registration process, even these newspapers
can’t be considered truly independent.

Is it surprising therefore that Afrobarometer
concluded in 2004 that Mugabe’s popularity
had more than doubled since 2000, despite the
fact that he had laid his country in ruins?
Afrobarometer revealed that the role of the
remaining media as propaganda tools for the
government was so effective that this led to
rising positive appreciation of Mugabe.
Mtetwa: “You will only operate for as long as
government allows you to operate. And
government will only allow you to operate if
you print what they want you to print.”

Website of MMPZ: http://www.mmpz.org.zw/

For the research of Afrobarometer:
Chikwanha, Annie, Tulani Sithole and
Michael Bratton, The Power of Propaganda:
Public Opinion in Zimbabwe, 2004, check:
http://www.idasa.org.za/index.asp?page=searc
h_results.asp%3Fsearchtext%3Dafrobarometer
%26searchtype%3Dbasic and scroll to
category 19.

By Olmo von Meijenfeldt

Olmo von Meijenfeldt works for the Institute
for Democracy in South Africa (IDASA).
olmo@idasact.org.za

NiZA congratulates Beatrice Mtetwa on
winning one of the International Press
Freedom Awards presented by the
Committee to Protect Journalists. The
award ceremony will take place on
November 22 in New York. For more
information on the awards and the other
winners go to:
http://www.cpj.org/awards05/awards_releas
e_05.html

|
What Mushizi did next : Dilemmas
facing a DRC radio station

Reportage - Special report Living
Yearbook

Based in Bukavu, South Kivu ( DRC) Radio
Maendeleo was set up in the last days of
Mobuto Sese Seko’s crumbling regime. The
community radio station, launched in a time
of uncertainty and disorder, has an
interesting history, which is embodied in
station director Kizito Mushizi.

At NiZA’s annual Living Yearbook in
September, Dutch radio journalist, Ginger da
Silva, extracted the station’s dramatic history
from Mushizi. The history was disclosed in the
form of a presentation of actual dilemmas that
Mushizi had to confront in his dream of
making Radio Maendeleo a broadcasting
reality.

The dilemmas were also posed to the audience.
They were asked what they would do if they
were in Mushizi’s shoes. Da Silva gave the
public three options before she asked Mushizi
what happened in reality. You, as a reader,
will get the same options. Ask yourself what
you would do before you read what Mushizi
did and why.

Transmitter

In 1999, the rebel movement Rassemblement
Congolais pour la Democratie (RCD-Goma)
came to the radio station and demanded
control of the transmitter.

What would you do?

A. Try to fool the attackers with a fake
transmitter

B. Beg them not to take the transmitter and
promise you’ll broadcast propaganda for the
rebels

C. Give up the transmitter immediately and
flee

Mushizi agonised over this and eventually
decided to surrender the transmitter. Mushizi:
“I wanted to fool the rebels, but they were too
intelligent. And because I didn’t want to
broadcast propaganda, I gave up the
transmitter.” Mushizi was imprisoned for two
weeks. After his release he wanted to start
broadcasting again.

Medianews 19 - November 2005




How would you achieve this?

A. Get guns hidden in your car, call your
friends and go back to fight the rebels

B. Contact the rebels who’ve seized the

transmitter and try to start a dialogue

C. Contact NiZA and other donors to acquire a
new transmitter and start an alternative station

Kizito Mushizi

Faced without any means to broadcast,
Mushizi decided to negotiate with the fighters
to retrieve his transmitter. Mushizi: “Acquiring
a new transmitter wasn’t an option because |
was banned from broadcasting, so I contacted
the rebel movement.” With the rebel
leadership constantly changing and Mushizi
having to deal with different people most of
the time, it was two years and ten days before
he recovered it.

Rebels

But that was not the end of Mushizi’s woes.
The rebels were not done yet. A military man
was placed in the radio station’s newsroom to
monitor all broadcasts.

How would you cope?

A. Try to turn him into a friend by buying him
one meal per day

B. Set up fake meetings in the newsroom,
while real editorial decisions are made
elsewhere in secret sessions

C. Try to walk a careful path in programming
between good journalism and the editorial bias
of the censor and the people who put him there

Mushizi considered his options and he chose
to feed the rebel a good meal once a day.
Mushizi: “We were lucky because the soldiers
weren’t being paid. So it was easy for us to
feed him and he forgot about his chiefs.” This
strategy worked, as the man never censored
the broadcasts and instead became close to
Mushizi and staff.

Coup d’etat

When Mushizi received fragments of
information of a possible coup d’etat in the
rebel movement, he pondered on whether to
broadcast the story. If true, it was very
important to warn the public. But on the other
hand, you don't want to alarm the public and
cause unrest if it isn’t true.

What would you do?

A. You broadcast the incomplete information,
informing listeners of the dubious accuracy

B. You hold off broadcasting, open a file and
try to obtain more information

C. You drop the story because, whether true or
not, it's dangerous for your reporters' personal
safety

Any action had grave consequences but
eventually, Mushizi chose to hold off
broadcasting and tried to source additional
information, However, this was not
forthcoming. Months later there was a
rebellion within the rebellion.

Radio Maendeleo continues to broadcast. It is
now able to work in solidarity with all media
across Bukavu. While many of us take
freedom of expression for granted, for Mushizi
and many others, it can be a question of life
and death. Mushizi’s gamble seems to have
paid off for now — at least until the next
dilemma.

By Chris Kabwato

Kabwato (C.Kabwato@ru.ac.za)is the director
of Highway Africa

Medianews 19 - November 2005




WebsiteHighwayAfrica:
http.//www.highwayafrica.ru.ac.za/
Highway Africa News Agency (HANA),
www.highwayafrica.ru.ac.za/hana/

|
Investigative journalist in 8 days

News

A new investigative journalism program at
Rhodes University in Grahamstown
promises to teach South African journalists
all the skills an investigative journalist
needs.

Twenty-five carefully selected journalists will
attend the first four-day session from
November 21 to 25, with the second session
being held from February 4 to 7. According to
program co-ordinator and investigative
journalism lecturer Derek Luyt, it takes only
eight days to train students to become
investigative journalists: “These sessions will
be very intensive. The eight days will be
enough,” he says.

Rhodes University

Luyt says his aims are to develop local
investigative journalism. In the upcoming
three years he wants to train a total of 75
journalists, giving them continuing support
and ensuring the sustainability of the program
by offering mentoring services afterwards.

Focus

During the program, the journalists will focus
on story selection, research, finding and

evaluating sources, accessing private and
public records, interviewing, the ethics of
investigation, reporting and writing
investigative stories.

The idea is to help journalists fight corruption
and protect the public interest while
contributing to democracy and sustainable
economic growth. Luyt: “South Africa needs
special skilled and trained journalists such as
these to fight poverty and inequality,
especially in rural areas.”

The program for local or regional journalists is
sponsored by the US Agency for International
Development (USAID) and the International
Development Agency for Southern Africa
(IDASA). Not only will the students receive
full funding for the course, but the follow-up
program after this investigative journalism
course is also fully funded.

In future, Derek Luyt aims to extend the
program to other African countries.

For more information visit the Rhodes
University website:
http://www.ru.ac.za/community/journ/.
Or e-mail programme co-ordinator Derek
Luyt: d.luyt@ru.ac.za.

By Elvira van Noort

Van Noort (elviravannoort @ hotmail.com)
works for the Mail & Guardian Online in
Johannesburg through NiZA’s program for
young journalists.

Louw wins press freedom award

Newsflash

South African journalist Raymond Louw has
won the Windhoek-based Media Institute of
Southern Africa’s (MISA) press freedom
award. According to the newspaper The
Namibian, Louw has been a very vocal
opponent of restrictive media laws and press
freedom violations. He also remains active as a
journalism trainer and advocate of independent
broadcasting.

Medianews 19 - November 2005






