campaign was born. 
 
Creative 
 
In between checking the headlines for today’s 
news programme, Jackson passes the 160 
characters for the daily SMS on to SW Radio 
Africa’s web coordinator Richard Allfrey. She 
points at the piece of paper as she explains: “It is 
a slight challenge to try and fit the news of the day 
into this one text message. But as our receivers 
live in Zimbabwe and got our messages every day, 
they most often know the backgrounds of what 
we are talking about. That means you do not have 
to say a lot to make the point.” 
 

 
Richard Allfrey received the sms he just send 
 
Allfrey opens the web page of the SMS sending 
provider and shows how the system works. After 
logging onto the network, it is basically a matter 
of typing in the message and pressing “send to 
all”. Within the next minute, over 7500 

subscribers, almost all of them living in Zimbabwe, 
receive the text on their mobile phones. Says 
Allfrey: “Many Zimbabweans do have a mobile 
phone, and although they often do not have 
money to call with it, they can still receive 
messages. We find this is a really effective way of 
reaching people.” 
 
Elections 
 
Since the launch of the campaign earlier this year, 
the number of subscriptions have increased 
drastically every day. After the start of the project, 
which was funded by the Netherlands Institute for 
Southern Africa (NiZA), tens to hundreds of 
people contacted SW Radio Africa by e-mail, SMS 
or phone to drop their phone numbers. Word of 
mouth led to more subscribers, says Jackson. 
“Recently we were contacted by a woman who 
told us she attended a dinner with relatives. At 
some point, all the people at the table had their 
phones ringing at the same time. It turned out to 
be our SMS. That was the moment she said: ‘hey, I 
also want that!’.” 
 
With the next presidential election in sight, the 
station is making plans to use the SMS campaign 
to an even wider extent. Jackson: “We are in 
discussion with various groups in Zimbabwe about 
the best way to use SMSs over the elections. Our 
plans are not concrete as yet, but we would like to 
work out a system of response so people can 
inform us instantly of events on the ground during 
the election period.”  
 
Reforms 
 
Jackson's dream is to one day be able to broadcast 
from her home country again. “As journalists, of 
course we all want nothing more than to work in a 
free Zimbabwe. People in democratic countries get 
used to a wide array of information provided by 
various different media. It is hard for them to 
understand what it is like to have no information at 
all.” 
 
But to be able to build a free media landscape in 
Zimbabwe, many changes have to come. The 
recent announcement of potential reforms of the 
Zimbabwe Broadcasting Authority and the 
Broadcasting Services Act before the 2008 
elections will in any case not change things for the 



 11

better, predicts Jackson. “I think it is highly 
unlikely that the government has any real 
intention of opening up the airwaves. If they did, 
it would be one of Mugabe's chess moves – a 
pretence of more openness- so that the SADC 
will definitely say the elections were free and fair.”  
 

 
The SW Africa team, with Gerry Jackson in 
blue/white 
 
Until the day real press freedom exists in 
Zimbabwe, Jackson sees her station forced to stay 
in the UK. “Just as we had no clue how long we 
would be in London for when we first came here, 
we still do not know at all.” 
 
Danielle Batist (daniellebatist@gmail.com) is a freelance 
journalist and Master Student in Journalism and Media 
within Globalisation. Currently she studies at Aarhus 
University in Denmark.  
 
SW Radio Africa www.swradioafrica.com 

 
SWRA wins Media Excellence Award  
Newsflash 
 
At a gala evening in London on 20 November the 
Association for International Broadcasting 
announced the winners of its 2007 Media 
Excellence Awards. 150 media executives, 
journalists, editors, regulators and satellite 

operators from every continent gathered at 
Clothworkers' Hall in the City of London for the 
AIB Diner Pensant hosted by Mishal Husain, one of 
the anchors on BBC World.  Joint winner of the 
‘Most Creative Radio Marketing Concept’ was 
Short Wave Radio Africa for its innovative way of 
using SMSs to send headline news to mobile 
phones in Zimbabwe.  
 
According to the AIB judges “SW Radio Africa’s 
use of SMS text messaging to beat the 
Zimbabwean censors enables the station to reach 
an audience under the most difficult censorship 
conditions”. Said station manager Gerry Jackson: 
“We have resorted to the SMS strategy as our radio 
signal has been jammed by the Zimbabwean state 
on and off over the past years.” “What was very 
nice was how pleased all the other broadcasters 
were for us. So many came up afterwards to 
express their concern about the situation in 
Zimbabwe and to offer their delight that we are 
recognised for what we do. We thank NiZA for 
supporting us and believing in what we do.” 
 
If you have a friend or relative in Zimbabwe who 
would like to receive the SMS headline news 
service please email their mobile phone number to: 
talk@swradioafrica.com 
 

 
AIB/mars.cwcs.co.uk/aib/index.asp?node_id=13 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
Power Reporting Workshop Report  
Newsflash 
 
The Wits Power Reporting Workshop is an annual 
event organised by the Wits Investigative 
Journalism Workshop (IJW) that offers intensive 
training in investigative journalism skills for and 
with investigative reporters from the region and 
abroad. The last workshop – supported by NiZA’s 
Media Program - was held at the beginning of 
September. The report informing you what 308 
reporters from 22 countries discussed, can be 
downloaded from 



 12

http://www.journalism.co.za/ijw/power-
reporting-workshop-2007-3.html  
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
Under the radar: the independence of 
the SABC  
by Jane Duncan 

The South African Broadcasting Corporation 
(SABC) has often been seen as a model of 
independent broadcasting in the Southern 
African region. Yet those who considered it to 
be so, must be looking with bewilderment at 
the recent controversies around broadcaster’s 
independence, writes Jane Duncan, director 
of the Johannesburg based Freedom of 
Expression Institute. 
 

Evidence of undue political interference has 
emerged in the appointment procedure of the 
latest SABC Board, controversial programmes 
have been unceremoniously removed, and the 
Managing Director of News and Current Affairs, 
Snuki Zikalala, has been accused (and found 
guilty) of blacklisting political commentators who 
are critical of the government; yet the Board 
continues to express “full confidence” in him. 
The whistleblower who exposed the existence of 
blacklisting, John Perlman, has since resigned. 
The SABC has even more recently been accused 
of siding with President Thabo Mbeki, and against 
Jacob Zuma, in the succession race for ANC and 
the country’s Presidency.  

Yet the editorial independence of the SABC is 
guaranteed in terms of the Broadcasting Act, and 
the government has denied interfering in the 
broadcaster’s operations. So what exactly is going 
on? Nominally, the SABC is independent, but its 
independence has been eroded in subtler ways, 
which has meant that they fall under the 
independence radar.  There is little evidence of 
direct external interference in the SABC’s editorial 
content: rather the most pressing problem seems 
to point to editorial timidity at best, and a growing 
climate of internal self-censorship at worst. Also, 
it is significant that the Act protects the SABC’s 
editorial independence only, not its institutional, 
administrative or financial independence. 

Mbeki and Zuma 

The most troubling editorial decisions the SABC 
has made recently relate to the controversies 
surrounding Mbeki and Zuma’s succession race. In 
August 2005, a SABC cameraman failed to record 
the booing of the Deputy President Phumzile 
Mlambo-Ngcuka, by Jacob Zuma supporters, 
possibly because of self-censorship. In December 
2005, the SABC cancelled a planned interview with 
Zuma on the eve of his rape trial, and gave 
contradictory reasons.  

 Then in February 2006, Ukhozi FM withdrew a 
pro-Zuma song from its playlist, on the basis that 
it asserted Zuma’s innocence on charges of rape 
and corruption. In May 2006, the SABC decided 
not to show a documentary on Mbeki, citing 
editorial changes that had not been made by the 
producers, and that it was “incurably defamatory” 
of the President (the defamation was subsequently 
“cured” through three relatively insignificant 
editorial changes). Another documentary in the 
same “Unauthorised” series, on soccer supreme 
Irvin Khoza, was apparently also altered to put 
Khoza in a more flattering light. 

Culture of deference 

Other controversies have not necessarily focussed 
on the succession battle. In April 2007, the SABC 
withdrew a documentary on circumcision after 
pressure to do so from traditional leaders, and 
delayed the screening of “After Nine”, a drama 
based on a black gay man in a straight relationship. 
These incidents implied that the SABC was not 
prepared to defend its own editorial independence, 
and the editorial integrity of its commissioned 
filmmakers: hardly a recipe for encouraging cutting 
edge local productions.  

This culture of deference, combined with a fear of 
risk-taking, has been confirmed by a qualitative 
report on SABC current affairs, commissioned by 
the News and Current Affairs department from the 
research organisation Plus 94. This report contains a 
finding that that SABC current affairs programmes 
were not considered credible in the eyes of SABC 
listeners and viewers, with the exception of Special 
Assignment. 

A Master’s thesis by journalist Corinna Arndt also 
exposed pressures on the internal independence of 
SABC journalists by SABC managers and Board 



 13

members. She argues that these structures “manage 
dissent…using pressure and rewards that, in 
combination, appear to effectively stifle 
independent thinking and hence work against 
editorial independence, and a professional ethos 
integral to the SABC’s public broadcasting 
mandate”.  

Self censorship 

In a climate of uncertainty, where managers and 
even Board members dabble in decision-making 
that should be left to journalists, there is a growing 
tendency to self-censor to please the powers-that-
be internally and externally, particularly when it 
comes to controversial decisions that may offend 
the government or the ruling party. The Board’s 
protection of Zikalala, coupled with the resignation 
of Perlman, has sent the message to staff that 
wrongdoing is rewarded, and speaking out is 
punished. 

Many of these problems can be laid at the door of 
the Board, which is selected by Parliament through 
a public nomination process, and then appointed 
by the President. While this is, on the surface of 
things, a perfectly reasonable process that many 
countries struggling to attain independent 
broadcasters aspire to, the reality is somewhat 
different. The process lends itself to horse-trading: 
so one political party may concede a candidate – 
not because of their inherent suitability for the 
Board – but because they want one of their 
candidates to be accepted by the opposition, and 
are therefore willing to concede a candidate backed 
by the opposition.  
However, even more problems creep in when 
Parliament is dominated by one political party, 
especially if this party holds an outright majority. 
This is the case with the ANC, which in 2007, 
used its majority to push through a list of candida-
tes for the Board that opposition parties were 
opposed to. At least five of the 12 candidates 
were controversial for opposition parties and 
three Mbeki sympathisers were imposed even on 
the ANC’s Members of Parliament.  
 
Biases 
Since then, senior ANC members such as the 
General Secretary of the ANC and ANC MPs, 
have spoken out about their unhappiness with the  

 

process, as they felt that Mbeki supporters on the 
Party’s National Executive Committee imposed 
thelist on them. These events underline the fact that 
an appointment process controlled by Parliament 
rather than the Minister is still capable of being 
manipulated politically. It is also another indication 
of just how disempowered Parliament has become 
under Mbeki’s Presidency, and how desperate the 
power struggle within the ANC has become.  

The SABC’s administrative independence has also 
been eroded over time. In 2003, when the SABC 
was incorporated as a public company, the Minister 
concluded the SABC’s articles of association with 
the broadcaster, which effectively give the Minister 
control over key decisions of the Board. In terms of 
the articles, the three top managers of the SABC are 
appointed by the Minister, not the Board., including 
the CEO, who is also the SABC’s editor in chief. 
This means that the Minister exercises indirect 
control over the SABC’s most controversial 
editorial decisions. Also, the Minister has a power of 
veto over the SABC’s strategic objectives, business 
plan, budget and training programme. The Minister 
enjoys all these powers in spite of the fact that the 
Broadcasting Act states that “the Board controls the 
affairs of the Corporation”.   



 14

In short, the SABC experience is a lesson to other 
countries attempting to transform from state to 
public broadcasting. Independence cannot be 
arrived at by taking Board selection processes away 
from Ministers and giving them to Parliaments. 
Public broadcasters do not become independent 
simply by writing “independent” into their 
founding statutes. Indirect control can be as 
devastating as direct control; in fact, indirect 
control can be even more devastating, as it may 
work its logic more insidiously.  
Jane Duncan  is the Executive Director of the Freedom of 
Expression Institute (FXI), partnerorganisation to 
NiZA’s Media Programme. 
  
FXI www.fxi.org.za 
 
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
 
Blogs: an innovative way to speak up 
by Elvira van Noort 
 
The NiZA sponsored Digital Citizen Indaba 
(DCI) in Grahamstown recently dealt with 
Africa’s blogosphere. Blogging is becoming 
increasingly popular in Africa and can prove a 
valuable way for NGOs and individuals to 
make their voices heard, says Elvira van 
Noort, a journalist with a keen interest in the 
web as a tool. 
 
The emergence of an African blogosphere has 
come a long way. In the past two years blog 
statistics show an exceptional growth in the 
number of blogs from Africa, with 25 037 blogs 
in South Africa alone. Blog search engine 
Technorati tracked more than 106 million blogs 
since September this year worldwide.  
 
A weblog or blog is a website where entries are 
written in chronological order with the latest post 
at the top. Setting up a blog requires little 
knowledge of Internet software, web design or 
programming languages. Every hosting service 
carefully explains how to get started and how to 
manage your blog. Two well-known and widely 
used blog hosting services are Blogger and 
popular African blog hosting service Amagama. 
 

Local stories 
 
Remmy Nweke, senior IT journalist in Nigeria, 
writes for the blog www.itrealms.blogspot.com. 
During the DCI in Grahamstown, Nweke said he 
“started blogging to write more local stories and to 
provide more local content”. In addition, blogging 
also provides access to a bigger, more diverse 
audience. Signing up with blog aggregators and 
online blog communities such as Amatomu, that 
list weblogs and links to them, makes it easier for 
people to find your blog online.  
 
Amanda Atwood from the NGO Network 
Alliance Project Kubatana, an online community 
for Zimbabwean activists, discussed during the 
conference the challenge to reach readers with 
their blogs. The biggest challenge is the lack of 
Internet access in a large part of Africa. A possible 
solution, according to her, is to feature blog 
postings in an e-mail newsletter because “we find 
that many Zimbabweans may have e-mail access at 
their workplace, but not Internet access”. This 
could be key in other African countries, where 
access to the Internet is limited or where access to 
certain websites is prohibited.  
 

 
Swahili blogger Ansbert Ngumuro answers 
questions from the DCI audience 



 15

Print blogs 
 
Another way to make blogs available to the 
audience is by incorporating SMS and print.. 
Kubatana sends text messages with featured 
content to a list of subscribers and invites them to 
give feedback via SMS. Also, because of the high 
literacy levels, Kubatana publishes a print news 
sheet with content from blog postings whenever 
they are able to do so. “This might be an idea 
which other countries can take up even more 
successfully - in Zimbabwe print information is 
often viewed with suspicion, but in a more open 
media environment, a weekly or even monthly 
print version of a popular blog or two might be a 
useful way to make that information more 
accessible”, says Atwood.   
 
Besides reaching a bigger audience, the use of e-
mail newsletters, SMS, and print can also make 
more ‘ordinary’ voices heard. “We feature 
comments from e-mail and SMS subscribers on 
news issues,” explains Atwood. “This gives those 
who read our blog a greater sense of many 
different takes on life in Zimbabwe.” 
 
Two trustworthy websites that include a number 
of blogs from Africans all over the continent are 
AfricaNews and Global Voices Online. Readers  
 

 
Philemon Msangi, a photo blogger from 
Tanzania, speaking at the DCI 

can also do a worldwide search for blogs and blog 
content, using well-known search engine Google 
or African blog search engine Afrigator. 
 
Vloggers  
 
Bloggers are also able to upload photos, videos or 
audio. Examples of multimedia blogs are 
Tanzanian’s Philemon Msangi’s photo blog, and a 
popular video blogger, or rather ‘vlogger’, is Khaya 
Dlanga from South Africa. Khaya’s ‘vlog’ deals 
with a broad range of topical issues that he 
encounters at work or while out with his friends in 
a humorous way. Another key attraction to the 
multimedia blogs is that it too is affordable for the 
masses -  it is not necessary to buy expensive 
equipment; a good mobile phone can take photos 
and shoot video with a good enough quality to be 
broadcast. 
 

 
Vlogger Khaya Dlanga entertains the audience with his 
videos during DCI 
 
Bloggers and potential bloggers should also not be 
deterred by language constraints as bloggers blog 
in many languages. Ansbert Ngumuro from Free 
Media in Tanzania blogs in Swahili: “Technology 
does not speak a language, but we people do.” 
Whatever the format and whatever the language, 
blogging is getting Africa talking – and allowing 
people to be heard. 
 
Elvira van Noort (elviravannoort@hotmail.com) is a 
freelance correspondent and Master student in Media 
Studies as well as a Teaching Assistant in Print Journalism 
at NiZA Media Program partner organisation Rhodes 
University, Grahamstown, South Africa. 
 
DCI Conference http://dci.ru.ac.za/wiki 
Info about blogs 
http://en.wikipedia.org/wiki/Blog 
Copyright and blogs: www.creativecommons.org 



 16

Blog search engine Technorati 
www.technorati.com 
Amatomu www.amatomu.com 
Blogger www.blogger.com 
Amagama  www.amagama.com 
Kubatana www.kubatana.net 
AfricaNews  www.africanews.com 
Global Voices Online 
www.globalvoicesonline.org 
Google blog search 
www.google.com/blogsearch 
Afrigator  www.afrigator.com 
Msangi’s photo blog 
http://mwenyemacho.blogspot.com 
Vlogger Dlanga 
 www.youtube.com/profile?user=khayav 
Tanzania blogs in Swahili  
www.ngurumo.blogspot.com 
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
MISA Zimbabwe and ZACRAS visit 
the Netherlands 
Newsflash 
 
In November NiZA Media Programme hosted 
MISA- Zimbabwe director Rashweat Mukundu 
and Zimbabwe Association of Community Radio 
Stations (ZACRAS) Chair Chris Mhike for a few 
days. Mukundu and Mhike returned from 
attending a Media Freedom Conference in 
Norway and stopped over in the Netherlands to 
address a meeting of Zimbabwe Watch. 
Zimbabwe Watch is an independent coalition of 
organisations in the Netherlands that contributes 
to the creation of a democratic Zimbabwe.  

Chris Mhike and Rashweat Mukundu being 
interviewed for Radio Netherlands Worldservice. 
 

The theme of their presentations to the Dutch  
organisations was the media freedom situation in 
Zimbabwe, in particular the legislative situation 
and the unfriendly laws that are not conducive to 
the development of a free, professional and 
responsible media environment.  
 
Mukundu and Mhike stressed the need for an 
overhaul of the current state broadcasting situation 
in Zimbabwe into a public broadcasting institution 
as well as the need for a more diverse broadcasting 
landscape in their country to provide a voice to all 
Zimbabweans. They emphasised that MISA 
Zimbabwe and ZACRAS will continue their 
campaign on the right for Zimbabweans to public 
broadcasting and the need for a diverse range of 
broadcasting organisations to be issued with 
licenses to do so. 
 
ZimbabweWatch - www.zimbabwewatch.org 
MISA – Zimbabwe - www.misazim.co.zw/ 
  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
Struggle for Zimbabwe community 
radio 
by Koliwe Nyoni 
 
The first sign of a democracy going off track is 
the repression of the free expression, the 
media in particular.  The Zimbabwean crisis  
is no better portrayal of this. It is evident that 
Zimbabwe's gradual economic and political 
decline was significantly preceded by a 
clampdown on the limited independent print 
media and failure to establish independent 
broadcasters in the country, particularly 
community radio that is more participatory 
and critical to community development and 
participatory democracy. 
 
Twenty-seven years after its independence, no 
private radio stations have been licensed in 
Zimbabwe. The closest the country ever came to 
private radio was the early attempt of community 
radio by the then Rhodesian Broadcasting 
Corporation's (RBC), Radio Mthwakazi. Radio 
Mthwakazi was run from Luveve, a high density 
suburb in the country's second largest city, 
Bulawayo. The station was run under the 
management of Ndebele speaking journalists who 
ran programmes relevant only to the people in that 



 17

region of the country in content and importantly, 
in their local language. The programming covered 
largely cultural and traditional aspects of the 
Ndebele people's culture, as well as their social 
and domestic issues.   
 
While there was this attempt at community 
broadcasting - albeit state controlled - by a 
colonial and undemocratic government, 
independent Zimbabwe has regressed even 
further as the state strengthened its stranglehold 
on the broadcast media. It is under this premise 
that the Zimbabwe Association of Community 
Radio Stations (ZACRAS) was launched in 2004. 
ZACRAS was initiated by already existing 
community radio initiatives - the National 
University of Science and Technology (NUST 
community radio initiative) and Radio Dialogue - 
of Bulawayo and the Media Institute of Southern 
Africa-Zimbabwe (MISA Zimbabwe). Both had at 
the time been key to the formation of other 
community radio initiatives in smaller towns 
under the it’s "Free the Airwaves" campaign. 
 
Mushrooming 
 
The major objective of ZACRAS is to broaden 
the campaign for community broadcasters in the 
country. ZACRAS does this by assisting the 
mushrooming initiatives in fundraising activities, 
capacity building and advocacy work thus 
increasing the participation of the community in 
not only their activities but in the initial campaign 
for a form of broadcast media that benefits them 
directly. Community radio thrives on participation 
and relevance to the community its serves.  
 
ZACRAS also intends to lobby government 
through Parliament for the repealing of the 
current Broadcast Services Act (BSA) to make it 
friendlier to other players in the industry. 
Recently, when the Broadcast Authority of 
Zimbabwe (BAZ) was put to task by the 
Parliamentary Portfolio Committee on Transport 
and Communications for not having licensed any 
new players, they responded that even though 
they had called for applicants, none of them had 
qualified given the restrictive requirements 
provided for in the Act. The need to change the 
BSA now resonates even within government 
circles.   

Eventually, when community radio becomes a 
reality in Zimbabwe, ZACRAS intends to continue 
its representative and capacity building role. 
Currently the ZACRAS' membership consists of 
seven institutional members, namely Kumakomo 
Radio of Mutare, Berina Radio of Kadoma, Radio 
Dialogue in Bulawayo, Radio Kwelaz of Kwekwe, 
Gweru Community Radio, Wezhira Community 
Radio in Masvingo and Community Radio Harare.  
 
The greatest challenges facing ZACRAS include 
the initial registration of the community radio 
initiatives. All the initiatives have had to be 
registered as trusts and aside from identifying 
members to be trustees, this includes coming up 
with a constitution. Another challenge that the 
association has faces is that of ensuring that the 
association is genuinely recognised as representing 
community radios that actually exist by having 
membership that is visible and accepted within its 
own locality.  
 
Key to development 
 
All the initiatives have gone through advocacy 
training and have begun activities in their various 
communities to conscientise the community on the 
benefits of community radio and current barriers 
to the licensing of community broadcasters. The 
overall objective of the activities is to bring the 
communities to realise that they are key to the 
development of our nation - when they have a 
platform to speak out, question their local 
leadership, share ideas and contribute to the 
policies that govern them through smaller 
independent community radio; and therefore put 
pressure on government to grant community 
broadcasting licenses. The activities include 
awareness roadshows that usually include drama 
and dance, community meetings on topical issues 
that affect the various communities, and 
exhibitions held at local fairs in the different cities. 
 
ZACRAS intends to see the community initiatives 
simulate broadcasting in their localities by 
capacitating them to produce their own audio 
programmes and news to be distributed to their 
membership and eventually the community at 
large; so that their communities can begin to 
visualise the possibility of community 
broadcasting.  The current media set-up in the 
country has resulted in Zimbabweans being 



 18

distanced from the media and the general feeling 
is that the media is another part of society which 
they cannot own or contribute to. ZACRAS' 
broad campaign for diversity in the broadcast 
industry intends to break that barrier. 
 

 
To date, capacity building of the community radio 
initiatives is a critical area because besides the 
need for the community radio initiatives to be 
able to advocate for community radio, they also 
need to learn, in preparation for broadcast, how 
to run their radio stations, fundraise and produce 
programmes for broadcast or distri-bution to their 
communities as is the case now. 
 
The Campaign for Community Radio is part of 
the overall bid for independent media in 
Zimbabwe. It is media in its truest sense; radio 
that speaks the language the people understand, 
deals with their issues and where their voice or 
opinion counts. That is the ZACRAS struggle. 
 
Koliwe Nyoni is MISA-Zimbabwe Assistant 
Programmes Officer  
 
More info on ZACRAS:   
www.misazim.co.zw/index.php?option=com_con
tent&task=view&id=128&Itemid=1 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
The African Media Initiative (AMI) 
by Jeanette Minnie 
 
A persistent effort over the past year has paid 
off in terms of the formation of the African 

Media Initiative (AMI). AMI wants to 
strengthen media in Africa.  
 
AMI is seeking to consolidate and take forward the 
research produced by two important 
complementary but separate initiatives over 
2006/7. The one was the African Media 
Development Initiative (AMDI) led by the BBC 
World Service Trust which conducted media 
research in 17 African countries assisted by 
Rhodes University in South Africa and the 
Ahmadu Bello University in Nigeria. The second 
was research conducted by the UN Economic 
Commission for Africa by consulting with media 
practitioners in Africa in five sub-regional 
consultation meetings and through a continent 
wide email discussion on the question of how to 
strengthen the media in Africa. The UNECA’s 
initiative was known as STREAM. 
 
AMI has been formed with the BBC World Service 
Trust serving as the secretariat of an African 
steering committee comprising former task force 
members of STREAM, former associates of 
AMDI and other African media experts. AMI held 
two meetings this year to consolidate its board and 
secretariat and to plan its future activities.  
 
Increased resources 
 
AMI aims to establish a strategic mechanism for 
delivering increased resources and coordination to 
develop independent and pluralistic media and to 
strengthen the enabling environment of the media 
across the continent over a five-year period. Over 
the next nine months AMI aims to generate four 
important outcomes to create a successful large 
scale mechanism for future investment in media 
development in Africa.  
 
Firstly, it has identified a team of experts who will 
produce a detailed set of proposals for unified and 
long term work to strengthen the African media 
sector. Secondly, it will organise a stakeholder’s 
forum to allow further consultation and input into 
the proposals. Thirdly, it will undertake a 
sensitisation and education campaign about the 
project’s objectives with governments, high level 
institutions, private and public sector donors, 
investors and potential partners. Fourthly, subject 
to additional funding, AMI will hold a donor’s 
meeting to discuss long-term funding of the 



 19

approved mechanism for strengthening media in 
Africa. 
 
AMI held its first meeting with the expert team 
on December 1 and 2 in Johannesburg, South 
Africa. 
 
Jeanette Minnie was a member of the STREAM task 
force and until recently a member of the steering committee 
of AMI, but is now stepping down to serve as a member of 
the AMI team of experts.  
Minnie (mailto:jcmin@iafrica.com) is an advisor to 
NiZA on freedom of expression.  
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
New dossiers published by FAIR 
by Evelien Groenink 
 
December 2007 the Forum for African 
Investigative Reporters (FAIR) will launch a 
dossier titled ‘The indifferent industry. Big 
Pharma, essential medicines, and Africa’s 
sick’. The dossier by this partner of NiZA’s 
Media Programme is the result of a year-long 
transnational investigation in five African 
countries by a ten-member team of 
investigative journalists and one editor from 
these countries.  
 
The conclusion of the dossier: while most 
diseases currently killing people in Africa are 
(sometimes even easily) treatable, Africans 
continue to die in their thousands, often as a 
result of the pharmaceutical industry's protection 
of patented medicines. This patent protection 
makes it difficult and often impossible for African 
countries and individuals to purchase much-
needed medicines, often produced cheaper by 
generic medicines manufacturers in India, 
Thailand and Brazil.  
 
The conclusion is tragically underscored by the 
fact that, during the investigation, three FAIR 
members became ill and two of them died after 
they had failed to timeously access proper 
treatment.  
 
The FAIR dossier does not pin all the blame for 
untreated illness in Africa on the pharmaceutical 
industry. "We do not exonerate our own 
governments, which are often weak and plagued 

by corruption. We accept also that ignorance and 
denial are damaging factors that can't be blamed 
on an industry alone", the TI team writes in a 
preface to the dossier. It does, however, appeal to 
the industry's image as a “lifesaving” one and its 
verbally supported Corporate Social Responsibility 
values, finally concluding that "instead of 
pharmaceutical suppliers to our countries being a 
force for good, they often, consciously or 
unconsciously, collude with the bad". 
 
In January 2008, FAIR will also publish the results 
of its two 2007 small grants awards for local 
African investigations. The brochure will contain 
the resulting two deep-digging investigative 
articles, one exposing ritual infanticide in Benin (by 
Gerard Guedegbe), and the other the emptying of 
the Namibian seas by ill-thought-out 'black 
empowerment' business ventures (by John 
Grobler). From January, the brochures can be 
ordered through the FAIR website where you can 
already now order ‘Big Pharma, essential 
medicines, and Africa’s sick’’ 
 
Both the transnational investigation and the small 
grants programme receive support from NiZA’s 
Media Programme. 
 
FAIR web site: www.fairreporters.org. 
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 
 
Elections and media freedom in 2008 
 
The people of Zimbabwe, Angola and 
Swaziland are expected to vote next year. 
MediaNews looks into the challenges the 
media  face in these countries concerning 
press freedom and access to information in 
what is generally perceived to be an indicator 
for the level of democracy: the elections. 
 
Zimbabwe 
by Andrew Moyse 
 
The media in Zimbabwe face great challenges 
with the upcoming elections next year. 
Criminalising the practice of gathering and 
disseminating information must be the most 
fundamental offence against our right to 
freedom of speech – and it is this, of course, 
that represents the bedrock of the 



 20

government’s control of what we know and 
how we receive information.  
 
This patently unconstitutional control over who 
can practice journalism is of course, contained in 
AIPPA, the law that has so devastated our media 
landscape and serves as the icon of all the laws 
that restrict and control the operation of all forms 
of media in Zimbabwe and indeed, even what we 
can say in public. AIPPA has led to the massive 
domination of the media in Zimbabwe by 
government controlled institutions and the 
suffocation of most alternative independent 
forms of media. 
 
Information gap 
 
While a very few independent weekly newspapers 
have been allowed to continue to operate so that 
the government can claim a credible alternative to 
its propaganda, a serious “information gap” 
remains, which represents the second obstacle to 
reporting the election campaigns adequately. 
  
It is also common practice for public bodies to 
withhold information that should be in the public 
domain. Ask any member of the independent 
media and they will tell you that the police 
regularly refuse to confirm incidents, especially 
where the offenders support or belong to the 
ruling party. The Electoral Commission also 
withholds information necessary for the public to 
understand the electoral processes, as does the 
Registrar-General’s office and all manner of other 
government departments. Worse still, the 
government media are used to misinform the 
public – especially about electoral issues.  
 
A recommendation must be that the independent 
media and civic society improve their 
collaboration many weeks before the elections to 
raise these issues and demand  
 
Intimidation 
 
There are, of course more challenges, and these 
include the intimidation of journalists; the 
likelihood of their arrest and harassment, even 
physical assault. Then there is the inability of the 
independent media that exists to penetrate the 
market. The weeklies do what they can; the radio 
stations try to reach the people on a daily basis 

but the government is happy to tell the world that 
it jams their broadcasts; and a week without an 
alternative daily paper is a very long time when you 
stage an election on a Thursday in Zimbabwe.  
 
We need to broaden the struggle for information 
and spread the word to the people to demand 
adequate information about the electoral processes 
that they will be subjected to. We are never going 
to get any repeal of AIPPA and any of the other 
laws controlling the media between now and the 
elections. But we must try to embarrass the 
authorities in every forum we can find to present 
our case.  
 
Media council 
 
Efforts also should continue to be made to bring 
the new independent media council to life as soon 
as possible to fulfil its mandate to monitor the 
media’s performance and comment loudly on the 
abuse of the public media as messengers of hate 
and intolerance. It will also be important for the 
council to encourage the independent media (and 
for the independent media themselves) to adhere 
to ethical journalistic practice and international 
standards of journalism. Poor journalism in the 
independent media is always seized upon by the 
government to justify its repressive behavior. We 
should not give them that opportunity. 

Andy Moyse - Coordinator, Media Monitoring Project, 
Zimbabwe - andy@mmpz.org.zw 
 
News sources 
 
The Independent  
www.thezimbabweindependent.com 



 21

The Standard www.thezimbabwestandard.com/ 
The Financial Gazette - www.fingaz.co.zw/ 
The Zimbabwean  www.thezimbabwean.co.uk 
SW Radio Africa - www.swradioafrica.com  
VOA’s Studio 7 www.voanews.com/zimbabwe  
Zimonline - www.zimonline.co.za 
NewZimbabwe.com  www.newzimbabwe.com 
Zimbabwe Timeswww.thezimbabwetimes.com 

Zimbabweans protesting in the streets, April 2007 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
Angola 
 
Elections in Angola always seem to be at least 
one year in the future. In October 2007, 
President José Eduardo dos Santos declared 
that the voter registration process was over 
and parliamentary elections would take place 
in 2008. These remarks, made during an 
official visit by Brazilian President Lula da 
Silva, seemed firmer than the vague 
predictions of elections that have been made, 
and then disregarded, in previous years.  
 
Nevertheless, elections have been overdue since 
1997. Until an exact date is set, it is wise to treat 
any promises with caution. Presidential elections 
are expected a year after the parliamentary vote.  
Angola’s only multi-party election was held in 
September 1992 as part of a process aimed at 
ending a long war between the MPLA 
government and the UNITA rebels. The war 
resumed weeks later, as UNITA rejected the 
elections results. After a further decade of conflict 
followed by five years of peace, the military threat 
is no longer present, but a democratic culture will 
probably take much longer to establish 
 

UNITA has complained regularly over the last 
three years of attacks and intimidation directed at 
its members as they try to establish party structures 
in provincial towns. Yet the biggest obstacle faced 
by UNITA and the many smaller opposition 
parties comes not from violence, but from the 
superior organization and resources of  
the ruling MPLA.  Local government officials are 
often also MPLA office bearers, and the party will 
be able to call on their loyalty during campaigning 
and voting. 
 
Government control 
Observers from the Southern African 
Development Community have expressed concern 
over the degree of government control in the 
running of the election. The Ministry of Territorial 
Administration is in charge of the logistics, and the 
National Electoral Commission, which oversees 
the electoral process, is dominated by MPLA or 
government nominees.  
 
Media ownership remains predominantly 
concentrated in the hands of the government, 
which controls the country’s only daily newspaper, 
its only terrestrial television station, and its only 
radio station that has a national reach. The 
privately owned weekly papers and radio stations 
are available only in Luanda and a few other 
coastal cities and provincial capitals and struggle to 
complete against the heavily subsidised state 
media.   

                   Selling newspapers in the streets of Luanda 
 



 22

Criminal libel laws continued to be enforced; 
Felizberto Graça Campos, editor of one of the 
more respected independent papers was jailed in 
October for allegedly insulting a former 
government minister. Campos was sentenced to 
eight months jail and a hefty fine of 250.000 U$. 
On 9 November an Angolan Supreme Court 
judge ruled that Campos be released from jail 
pending the outcome of an appeal against his 
conviction.  
 
While more criticism of government is permitted 
than in the past, the Campos case is a reminder of 
the restrictions that remain on the press as 
elections approach. 
 
Because of his work in Angola the author prefers to stay 
anonymous 
 
News sources  
Jornal de Angola (state daily newspaper) 
http://www.jornaldeangola.com/ 
Angolense (independent weekly newspaper) 
http://www.jornalangolense.com/ 
Seminário Angolense (independent weekly 
newspaper) //www.semanarioangolense.net/ 
Angop (state news agency ) 
http://www.angolapress-angop.ao/ 
O Apostolado (Catholic news website) 
http://www.apostolado.info/ 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
 
Swaziland  
by Comfort Mabuza, director of MISA Swaziland, 
partnerorganisation to NiZA’s Media Programme. 
 
Nobody within the status quo wants to 
commit themselves as to when exactly the 
2008 elections in Swaziland will be held. 
Indicators though are confirming that 
elections will probably take place between 
June and September 2008. Sources from the 
electoral office are indicating that the present 
parliament will be allowed to finish and 
debate next-year’s budget and then be 
dissolved by the King around April/May 2008.  
 
What remains a disturbing factor though is that 
the country will end up being run by a council of 
ministers once parliament is dissolved. This will 
be disastrous in light of the fact that council 

previously ended up committing a staggering $3 
Million US Dollars as a deposit towards the 
purchasing of the King’s private jet. The money 
has never been recovered. 
 
Swaziland continues to leave significant things to 
chance and guesswork when the people should be 
kept informed about salient national issues that 
have great impact on the welfare of the citizenry. 
The system of government, according to Chapter 
VII section 79, is democratic, participatory 
Tinkundla based system that encourages devolution 
of state power from central government to the 
constituencies (Tinkhundla) centres.  
 
Apathy 
 
Under the present arrangement people will still be 
standing in their own individual capacity, as even 
the constitution seems to be indicating that 
individual merit as a basis for election and 
appointment to public office.  What one finds 
interesting is that the same constitution in Section 
25 has somehow opened a free political activism as 
protection of freedom of assembly and association 
is guaranteed.  
 
However, most political commentators feel that 
perhaps it is high time that they begin to organise 
themselves into some form of alliances and 
groupings in preparation for the 2008 elections. 
The forthcoming elections will be an interesting 
one in that there is already growing concern over 
who will become members of parliament. 
Ironically, a large part of the population lack 
interest in politics anymore because of apathy. 
 
Ban 
 
Against this political background, it is a source of 
great concern that political parties remain banned. 
However this has not stopped the progressives 
groups and other interested parties from 
organising themselves in preparation for the 
upcoming 2008 elections. Many forums are being 
held underground and other gatherings are 
disguised as union meetings as part of crafting 
strategy. This has seen the consolidation of 
Swaziland Democratic Front (formerly Swaziland 
Democratic Alliance – SDA) consisting of the 
Swaziland’s Federations of Trade Unions (SFTU), 
Swaziland National Association of Teachers 



 23

(SNAT) and their partners in Swaziland National 
Constituent Assemble (NCA). 
 
The restrictive media laws still remain intact, with 
the 1973 King’s Proclamation in freedom of 
expression and free political activity. Proscribed 
Publication Act 1968 empowers the minister to 
proscribe any publications he deems prejudicial to 
the interests of defense, public safety and public 
morality. The Sedition and Subversive Activities 
Act of 1968 also criminalises the publication or 
making oral statements that will bring hatred and 
contempt against the person of His Majesty the 
King. So long as there is no mechanism for 
reviewing such laws, we can safely say the status 
quo remains. 
 
The leadership in Swaziland still enjoys this 
guesswork and it is quite unfortunate indeed, as 
this is in contradiction with the new constitution 
order as it infringes on the rights of people who 
should be allowed to predict their future and plan 
accordingly. 
 
News sources 
 
Times of Swaziland www.times.co.sz 
Swazi Observer www.observer.org.sz                      
                                                                                       

Ondaka newsletter published by NiZA partner 

Transparancy at the ballotbox….. 
  
 
 
 

Development Workshop in Huambo, central Angola.. 


