
 1

 
MISA-Zimbabwe  

      ___________________________________________________________________ 
 
 

State of the Media Report 2006 
 

 
In the Report: 
 
Introduction 
 
Media Environment 
 
Print Media 
 
Broadcasting  
 
Telecommunications 
 
Media Violations Statistics: 2006 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2

 
 

 Introduction – 2006  socio-political environment  
 

Zimbabwe’s unmitigated socio-economic and political meltdown riding on the 
back of a hyper-inflationary environment continued in a year, during which the 
ruling Zanu PF government employed desperate measures to cling to power 
amid growing disaffection with its mismanagement of the once vibrant economy.  
 
The country’s current woes took root when the government embarked on a 
controversial land reform programme six years ago. Since then, the economy has 
continued on its downward spiral amid projections that inflation could rise to 3 
000 percent during the first quarter of 2007.  
 
Shortages of basic commodities such as fuel, electricity, water cuts, cooking oil, 
sugar and drugs spawned by acute shortages of foreign currency characterised 
the worsening economic hardships during the year 2006 as the government 
resorted to knee-jerk fire fighting in an attempt to bandage the open wounds of 
its skewed macro-economic policies. The government’s Look East policy drafted 
in the wake of targeted Western sanctions against ruling Zanu PF and 
government officials failed to create the touted economic growth and wealth 
through meaningful direct foreign investment as unemployment remained 
pegged at more than 80 percent.  
 
The poverty datum line for an average family of six was pegged at US$ 834 in 
November 2006 in a country where the average monthly wage is about Z$ 37 500 
(US$ 150), making it the lowest in the Southern African Development 
Community and way below the Poverty Datum Line (PDL)1. 
 
These efforts which included the introduction of new currency as glorified and 
espoused through Reserve Bank Governor Dr Gideon Gono’s elaborately crafted 
and high sounding monetary policies came to nothing amid reports of 
unprecedented corruption in high places and continued price increases2. 
  
Inflation which had come down from 600% to below 200% in 2004, is now over 1 
000% as of end of 2006. Faced with the growing tide of disaffection as disposable 
incomes suffered inflation-induced erosions through the government’s jaundiced 

                                                 
1 Consumer Council of Zimbabwe statistics on the bread basket index for November 2006. Refer to 
www.ccz.org.zw for further details.   
2 Reserve Bank of Zimbabwe introduced a new currency on 1 August 2006 slashing three zeros from the 
old currency purportedly to make the currency user friendly.  



 3

micro-macro economic policies, the state’s machinery, resources and energies 
were directed at crushing all forms of protests. 
 
Marches and demonstrations organised by civic bodies such as the National 
Constitutional Assembly to push for a new constitution, Women of Zimbabwe 
Arise (WOSA), Zimbabwe National Students Union, theatre groups and the 
Zimbabwe Congress of Trade Unions (ZCTU) were ruthlessly dealt with. 
 
The panicky state of the government came to the fore following the brutal attacks 
in condemned police cells of the leaders of the ZCTU on 13 September 2006 
ahead of planned nationwide marches to protest the worsening economic 
hardships. 
 
The attacks were so brutal that ZCTU secretary-general Wellington Chibhebhe 
was hospitalised after sustaining serious head injuries following the assaults 
perpetuated at Matapi Police Station whose cells were condemned as inhuman 
and degrading by the Supreme Court. In a foretaste of what the future holds for 
Zimbabwe, President Robert Mugabe remains ambivalent if not unequivocal as 
to his retirement plans to which his party, ZANU PF has hinted that he might go 
on till 2010. President Mugabe’s current term ends in 2008. The latest move by 
ZANU PF to extend President Mugabe’s term, without the people’s mandate, is 
yet another indication of desperate measures to hold on to power regardless of 
the socio-economic and political ramifications. This move is buttressed by the 
brutal clampdown on all forms of protest meant to silence dissenting voices.  
  
In fact President Mugabe himself gave an indication of the government and 
ruling Zanu PF’s collective ideological framework when commenting on the 
attacks on the ZCTU leaders.  
 
“We cannot have a situation where people decide to sit in places not allowed and when the police 
remove them, they say no. We can’t have that, that is a revolt to the system. When the police say 
move, move. If you don’t move, you invite the police to use force,” said President Mugabe 
defending the police actions3. 
 
The President’s shocking remarks helped in revealing that the police actions 
were sanctioned at the highest decision-making levels because contrary to the 
President’s assertions, the assaults did not take place on the streets but in police 
cells after the arrests of the ZCTU leaders well before the march had even taken 
place. 
 
 

                                                 
3 The Herald, 25 September 2006: See also MISA-Zimbabwe alert of 25 September 2006 on 
www.misazim.co.zw  



 4

 Media environment            
 
The media environment remains far from improved as repressive laws such as 
the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), Public Order 
and Security Act (POSA), Broadcasting Services Act (BSA) remained firmly 
entrenched in the statutes. 
 
This is despite the assurances given by the government to the African 
Commission on Human and Peoples’ Rights (ACHPR) acknowledging the 
restrictive nature of AIPPA and POSA4 in particular that it would seriously 
consider revisiting the laws in question. In fact, the state appears determined in 
its now predictable predilection to shut out all forms of dissent as evidenced not 
only by the attacks on the ZCTU leadership but through the contemplation of 
additional repressive legislation5. 
 
This is despite its constitutional, regional and international obligations as 
mandated under the various charters and conventions it has signed, ratified and 
acceded to in order to foster and secure an environment that respects freedom of 
expression as a fundamental human right6. 
 
This is amply demonstrated through the tabling of the Interception of 
Communications Bill 2006 to spy into telephone and e-mail messages which was 
published in a Government Gazette released on 26 May 2006.The Bill seeks to 
create a monitoring center whose function will be to facilitate authorised 
interception of communications.   
 
It empowers the chief of defence intelligence, the director-general of the Central 
Intelligence Organisation, the Commissioner of Police and the Commissioner 
General of the Zimbabwe Revenue Authority to intercept telephonic, e-mail and 
cellphone messages7. 
 
The Bill also empowers state agencies to open mail passing through the post and 
through licensed courier service providers. This comes despite a Supreme Court 
ruling in 2004 which declared unconstitutional Sections 98 and 103 of the Posts 
and Telecommunications (PTC) Act because they violated Section 20 of the 
Constitution. 

                                                 
4 See MISA-Zimbabwe alert of 27 November 2006 at www.misazim.co.zw  
5 Government is coming up with a new law the Interception of Communications law that would legalise 
spying on all forms of communication 
6 Zimbabwe has so far signed, ratified or acceded to among others, the Windhoek Declaration of 1991, 
African Charter on Human and People’s Rights, Declaration of Principles on Freedom of Expression in 
Africa and the International Covenant on Civil and Political Rights. 
7 Interception of Communication Bill (H.B 4, 2006) 



 5

  
Section 20 of the Zimbabwe constitution guarantees freedom of expression, 
freedom to receive and impart ideas without interference with one’s 
correspondence. The Bill makes it compulsory for service providers to install at 
their expense software and hardware to enable them to intercept and store 
information as directed by the state.   
 
An critical analysis of the Bill undertaken by MISA-Zimbabwe shows that even 
in its revised form, the ICB is retrogressive and repressive and has no place in a 
democratic society. As was the case with the original Bill, the revised version is 
badly crafted and littered with vague provisions that render it a dangerously bad 
law8. The Bill fails to disclose the solid objective behind the proposal for 
interception of communications. 
 
The proposed law betrays the government’s determination to criminalise matters 
that should ordinarily be dealt with by civil courts or through alternative dispute 
resolution. In addition, the Bill fails to ensure that legitimate professional 
activities normal in a democracy such as journalism, civic protests, trade 
unionism and political opposition are not subjected to unwarranted surveillance 
thereby posing a serious threat to media freedom, freedom of expression and 
that of association. 
 
News materials could be intercepted in the course of transmission thereby 
making it impossible or difficult for media houses to operate freely and 
unhindered. If passed in its present form the ICB will adversely restrict citizen’s 
rights to receive and impart information without hindrance. 
 
Even more worrying is the serious threat that the proposed law poses on the 
viability of Internet Service Providers (ISPs) some of whom have already 
indicated that they will be left with no option other than having to close shop. 
ISPs, the banking, legal and other industries and professions will no longer be 
able to assure clients that issues discussed or information conveyed in the normal 
transaction of business will remain private and confidential. 
  
This Bill serves as a pointer to the insincerity of President Mugabe’s retirement 
plans as it is all-embracing in its repressive tentacles which will not only be used 
against the opposition but to determine who is plotting or linking with who 
within the ruling Zanu PF’s Mugabe-succession power broking politics.  

Nearly all-major international agreements on human rights protect the right of 
individuals from unwarranted invasive surveillance. 
                                                 
8 See MISA-Zimbabwe analysis of the revised ICB on www.misazim.co.zw or request a copy from 
misa@mweb.co.zw   



 6

Article 12 of the 1948 Universal Declaration of Human Rights states: 

No one should be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, 
home or correspondence, or to attacks on his honour or reputation. Everyone has 
the right to the protection of the law against such interferences or attacks. 

This wording was adopted into Article 17 of the International Covenant on Civil 
and Political Rights, which went into force in 1966. The U.N. Commissioner on 
Human Rights in 1988 made it clear that this broadly covers all forms of 
communications: 

Compliance with article 17 requires that the integrity and confidentiality of 
correspondence should be guaranteed de jure and de facto. Correspondence 
should be delivered to the addressee without interception and without being 
opened or otherwise read. Surveillance, whether electronic or otherwise, 
interceptions of telephonic, telegraphic and other forms of communication, wire-
tapping and recording of conversations should be prohibited. 

A number of the regional human rights treaties make these rights legally 
enforceable.  

In Africa, the Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa of 
which Zimbabwe is a signatory stipulates:   

1. No one shall be subject to arbitrary interference with his or her freedom of expression. 

2. Any restrictions on freedom of expression shall be provided by law, serve a   legitimate 
interest and be necessary in a democratic society. 

While cases pertaining to the harassment, arrests, vilification and assault of 
journalists working for the private media declined compared to the period 
leading to the 2000 and 2002 parliamentary and presidential elections, 
respectively, the pattern of the harassments and intolerance remains unchanged. 
The declining cases of arrests are also attributable to the closure of four 
newspapers since 2003. Put simply they are less and less media workers 
operating in Zimbabwe.  
 
The conviction of Botswana journalists under AIPPA demonstrates the 
government’s zeal to maintain an iron fist on the right to free expression and 
media freedom and throws into serious doubt its pledges to the African 
Commission on Human and Peoples’ Rights to repeal/amend AIPPA, the Public 
Order and Security Act and the Broadcasting Services Act.  
 
Beauty Mokoba and Keketso Seofela from Botswana Television (BTV) made 
history when they became the first journalists to be convicted under AIPPA since 



 7

its promulgation in 2002.  The two pleaded guilty to contravention of Section 83 
(1) of the Act, which prohibits “…persons other than accredited journalists (to) practise as a 
journalist (or to) be employed as such…” 
  
The two were also convicted on their own plea to contravention of Section 12(1) 
of the Immigration Act.  The pair was arrested on 30 April 2006 in Zimbabwe’s 
southwestern town of Plumtree while covering an outbreak of a foot-and-mouth 
disease and cross-border cattle rustling between the two countries as possible 
causes for the spread of the epidemic. The news crew was only able to return to 
Botswana on 2 May 2006 following their release and subsequent appearance 
before a Plumtree magistrate. They were each granted Z$4 million bail.  
On 9 November 2006 Plumtree Magistrate Mark Dziva subsequently fined them 
Z$4,000 (US$16) for practicing journalism in the country without prior 
accreditation from the Media and Information Commission and Z$1,000 (US$4) 
for being in the country illegally 
 
These events pose serious challenges to media freedom as envisaged under the 
Windhoek Declaration as it defines Zimbabwe as a no-go area for foreign 
journalists notwithstanding the difficult environment that local journalists 
operate under.  
 
This is amply demonstrated by the continued unlawful arrest of journalists 
working for the private media while conducting their professional duties. 
Journalists Ndamu Sandu and Godwin Mangudya were arrested on 19 July 2006 
and detained at Harare Central Police station without any charges being 
preferred against them while covering a demonstration by residents 
demonstrating against poor service delivery by the Harare Municipality. Sandu 
and Mangudya are accredited journalists as required under AIPPA, but were still 
arrested while conducting their professional duties of covering and reporting on 
events as they unfold. Sandu is employed by the privately owned weekly, The 
Zimbabwe Standard, while Mangudya is a journalist with the banned The Daily 
News. 
 
Similarly, Mike Saburi, a freelance cameraperson was arrested together with 
leaders of the ZCTU on 13 September 2006 ahead of the already-mentioned 
planned nationwide demonstrations to protest the worsening economic 
hardships while conducting his lawful duties as a journalist.  
Saburi was detained for two nights at Harare Central Police Station and only 
released on bail on 15 September 2006 on charges of violating Section 37 (1) (b) of 
the Criminal Law (Codification and Reform) Act, which deals with conduct 
likely to breach public peace. He was later removed from remand after the State 
withdrew charges against him. 
 



 8

Media organisations such as MISA-Zimbabwe, the Zimbabwe Union of 
Journalists and Media Monitoring Project of Zimbabwe continue to be attacked 
as agents of imperialism in a desperate attempt to stall their efforts towards the 
establishment of an independent, self-regulatory media council. The three 
organisations constitute the Media Alliance of Zimbabwe (MAZ). 
 
In a statement published in the government-controlled national daily The Herald 
on 29 September 2006, MIC chairman branded the media organisations “regime 
change activists” ahead of a parliamentary workshop organised by the three 
groups. The MIC claimed that the two-day workshop which was designed to 
review the state of the media in Zimbabwe had in fact been convened to create a 
“stilted platform” to enable the media groups to engage in an orgy of anti-
Zimbabwe diatribe.9 
 
These machinations were designed to scuttle the meeting, which discussed 
among other contentious laws, AIPPA, Dr Mahoso’s very lifeblood without 
which the statutory Commission he chairs would not have come into being. It is 
trite to note that MISA-Zimbabwe and ZUJ are membership driven organisations 
and have been on the forefront of pushing for media self-regulation. The 
vilifications by Mahoso are, therefore, aimed at alienating MISA-Zimbabwe, ZUJ 
and the MMPZ from their general membership and other freedom of expression 
and media freedom activists and Zimbabwean citizens at large. 
These events continue to unfold despite the ACHPR’s fact-finding mission to 
Zimbabwe in 2002, which condemned Zimbabwe’s media laws. The ACHPR 
made yet another follow-up report at the end of its 38th Ordinary Session in 
Banjul, The Gambia held from November 21 - 5 December 2005 noting again that 
Zimbabwe’s media laws violated basic freedoms.  
 
In its December 2005 Fact Finding report the Commission, among other 
contentious issues called on the Zimbabwean government to: 
 

 Respect fundamental rights and freedoms of expression, association and assembly by 
repealing or amending repressive legislation, such as the Access to Information and 
Protection of Privacy Act, the Broadcasting Services Act and Public Order and Security 
Act. 

 Uphold the principle of separation of powers and the independence of the judiciary and 
urges the government of Zimbabwe to repeal or amend Constitutional Amendment No 
17 and provide an environment conducive to constitutional reform based on 
fundamental rights.  

 
Almost a year after the publication of the ACHPR and the intervening sessions of 
the Commission, the government continues to duck and dive on the steps it is 
                                                 
9 Refer to The Herald, 29 September 2006 and The Sunday Mail, 15 October 2006 for details of the attacks 
against MISA-Zimbabwe, ZUJ and the Media Alliance of Zimbabwe. 



 9

taking to comply with the findings in question clearly demonstrating its 
reluctance to initiate and implement the requisite critical constitutional and 
legislative reforms. 
 

 Print Media  
 
Since the closure of the privately owned Daily News and Daily News on Sunday 
in September 2003, followed by that of the Tribune in June 2004 and the Weekly 
Times in February 2005, new and potential investors have continued to shun the 
country’s newspaper industry. 
While there have been reports of interest in investing in that sector, no sensible 
investor would dare venture into a sector where security of tenure is not 
guaranteed due to the stringent registration and accreditation provisions 
imposed under AIPPA and the real risk of meeting with the same fate as that of 
the banned newspapers. 
 
Zimbabweans have, therefore, continued to be denied access to alternative 
sources of information as there are no privately owned dailies operating in the 
country save for the government-controlled dailies, The Herald and The 
Chronicle, which unashamedly tow the ruling Zanu PF propaganda as a matter 
of course. This deprivation allows dictatorship to take hold as affairs of the 
government are shrouded in secrecy due to failure by citizens and the media to 
access information held by both public and private institutions. 
 
The only other privately owned publications are the financial weeklies, The 
Financial Gazette, The Zimbabwe Standard and Zimbabwe Independent which 
target a special niche market thereby limiting their circulation to about 30 000 
copies unlike was the case with The Daily News which was a mass circulation 
national daily. 
 
The remaining privately owned publications continue to operate under severe 
constraints of constant threats of civil suits from government officials as they 
brave the storms of the restrictive media legislative environment in their 
unrelenting investigative exposure of corruption within the upper echelons of 
power and the business community.  
 
For instance, in May 2006, the Minister of National Security, Didymus Mutasa, 
threatened to set the Central Intelligence Organisation on Walter Marwizi, the 
news editor of the privately owned Zimbabwe Standard. Marwizi was 
investigating squabbles in the ruling ZANU PF over the running of the eastern 
City of Mutare.  The Financial Gazette has been flooded with lawsuits by Local 



 10

Government Minister Ignatius Chombo. The paper has extensively reported on 
his alleged corrupt activities10.   
 
Meanwhile, chances of the return of the closed newspapers as evidenced by the 
seemingly inconclusive legal battle by the Associated of Zimbabwe Newspapers 
(ANZ), publishers of the banned Daily News notwithstanding the entry of new 
players, appear very dim. This is more so in light of the government’s 
questionable commitment to repeal/amend AIPPA and its continued faith in the 
blatantly biased and anti-media freedom and freedom of expression MIC 
chairman Dr Tafataona Mahoso. As the government’s media hatchet person, Dr 
Mahoso continues to throw spanners into the chances of the return of the Daily 
News under the guises of acting within the confines of the widely condemned 
AIPPA by filing continuous counter appeals at every turn of the legal battle 
despite findings by the courts of his obvious bias against the publishing house.   
 
The MIC chairman continues to enjoy government support and protection 
despite High Court judge Justice Rita Makarau’s judgment on 8 February 2006 in 
which she ruled that the MIC board chaired by Mahoso was biased against the 
ANZ. Justice Makarau ruled that Mahoso was biased against ANZ, publishers of 
the banned Daily News and Daily News on Sunday. 
 
The judge said the MIC’s impartiality was tainted by the proven bias of Dr 
Mahoso thereby barring all members of the Commission’s board from 
involvement in the ANZ’s protracted legal battle. Makarau’s ruling was an 
interpretation of Chief Justice Godfrey Chidyausiku’s ruling in March 2005 
during which he referred to the perceived bias of Dr Mahoso. 
 
 In that judgment the full bench of the Supreme Court made a finding that the 
MIC’s conduct towards ANZ would cause apprehension in the mind of an 
average person. This bias manifests in the form of the counter appeals lodged by 
the MIC and its refusal to licence the ANZ, which is arguing that it has since 
complied with the application and registration procedures and requirements as 
stipulated under AIPPA. 
 
However, on 9 October 2006 Justice Anne Mary Gowora reserved judgment 
indefinitely and was still to make a ruling in the matter in which the ANZ is 
seeking a High Court order declaring it duly licensed because the MIC and the 
Ministry of Information and Publicity has failed to put in place an independent 
administration committee to adjudicate in the matter and break the legal impasse 
following the Supreme and High Court findings of 2005 and 2006 respectively.  

                                                 
10 See The Financial Gazette of November 30 2006 and December 14 2006, www.fingaz.co.zw   



 11

Advocate Eric Matinenga representing ANZ, is arguing that the publishing 
company should be declared duly licensed because the MIC and the responsible 
ministry failed to respond to the ANZ application within the stipulated 30-day 
period in the wake of the two judgments as required in terms of Section 66 (3) of 
AIPPA. 
 
 
The ANZ has been in the courts since 2003 and its hopes of being duly registered 
lie with the High Court although there is no guarantee that in the event of a 
favourable decision Dr Mahoso will not lodge yet another appeal. The 
inconclusive nature of the legal battle is aptly captured by Advocate Matinenga’s 
impassioned plea for final resolution of the matter before judgment was reserved 
indefinitely in October 2006. 
 
 
“The court cannot wash itself off the case like Pontius Pilate. Finality must be drawn to this sorry 
saga. There is no administrative agency in place to which the matter could be remitted. This is the 
time to award the applicant the order. The delays will inconvenience Zimbabweans as it delays 
the right of Zimbabweans to information and freedom of expression provided by the daily 
publication,” said Matinenga. 
 
 

 Broadcasting Environment 
 
 
The Zimbabwe Broadcasting Holdings continued to enjoy its de-facto monopoly 
of the airwaves, churning out pro-government and ruling Zanu PF propaganda 
at the exclusion of other socio-economic and political players as the government 
remained intransigent in the wake of growing calls for the amendment of the 
Broadcasting Services Act. 
 
Since the enactment of BSA in 2001, no private players have been licensed to 
operate independent radio and television stations despite the government’s 
commitment to the African Charter on Broadcasting and SADC Guidelines on 
the Conduct of Democratic Elections.  
 
Despite the restructuring that was effected at ZBH in June 2006 with the merging 
of its former nine companies into two entities, the broadcaster is still far from 
fulfilling its expected mandate as an independent public broadcaster.  
 
 
The changes were effected after the Parliamentary Portfolio Committee on 
Transport and Communications came up with a report critical of the state 



 12

broadcaster on 1 June 2006 and made a number of recommendations.   While the 
government acknowledges the serious weaknesses in the management of the 
ZBH, the proposed changes fall far short of what is needed to transform the ZBH 
into a true public broadcaster.  
 
The ZBH has proposed streamlining its business units from nine to three as well 
as laying off staff. MISA-Zimbabwe, in its response to the parliamentary report 
noted that the problems at ZBH are not only structural but relate to governance 
issues as the state broadcaster has no known public mandate obligations and has 
been turned into a propaganda tool by the ruling elite. The ZBH has since 
resorted to being called the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC). These 
changes are not clearly explained in light of an existing law, the ZBC 
Commercialization Act that split the original ZBC into nine business units.  
Again this indicates a warped policy formulation and implementation system.  
 
ZBH/ZBC will only be able to fulfill its public mandate if massive legislative 
reforms are undertaken to repeal or amend sections of the BSA. 
 
These legislative reforms will trigger the transformation of ZBH/ZBC from a 
state controlled to a truly independent public broadcaster as envisaged under the 
African Charter and SADC Guidelines.  
 
The African Charter espouses editorial independence, plurality and diversity in 
the broadcasting sector, among other principles and provisions. The Charter 
emphasises that governments should strive to promote an economic 
environment that facilitates the development of independent production and 
diversity in broadcasting.  
 
The SADC Guidelines simplify and amplify the provisions of the Charter by 
stating that citizens and political parties should especially during elections, enjoy 
equal and equitable access to the public broadcaster. That has not been the case 
as meetings and rallies of the main opposition MDC have largely been ignored in 
what is obviously a deliberate ploy to project Zanu PF as the only major and 
popular political player in the country.  
 
The restrictive nature of the BSA is evidenced by the diversity of public, 
commercial and free-to-air television and radio stations in other SADC countries. 
South Africa leads on all fronts with more than 94 community, 18 commercial 
and 14 public radio stations11. The Mozambique broadcasting sector is one of the 
most vibrant and pluralistic in the region, registering remarkable growth in 
community radio. Church and faith-based organisations have come to dominate 

                                                 
11 Panos Southern Africa, 2006. Mixed Signal: The State of Broadcasting in Southern Africa.  



 13

radio broadcasting in Malawi and Zambia. Namibia has as many community 
radio stations as commercial stations. Although the concept of community radio 
stations is still to catch on in Angola and Botswana, there are no legal or 
regulatory barriers to their establishment. 
 
It is significant to note that senior government officials, the Parliamentary 
Portfolio Committee on Transport and Communications and the Broadcasting 
Authority of Zimbabwe itself, have acknowledged the defects of the existing 
legislation. However, at the official policy level, the government continues to 
defend the BSA demonstrating its reluctance to free the airwaves. 
 
Under the present set-up as dictated by the prevailing legislative environment, 
the credibility and integrity of Zimbabwe’s sole broadcaster has been seriously 
compromised by the government’s stranglehold on ZBH/ZBC’s editorial 
independence which chokes it from fulfilling its public mandate.  ZBH/ZBC as 
presently constituted and structured is accountable to the government which in 
turn determines its editorial policy and content. To argue otherwise would be an 
exercise in futility.  
 
The ZBH/ZBC board is handpicked by the Minister of Information and Publicity 
in consultation with the President, which runs against the grain of the principles 
of the African Charter on Broadcasting. Ideally, in a democracy the people, 
through parliamentary public hearings should nominate individuals to sit on 
such boards or at least parliament should nominate potential board members for 
recommendation to the responsible Minister. The present set-up at ZBH/ZBC 
does not guarantee transparency and accountability. 
 
Transformation from a state to a public broadcaster entails the repealing of the 
current legislative framework that allows the existence of ZBH/ZBC in its 
current format. The law should be repealed or amended to allow the 
metamorphosis of ZBH/ZBC into a truly independent omnibus broadcaster, 
which carries the voices of all sectors regardless of economic, political, language 
or racial differences. 
 
Parliament should, therefore, push for holistic changes to the broadcasting 
legislation, which enforces open, transparent and democratic appointments of 
the board and key staff while reinforcing editorial independence at ZBH/ZBC.  
 
Independence from editorial interference does not necessarily mean that the 
government should  not be involved, but simply means that more sectors and 
sections of society are involved especially parliament and other key civilian 
bodies in the running of the public broadcaster. 
 



 14

If ZBH/ZBC is to emerge as a bona fide national broadcaster, it should reach out 
to each and every part of the country in all languages. This is however, not 
feasible with the archaic equipment being used by Transmedia Corporation, the 
country’s sole transmission licensee. Entry of private players in the transmission 
industry will definitely aid the cause since Transmedia has failed to upgrade its 
coverage of Zimbabwe. It is against that background that Zimbabwean listeners 
and viewers risk an unprecedented radio and television signal blackout if the 
government does not move with speed to replace the obsolete transmission 
equipment12. 
 
The failure to receive access to alternative channels of information is 
compounded by the constant jamming of the Voice of America’s Studio 7 and 
SW Radio Africa which broadcast on short wave from Washington DC and 
London respectively. The radio stations are manned by Zimbabwean journalists 
and broadcasters exiled in the United States and United Kingdom and serve as 
alternative sources of information to the state-controlled Zimbabwe Broadcasting 
Holdings. 
 
Alfred Mandere the chief executive officer of Transmedia Corporation, the sole 
national signal carrier operator, confirmed the possibility of the imminent 
blackout.  
 
“The equipment is now old and definitely a transmission blackout for both television and radio is 
inevitable, it’s more like an old car that now needs to be replaced….Government must do 
something fast because eventually the blackout will dawn. There is need for national investment 
in the radio and television sector, said Mandere13 ” 
 
Transmedia has made an appeal for US$ 64 million to the government for the 
acquisition of new equipment from China, South Africa and Europe as part of its 
plan to replace the existing 40-year old equipment and improve transmission 
coverage.  
 
Due to lack of transmission sites and depleted stations, only 30 percent of the 
country receives radio and television coverage from the state-controlled 
Zimbabwe Broadcasting Holdings. Outlying areas, especially those near the 
border with South Africa rely on the South Africa Broadcasting Corporation 
(SABC) for radio and TV services.  
 
Editorial independence can only be underpinned by the ‘public broadcaster’s 
respect for the right to freedom of expression and information, freedom from 

                                                 
12 See MISA-Zimbabwe alert of 1 December 2006 on www.misazim.co.zw  
13  as above  



 15

undue government interference - principles upon which a public broadcaster can 
become more public serving and efficient.  
 

 Telecommunications 

 
The Interception of Communications Bill, analysed elsewhere in this report, if 
passed into law, sounds the death knell against any hopes of Zimbabwe 
benefiting and developing from the ICT revolution which is fast becoming 
critical to the strengthening of democracy, social and economic development.  
This is compounded by the fact that the government is reluctant to streamline its 
broadcasting policy, regulatory and institutional frameworks with regional and 
international globalisation processes and practices as epitomised by the 
advantages offered by the convergences in the ICTs sector.  
 
The government in its increasing paranoia to safeguard the country’s 
‘sovereignty’ from its perceived enemies from within and without, however 
appears determined to kill the geese that lay the golden eggs of ICT development 
by imposing the intrusive, invasive and compulsory stringent conditions on the 
ISPs as the means to its objectives to spy into email, cellphone, telephony and 
internet communications through the proposed Interception of Communications 
law. 

The ISPs have already indicated that the compulsory measures requiring them to 
provide the enabling equipment will seriously undermine their business viability 
which hinges to a great extent on confidentiality notwithstanding the huge 
capital investments that might be required to install the required equipment.14  

Instead of moving towards the furtherance of the Millennium Development 
Goals through the full utilisation of ICTs to achieve sustainable development by 
allowing citizens increased access to information, the government appears bent 
on reversing the little gains achieved so far. This is despite the inherent 
sustainable development benefits that would accrue from the utilisation of such 
technology as part of the daily interactive lives of citizens, governments and the 
business community. 
 
 The World Summit on the Information Society (WSIS) Plan of Action calls for 
the connection of all government departments, ministries and educational 
facilities to the World Wide Web in order to facilitate the free flow and access to 
                                                 
14 
 Visit the MISA-Zimbabwe website: www.misazim.co.zw, for a detailed analysis of the revised 
Interception of Communications Bill. 



 16

information.   ICT policy cannot, therefore, be separated from the broader 
legislative environment under which the media and citizens have to access 
information.  
 
This is as stated in Section C3 of the WSIS Plan of Action, where it states: 
ICTs allow people anywhere in the world, to access information and knowledge almost 
instantaneously.  Individuals, organisations, and communities should benefit from access to 
knowledge and information15. 
 
The viability of private mobile operators is also threatened as evidenced, in a 
new twist to the proposed centralised control of international 
telecommunications traffic, as government forges ahead with its plans to pass the 
spying bill.  The Postal and Telecommunications Regulatory Authority of 
Zimbabwe (POTRAZ) came under attack from the military which argues that the 
regulatory body (POTRAZ) issued the wrong licenses to the mobile operators 
making it difficult for it to spy into communications routed through private 
commercial entities16. 
 
These revelations could result in the government revoking the licenses of private 
mobile operators in its determined bid to spy into private communications as 
proposed under the Interception of Communications Bill. 
 
A senior military official claimed that POTRAZ wrongly issued licenses to 
Telecel, Econet and NetOne under section 34 of the Posts and 
Telecommunications Act, which deals with fixed telephony instead of section 31.  
Section 31 provides for the licensing of mobile service providers which requires 
them to link their base stations with state-run TelOne. 
 
Colonel Livingstone Chineka, Zimbabwe Defence Forces director of 
communications, was giving oral evidence on the proposed Interception of 
Communications Bill before the Parliamentary Portfolio Committee on Transport 
and Communications on 27 November 2006. 
 
Section 31 stipulates that duly licensed companies should use the Mazowe earth 
station run by Tel*One, as the sole international gateway.  
 
Such a move, which disregards the citizens’ rights to privacy, makes it easier for 
the Government to intercept all international communications as specified under 
the proposed Interception of Communications Bill. This policy has serious 
                                                 
15 WSIS 2004a. Declaration of Principles. In: http://www.itu.int/wsis/docs/geneva/official/poa.html. 

Accessed 12 January 2005.   

 
16 The Herald. 28 November 2006. Harare 



 17

implications on investment in the telecommunications sector and affects the 
rights of citizens to communicate through service providers of their choice and 
will derail developments and advancements offered by the ICTs. 
 
These developments come in the wake of a High Court ruling on 6 November 
2006 which suspended the Telecommunications (International Termination 
Rates) Statutory Instrument 70 of March 2006.    The regulation seeks to force all 
telecommunications service providers to utilise the state-controlled fixed 
telephone service provider, Tel-One international gateway.  
 
Licensed mobile telephone service providers, namely Telecel, Econet and NetOne 
would, under this regulation, use TelOne for all their international connections. 
These companies are licensed to operate their own international gateways.  
 
Telecel, on whose court application the decision is based, challenged the 
constitutionality of the regulation, and stated that it contravenes the Posts and 
Telecommunications Act. It also cited government interests in TelOne as a reason 
why the law is biased in effect and implementation. If implemented the law 
would have meant that TelOne controls all international communications and 
receives all foreign currency accrued from international connections.  
 
The government gazetted the Telecommunications (International Termination 
Rates) Statutory Instrument 70 of March 2006 which seeks to regulate all 
international communications. 
 
Licensed mobile telephone service providers, namely Telecel, Econet and NetOne 
would, under this regulation, use TelOne for all their international connections. 
Mobile operators challenged the constitutionality of the regulation in the High 
Court and cited their licenses as reasons why they would not comply with the 
regulation.  
 
The regulation was suspended by the High Court on 7 November 2006 until 
Telecel and Econet file a joint application in the matter.  
TeleAccess has filed a notice of appeal challenging POTRAZ’s decision to cancel 
its licence arguing that the cancellation is “misguided, malicious and 
mischievous”. 
 
It is significant to note that these unraveling developments come on the back of 
the cancellation of the licence that was granted to TeleAccess to operate a fixed 
telephone service.  
 POTRAZ cancelled the licence on 29 November 2005 in terms of Section 43 of the 
Postal and Telecommunications Act Chapter 12:05 after TeleAccess failed to roll 
out its network as expected.  



 18

 
Zimbabwe’s telecommunications industry was deregulated in the mid-1990s 
resulting in TeleAccess being licensed to operate in the fixed telephone service 
sector. POTRAZ said TeleAccess had failed to provide the envisaged commercial 
service by 1 May 2003 and was therefore in breach of Statutory Instrument 11 A 
of 2001. The appeal lodged by TeleAccess against the cancellation of its license is 
still pending before the courts. 
 
Suffice to say these developments demonstrate the government’s determination 
to retain control of all mediums of communication at any costs by isolating 
Zimbabwe from the global village and damn the consequences.  
The government’s intentions aside, it remains an inescapable fact that the future 
of Zimbabwe’s telecommunications sector vis-à-vis the ICT revolution and its 
quest for foreign direct investment to kick-start the ailing economy remains 
firmly hinged on the imperative need to review the Postal and 
Telecommunications Act, the Broadcasting Services Act and the Zimbabwe 
Broadcasting Act, Public Order and Security Act and the Access to Information 
and Protection of Privacy Act, among other restrictive laws. 
 
 

 Media violations statistics 2006 
 
 
While cases of media freedom and freedom of expression violations may have 
declined markedly compared to the previous year, the pattern and viciousness of 
the clampdowns on dissenting voices worsened as evidenced by the brutal 
assaults of the ZCTU leaders, the unwarranted arrests of journalists going about 
their lawful professional duties and the disruption of peaceful protests.  
 

 Arrests/media law/litigations 
 
 
 
Victim/concerned party 
 

 
Issue  

 
Date 

African Commission on 
Human and Peoples 
Rights (ACHPR). 

The ACHPR at its 38th 
Ordinary Session in 
December 2005 expressed 
concern over the 
suppression of 
fundamental rights and 
liberties in Zimbabwe 
due to the repressive 

9 January 206 



 19

nature of laws such as 
the Access to Information 
and Protection of Privacy 
Act, Public Order and 
Security Act and the 
Broadcasting Services 
Act. 
Loice Matanda-Moyo, the 
director of public 
prosecutions in the 
Attorney-General’s 
Office, said the 
government was 
reviewing AIPPA in light 
of the damning ACHPR 
report. 

John Masuku, director of 
Voice of the People 
(VOP) radio station. 

Appeared in court on 
further remand on 
charges of operating a 
radio station without a 
licence in terms of the 
Access to Information 
and Protection of Privacy 
Act (AIPPA). 
Masuku who was 
arrested after the police 
raided the VOP offices in 
Harare on 15 December 
2005, was remanded out 
of custody to 30 March 
2006 

13 January 2006 

Sidney Saize, freelance 
journalist and former 
reporter with the banned 
Daily News.  

Arrested on charges of 
practicing journalism 
without accreditation 
and publishing 
falsehoods in terms of 
Section 15 of the Public 
Order and Security Act. 
Released after spending 
three nights at Mutare 
Central Police Station. 
The police said they 
would be proceeding by 

18 January 2006 



 20

way of summons. 
Arnold Tsunga, deputy 
chairman of VOP and 
board member, Nhlanhla 
Ngwenya. 

Police descended on 
Tsunga and Ngwenya’s 
homes in Harare saying 
they were keen to 
question them on 
allegations of operating a 
radio station without a 
licence. 

21 January 2006 

Anesu Kamba, driver 
with the Zimbabwe 
Lawyers for Human 
Rights (ZLHR) and 
Charles 
Nyamufukudzwa, 
Tsunga’s gardener. 
Tsunga is also the 
executive director of 
ZLHR. 

Kamba and 
Nyamufukudzwa were 
released without charges 
on 24 January after 
spending three nights in 
police custody on 
allegations of attempting 
to defeat the course of 
justice. 

24 January 2006 

VOP radio station bosses, 
David Masunda, Arnold 
Tsunga, board members 
Lawrence Chibwe, 
Nhlanhla Ngwenya, 
Millie Phiri and Isabella 
Matambanadzo. 

Charged with 
contravening Section 7 
(1) of the Broadcasting 
Services Act as read with 
paragraphs 4 and 5 
Chapter 12:06 which 
deals with broadcasting 
and signal carriers. 
Granted $4 million bail 
each and remanded to 10 
February 2006 and 
ordered to report to the 
police once a week on 
Fridays. 

24 January 2006 

General Laws 
Amendment Act.  

The Act, which tightens 
the presidential insult 
laws and communication 
of falsehoods under the 
Public Order and 
Security Act, is signed 
into law by Acting 
President Joice Mujuru. 
The amendment 
increases the fine 

3 February 2006 



 21

imposed under Section 
16 of POSA which deals 
with undermining the 
authority of the President 
from Z$ 20 000 to Z$ 2 
million or one year 
imprisonment or both 
such fine or 
imprisonment.  
In the same vein those 
convicted under Section 
15 of POSA which deals 
with publishing or 
communication of 
statements prejudicial to 
the state, are now liable 
to a fine of Z$10 million 
or five years 
imprisonment – up from 
Z$100 000. 

VOP radio station board 
members 

A Harare magistrate 
relaxed the reporting 
conditions against David 
Masunda, VOP 
chairman, his deputy 
Arnold Tsunga, and 
board members 
Lawrence Chibwe, Millie 
Phiri and Nhlanhla 
Ngwenya. 

10 February 2006 

VOP radio station The directors of VOP 
filed an application for 
refusal of further remand 
arguing that the facts 
placed before the courts 
do not constitute an 
offence. A ruling was 
expected on 1 March 
2006. 

28 February 2006 

VOP radio station The application by VOP 
directors for refusal of 
further remand is turned 
down by a Harare 

3 March 2006 



 22

magistrate. 
Interception of 
Communications Bill 
2006 

The government is 
reported as having 
drafted the Bill to spy 
into e-mail messages. The 
Bill seeks to empower the 
chief of defence 
intelligence, the director-
general of the Central 
Intelligence 
Organisation, 
Commissioner of Police 
and Commissioner-
General of the Zimbabwe 
Revenue Authority to 
intercept telephonic, 
email and cellphone 
messages. 

17 March 2006 

 
ANZ, publishers of the 
Daily News and Daily 
News on Sunday 

 
ANZ’s protracted legal 
battle to be licensed took 
a new twist with the 
Minister of Information 
and Publicity Dr 
Tichaona Jokonya (now 
deceased) expected to 
decide the publishing 
company’s fate. This 
came in the wake of 
Justice Rita Makarau’s 
order barring the MIC 
from presiding over its 
application to be 
licensed. 

17 March 2006 

Access to Information 
and Protection of Privacy 
Act (AIPPA) amendment 
proposals. 

Dr Tafataona Mahoso, 
chairman of the Media 
and Information 
Commission, told the 
Parliamentary Portfolio 
Committee on Transport 
and Communications 
that the MIC had 
submitted proposals to 

21 March 2006 



 23

amend AIPPA in order to 
regulate the entry of 
foreign publications into 
Zimbabwe. He said 
distributors who import 
foreign periodicals 
should indicate where 
they are procuring such 
materials. 

Fungai Machirori, media 
student with National 
University of Science and 
Technology. 

Arrested for taking 
photographs of students 
demonstrating at the 
university campus 
without police 
permission. Machirori 
was later released 
without charges. 

6 April 2006 

ANZ, publishers of the 
banned Daily News and 
Daily News on Sunday. 

The Minister of 
Information and 
Publicity Dr Tichaona 
Jokonya files opposing 
papers after the 
publishing company had 
filed for a High Court 
order to be deemed duly 
registered. In his papers 
Jokonya argued that he 
could not appoint an 
independent committee 
to preside over the 
matter because the 
Access to Information 
and Protection of Privacy 
Act has no provision 
authorising him to so 
proceed. 

20 April 2006 

VOP radio station bosses. Harare magistrate sets 
their trial date for 15 June 
2006. 

26 April 2006 

Beauty Mokoba and 
Keketso Seofela, 
journalists with 
Botswana Television.  

Arrested and detained 
for two days in 
Zimbabwe’s south 
western border town of 

30 April 2006 



 24

Plumtree and charged 
with practicing 
journalism without 
accreditation. 
The two who were 
released on bail where 
arrested while covering 
the outbreak of foot and 
mouth disease and cross-
border cattle rustling 
between the two 
countries as the possible 
cause for the spread of 
the epidemic. 

Maria Nyanyiwa, 
Nyasha Bosha and 
Kundai Mugwanda, 
journalists with VOP 
Radio Station. 

Subpoenaed to appear in 
court when the trial of 
their directors opens on 
15 June 2006. They were 
arrested on 15 December 
2005 and spent four 
nights in police cells after 
the police raided the 
VOP offices confiscating 
computers, equipment 
and administration files.   

12 May 2006 

Beauty Mokoba and 
Keketso Seofela, 
journalists with 
Botswana Television. 

The two journalists were 
further remanded to 26 
June 2006. They were 
arrested and charged for 
practicing journalism 
without accreditation on 
April 30 2006. 

23 May 2006 

Interception of 
Communications Bill  
2006 

A Bill meant to spy on all 
communications into and 
out of the country is 
gazetted by the 
government. 

26 May 2006 

Associated Newspapers 
of Zimbabwe (ANZ) 
publishers of the banned 
Daily News and Daily 
News on Sunday. 

ANZ insists that power 
to appoint an ad hoc 
committee to oversee 
their licensing rests with 
the Minister of 
Information. The 

9 June 2006 



 25

Minister had argued that 
such powers could only 
be granted to him after 
the amendment of the 
Access to Information 
and Protection of Privacy 
Act (AIPPA).   

Voice of the People Radio 
Station (VOP) board 
members 

The trial of VOP directors 
was postponed to 25 
September 2006 after the 
state applied for the 
postponement because its 
key witness was in 
Switzerland.  
 

15 June 2006 

Ndamu Sandu (Zimbabwe 
Standard) and Godwin 
Mangudya, journalist 
with the banned Daily 
News. 
 
 
 
 
 

The two were arrested 
together with 17 
members of the 
Combined Harare 
Residents Association 
(CHRA) who were 
demonstrating against 
poor service delivery by 
the Harare City Council. 
They were released 
without being charged. 
 

20 July 2006 

Interception of 
Communications Bill 

The Bill to spy on 
communications in the 
country was presented 
before Parliament for the 
first time.  
 

 
27 July 2006 

Mike Saburi, freelance 
cameraperson, and 
Zimbabwe Congress of 
Trade Unions (ZCTU) 
leaders 

Armed riot police sealed 
off Harare’s central 
business district and 
arrested Saburi and 
ZCTU leaders ahead of a 
planned demonstration 
against the worsening 
economic hardships. 
. 

13 September 2006 

President Robert Mugabe President Mugabe 25 September 2006 



 26

defends the brutal police 
attacks against leaders of 
the ZCTU despite 
international 
condemnation and 
increasing demands for 
full investigations into 
the assaults which led to 
the hospitalisation of 
secretary-general 
Wellington Chibhebhe. 
 

Associated Newspapers 
of Zimbabwe (ANZ) 
publishers of the banned 
Daily News and Daily 
News on Sunday. 

The case in which ANZ is 
seeking a High Court 
order to be duly licensed 
is postponed.   

5 October 2006 

Zimbabwe Congress of 
Trade Unions leaders. 

The trial of ZCTU 
president Lovemore 
Matombo and 30 other 
accused persons arrested 
in Harare on 13 
September 2006 ahead of 
planned demonstrations 
to protest against the 
worsening economic 
hardships, is postponed 
to 30 October 2006. 

17 October 2006 

Zimbabwe Congress of 
Trade Unions (ZCTU) 
leaders. 

The trial of the ZCTU 
leaders accused of 
staging an illegal 
demonstration in Harare, 
again fails to kick off on 
30 October 2006 after the 
defence applied to have 
the matter referred to the 
Supreme Court. In its 
application the defence 
argued that the Criminal 
Law (Codification and 
Reform) Act under which 
the accused are being 
charged is 

30 October 2006 



 27

unconstitutional.   
Interception of 
Communications Bill 

The government revised 
the Interception of 
Communications Bill 
2006 following strong 
objections by the 
Parliamentary Legal 
Committee on the 
constitutionality of its 
provisions. 
The revised version still 
falls far short of meeting 
the required 
constitutional and 
democratic benchmarks 
and largely ignores the 
inputs and concerns 
raised by civic society 
organisations and the 
business community. 

3 November 2006 

Independent Journalists 
Association of Zimbabwe 
(IJAZ), Zimbabwe 
Lawyers for Human 
Rights and Media 
Institute of Southern 
Africa. 

The African Commission 
on Human and Peoples’ 
Rights deferred a 
communication filed 
jointly be the three 
organisations to its next 
session. The 
communication 
challenges the 
constitutionality of the 
Access to Information 
and Protection of Privacy 
Act. The Commission 
said it was postponing 
the issue to allow time 
for the government and 
the three media 
organisations to find 
amicable solutions 
regarding contentious 
legislation in Zimbabwe. 

27 November 2006 

Telecel, NetOne and 
Econet mobile telephone 

The three companies 
were said to have been 

28 November 2006 



 28

operators issued with the wrong 
licenses by the Posts and 
Telecommunications 
Regulatory Authority of 
Zimbabwe. In his oral 
submissions before the 
Parliamentary Portfolio 
Committee on Transport 
and Communications, 
Colonel Livingstone 
Chineka, defence forces 
director of 
communications, said the 
licenses in question 
should be revoked to link 
their base stations with 
the Mazowe Earth 
Station run by Tel*One. 
This would enable the 
government to intercept 
all communications as is 
being considered under 
the Interception of 
Communications Bill. 

Transmedia Corporation Alfred Mandere, the chief 
executive officer of 
Transmedia Corporation 
said Zimbabwean 
listeners and viewers risk 
an unprecedented radio 
and television signal 
blackout if the 
government does not 
move to replace obsolete 
transmission equipment. 
He said Transmedia 
required US$ 64 million 
to replace the existing 40-
year old equipment and 
improve transmission. 

1 December 2006 

 
Beaten                 
 



 29

 
Victim Incident/issue Date 
ZCTU president 
Lovemore Matombo and 
secretary-general 
Wellington Chibhebhe. 

Detained and brutally 
assaulted by police 
following their arrest on 
13 September 2006. 
Chibhebhe was 
hospitalised following 
the brutal attacks. 

14 September 2006 

National Constitutional 
Assembly (NCA). 

Ten members of the NCA 
were injured, five of 
them seriously, when 
police disrupted a 
planned demonstration 
in Harare to press for a 
new democratic 
constitution. 

26 September 2006 

Bulawayo Theatre Artists Police in Bulawayo 
severely assaulted four 
street theatre artists for 
satirising Zimbabwe’s 
worsening socio-
economic crisis following 
the staging of a play 
dubbed Indhlala 
(Hunger). The artists 
who were ordered to roll 
on the tarmac while 
being assaulted with 
batons and planks were 
subsequently arrested 
and only released the 
next day without 
charges. 

1 December 2006 

 
 

 Harassed / Threats/Kidnapped 
 
 
Victim  Incident  Date  
Zimbabwe Independent  George Charamba, the 

Secretary for Information 
and Publicity threatened 

13 March 2006 



 30

to set the police on the 
privately owned weekly 
and institute legal action 
over a story linking him 
to Zanu PF’s succession 
infightings published on 
10 March 2006. 

Hosea Chipanga, 
prominent Zimbabwean 
musician 

Forced to pull out 
workers day celebrations 
organised by the 
Zimbabwe Congress of 
Trade Unions on 1 May 
2006 after receiving 
anonymous death threats 
on his cellphone.  
In 2006 the Central 
Intelligence Organisation 
warned Chipanga to 
refrain from singing anti-
President Robert Mugabe 
songs during a music 
gala organised in honour 
of Zimbabwe’s fallen 
heroes in the Midlands 
town of Kwekwe on 5 
August 2005. 

1 May 2006 

The Zimbabwe 
Independent and the area 
prosecutor for 
Manicaland, Levison 
Chikafu. 

The Minister of National 
Security Didymus 
Mutasa, threatens to sue 
the Independent and 
Chikafu over the 
publication of statements 
made in an open court. 

11 August 2006 

Opposition 
parliamentarians, Job 
Sikhala and Goodrich 
Chimbaira. Sikhala and 
Chimbaira are 
parliamentarians for St 
Marys and Zengeza 
respectively. 

Charged for staging an 
allegedly illegal 
demonstration against 
Chitungwiza 
Municipality following 
an increase in water 
charges in contravention 
of the Public Order and 
Security Act (POSA). 

16 August 2006 

Zimbabwe Union of The chairman of the 2 October 2006 



 31

Journalists (ZUJ)  and 
freelance journalist, 
Nunurai Jena 

state-controlled Media 
and Information 
Commission Dr 
Tafataona Mahoso said 
the government should 
investigate the ZUJ 
leadership for what he 
described as its “anti-
government 
propaganda” activities. 
In a statement the MIC 
also accused Jena, ZUJ’s 
provincial secretary in 
Mashonaland West 
Province, of stringing for 
the Voice of America’s 
Studio 7. 

Progressive Teachers 
Union of Zimbabwe 
(PTUZ) 

State security agents 
confiscated short wave 
radio receivers bought 
for teachers in Gokwe 
district in a desperate bid 
to bar them from 
listening to foreign 
stations that beam into 
Zimbabwe. PTUZ 
secretary-general 
Raymond Majongwe said 
the radios had been 
confiscated from 17 
teachers in the area by 
persons who identified 
themselves as working 
for the President’s Office. 

7 December 2006 

British journalist Jerome 
Lynch and three other 
journalists working for 
Objective Productions. 

Nicholas van 
Hoogstraten, a business 
tycoon linked to the 
ruling Zanu PF imposed 
restrictions on the 
visiting team barring 
them from reporting on 
Zimbabwe’s 
controversial land reform 

15 December 2006 



 32

programme. The 
journalists were allegedly 
locked in a hotel room in 
Harare by the business 
tycoon. The journalists 
had been assigned to 
produce a documentary 
on Zimbabwe by Britains 
Channel 4. They fled the 
country leaving behind 
their valuable equipment 
following their fallout 
with van Hoogstraten. 

   

   

   

   
 
 

 Banned/Deported/ Denied work permit 
 
 
 
Victim  Case  Date  
SABC crew SABC crew is barred 

from a press briefing 
during which the 
Minister of Finance 
Herbert Murerwa was 
discussing the outcome 
of an IMF team’s visit to 
Zimbabwe. Brian 
Hungwe, the SABC 
correspondent in 
Zimbabwe, said the 
minister had told him 
that he was not willing to 
discuss issues with 
foreign journalists 
because of their alleged 
hostility to Zimbabwe. 
They were later granted 

2 February 2006 



 33

the interview. 
Zimbabwe’s church 
groups 

The police banned 
countrywide 
commemoration marches 
planned by church 
groups to mark the 
anniversary of the plight 
of thousands who were 
left homeless in the 
aftermath of the 
government’s 
controversial Operation 
Restore Order. The UN 
estimates that 700 000 
people were left 
homeless when the 
government launched the 
operation in May 2005. 

18 May 2006 

SW Radio Africa (SWRA) SWRA said it continued 
to experience jamming 
problems, which affect its 
signal in some parts of 
the country especially in 
Harare. 

28 September 2006 

The Zimbabwean, a 
weekly published in 
London and distributed 
in Zimbabwe. 

Law enforcement agents 
confiscated documents 
and demanded 
information from the 
proprietor of the 
Zimbabwean’s Harare 
distributing office. 

5 October 2006 

Associated Newspapers 
of Zimbabwe (ANZ) 
publishers of the banned 
Daily News and Daily 
News. 

Hearing into the case in 
which ANZ is seeking an 
order to be duly licensed 
opens before High Court 
judge Justice Anne Mary 
Gowora. 

9 October 2006 

 
 Victory  

 
 
Parties  Matter Date  



 34

Bright Matonga, deputy 
Minister of Information 
and Publicity. 

The deputy minister told 
the weekly Sunday 
Mirror that the 
government would 
amend the Broadcasting 
Services Act to ease the 
entry of private players 
into the broadcasting 
sector. He said then that 
the ministry was 
awaiting 
recommendations from 
the Broadcasting 
Authority of Zimbabwe. 

9 January 2006 

Associated Newspapers 
of Zimbabwe (ANZ), 
publishers of the banned 
Daily News and Daily 
News on Sunday. 

High Court judge Justice 
Rita Makarau quashed 
the state-controlled 
Media and Information 
Commission’s (MIC) 
refusal to grant ANZ an 
operating licence and 
ruled that the application 
for registration should be 
considered afresh. 

9 February 2006 

Dr Tafataona Mahoso, 
chairman of the Media 
and Information 
Commission (MIC). 

Dr Mahoso conceded 
before the Parliamentary 
Portfolio Committee on 
Transport and 
Communications, on the 
need to set up a self-
regulatory media council 
as opposed to the present 
set up where he chairs 
the statutory MIC. 
Dr Mahoso is a 
vociferous critic of 
independent media 
councils. 

21 March 2006 

International Press 
Institute (IPS). 

The IPS attacked the 
African Union over its 
lethargy in tackling 
Zimbabwe’s poor human 
rights record particularly 

14 April 2006 



 35

its lack of respect for 
freedom of the press. In a 
letter to the African 
Union chairman Denis 
Sassou-Nguesso and UN 
Secretary-General Kofi 
Annan, dated 14 April 
2006. The IPS noted that 
efforts by the African 
Commission on Human 
and Peoples’ Rights to try 
and influence Zimbabwe 
to respect fundamental 
rights and freedoms had 
largely gone unheeded. 

Communications Bill A Bill to establish a 
Converged National 
Information and 
Communication 
Technologies Regulator 
to facilitate 
implementation of 
Zimbabwe’s ICT policy 
will be tabled during the 
country’s Second Session 
of the Sixth Parliament. 
 

31 July 2006 

Broadcasting Authority 
of Zimbabwe (BAZ) 
chairman Pikirayi 
Deketeke. 

Deketeke blamed the 
Ministry of Information 
and Publicity for the 
delays in the issuing of 
broadcasting licenses to 
private players and for 
community radio stations 
after the ministry failed 
to respond to the 
enabling 
recommendations 
submitted by the 
licensing authority that 
would easy the entry of 
private players. 
 

24 August 2006 



 36

Parliamentary Portfolio 
Committee on Transport 
and Communications 

The Committee grilled 
the Acting Minister on 
Transport and 
Communications 
Munyaradzi Paul 
Mangwana on what steps 
where being taken to 
allow the easy entry of 
private players into the 
broadcasting sector. 

11 September 2006 

Mike Saburi, a freelance 
cameraperson and ZCTU 
leaders. 

Saburi and the ZCTU 
leaders are released on 
bail after being charged 
with contravening 
Section 37 (1) (b) Chapter 
9:23 of the Criminal Law 
(Codification and 
Reform) Act. The section 
deals with conduct likely 
to breach public peace. 

15 September 2006 

Mike Saburi, freelance 
cameraperson. 

Saburi was removed 
from remand after the 
state withdrew charges 
against him. He was 
arrested on 13 September 
together with the leaders 
of the Zimbabwe 
Congress of Trade 
Unions ahead of planned 
nationwide 
demonstrations. 
 

3 October  2006 

Acting Minister of 
Information and 
Publicity Munyaradzi 
Paul Mangwana. 

The Acting Minister said 
the government is willing 
to amend certain sections 
of the Access to 
Information and 
Protection of Privacy Act 
that curtail media 
freedom. 

16 October 2006 

Telecel The High Court 
suspended the 
Telecommunications 

7 November 2007 



 37

(International 
Termination Rates) 
Statutory Instrument 70 
of March 2006 after 
mobile operator Telecel 
challenged the 
constitutionality of the 
regulation which seeks to 
force all 
telecommunications 
service providers to 
utilise the government 
owned fixed telephone 
service provider, 
Tel*One’s international 
gateway. If implemented, 
the law will allow 
Tel*One to control all 
international 
communications and 
receive all foreign 
currency accrued from 
international 
connections. 

Zimbabwe Lawyers for 
Human Rights (ZLHR), 
Progressive Teachers 
Union of Zimbabwe. 

Gokwe magistrate orders 
state security agents 
identified as Mr 
Mlotshwa and 
Emmanuel Takadiyi to 
return the radio receivers 
they seized from teachers 
in Gokwe after the ZLHR 
successfully filed an 
application for the 
granting of a provisional 
order to that effect. The 
radios had been bought 
for the teachers in the 
area which has poor 
radio transmission 
signals by PTUZ. 

16 December 2006 

 
 



 38

For any questions, queries or clarifications please contact 
 
Nyasha Nyakunu 
Research and Information Officer 
MISA-Zimbabwe  
84 McChlery Drive  
Eastlea 
Box HR 8113  
Harare 
Zimbabwe  
Phone 00 263 4 77 61 65, 746 838  
Mobile 00 263 (0) 11 602 448  
E mail: misa@mweb.co.zw 
Website:  www.misazim.co.zw 
 

 


