7 n

Media News

Netherlands Institute for Southern Africa

MediaNews 16 - February 2005/ Quarterly newsletter of NiZA 's Media Programme

NiZA’s Media Programme supports civil society organisations in Southern Africa that contribute to the creation of more
democratic and open societies where governments are held accountable to citizens’needs and interests. To this end the Media
Programme supports the strengthening of our partner organisations so that they can: 1. Influence the media and freedom of
expression policies and legal environment in the SADC region to reach a conducive freedom of expression environment, 2.
Increase access to information for citizens, 3. Train media professionals to deliver more balanced and accurate information on
key political, social and economic issues, 4. Improve the financial sustainability of media outlets.

www.niza.nl/medianews

(un)subscribe: medianews@niza.nl

New association for 250 grassroots
newspapers

South Africa NEWS......vvvvvvvvnennnnnn. P1
How the M ozambican media
performed during election time

Mozambique Reflections............. P3
A powerful voice from behind bars
South Africa Reportage................... P4

Zimbabwe hampered flow of
information in run-up to elections
Zimbabwe Background..................P6
Echoes journalists gauge interest
all over the country

Namibia Partner Profile................... P7
Botswana's media during election
time: barely one article a day

Botswana Monitoring..................... P9
Restrained by a 900-pound gorilla
South Africa Comment................. P10

|
New association for 250 grassroots

newspapers
News

South Africa's 250 'invisible' grassroots
newspapers finally have a unified voice with
the establishment of the Association of
Independent Publishers of Southern Africa
(AIPSA). The new regional umbrella body
was established at a national conference in the
country's commercial capital, Johannesburg,
on 18 September 2004 after almost one

year of heated debate between splinter groups
of rural and community-based publishers.

The negotiations, partialy funded by NiZA,
helped publishers jettison conglomerate-
owned newspapers from the 126-year-old
Community Press Association (CPA), and then
merge the moribund organisation with the
more radical Independent Media Alliance
(IMA) lobby group.

- 0
' ‘ ASSOCIATION OF

INDEPENDENT PUBLISHERS

The new association was immediately
accepted as a constituent member of the
country's most powerful media association,
Print Media South Africa (PMSA), and has
already won funding for South Africas first
nationwide 'census’ into rural, township, and
grassroots publications.

The association isinitially comprised almost
exclusively of South African publishers, but as
both its predecessors were regional SADC
bodies we're opted to keep the doors open for




Medianews 16 - february 2005

rapid growth into southern Africa. AIPSA will
however only begin actively recruiting outside
of South African once it has established its
secretariat, its web portal, and a small number
of tangible member services.

Aggressive headhunt

Preliminary AIPSA research indicates that the
sector is a hotbed of innovation, with
entrepreneurial publishers using everything
from second-hand photocopiers to small hand-
operated presses to publish an array of micro
(A5) and mini (A4) newdletters, aswell as
more traditional tabloid size newspapers.
Virtually none of these grassroots publications
are donor funded, instead surviving on
advertising revenue and subscriptions alone.

Some of the more unorthodox innovations
include using HIV/AIDS home-based care
councillors to distribute newspapers deep into
rural villages where there are literaly no roads
- and so beating better funded mainstream
newspapers.

Although the newspapers have managed to
survive and even thrive without donor or other
institutional support, increasing numbers of
publishers are now finding themselves the
victims of their own success: the cash-flush
conglomerate media has begun to aggressively
headhunt the most skilled and innovative
journalists and editors, offering salaries up to
six times what the grassroots media can afford.
The resulting brain drain, from newspapers
that operate with tiny staff structures, has
crippled some of South Africa's most
outspoken rural media. The only way to fight
back, publishers believe, isto strengthen the
commercial viability of their surviving
publications.

'Idiot guide’

AIPSA was created to embrace this spirit of
entrepreneurial enterprise, and is urgently
designing a series of free Open Source (OS)
software tools, 'idiot guide' manuals,
management toolkits, and technological aids as
flagship projects. The OS software includes

specialised distribution/circul ation and
editorial management tools, as well as
automated salary payroll, budgeting, and tax-
calculation tools, and is meant to ‘level the
playing fields' by mirroring the expensive
proprietary tools used by the conglomerate
media.

The “idiot guide’ manuals will meanwhile help
publishers refine their market research,
advertising, circulation, and editorial strategies
through a series of step-by-step exercises,
while the management toolkits will help
publishers produce marketing and advertising
sales kits equivalent to those used by
competing conglomerate media.

AIPSA aso intends becoming South Africa's
primary clearinghouse for research, policy
debate, and the setting of industry standards
for the grassroots media sector as part of its
mandate to aggressively lobby on behalf of the
sector.

Advertising procurement

Registered as a non-profit association, AIPSA
has already spearheaded successful highlevel
campaigns against State-funded newspapers
that undermine the small independent
publications by using State resources to
undercut their distribution, poach advertisers,
and headhunt staff. AIPSA's intervention
derailed attempts to restructure the State-
funded newspapers so that they could in future
also qualify for donor funding.

Other successful AIPSA lobby campaigns
since September 2004 include reforming
discriminatory police information policies
towards small newspapers right across South
Africa, and also developing strategies for
improving the access of grassroots publishers
to national advertising.

Perhaps more importantly though, AIPSA is
set to launch afeasibility study into the
viability of aproposed national advertising
procurement agency. The envisioned non-
profit agency will specifically service
grassroots newspapers, finally giving them the




Medianews 16 - february 2005

collective muscle enjoyed by the multinational
conglomerates that dominate South Africa's
media industry.

Ego-stroking

Asafirst step, NiZA has helped AIPSA
commission a comprehensive database-driven
web portal to showcase grassroots mediato
advertisers, to give access to individual
publications, and to showcase credible market
research proving the effectiveness of such
media.

And, to help reward the sector's often unsung
heroes, AIPSA is also championing the
creation of South Africas Innovative Media
Awards. The awards are intended as more than
just another ego-stroking exercise, and
therefore avoid cash-handouts -- and will
instead seek to pragmatically assist winning
entrepreneurs capitalise on their innovations
by providing technical training, sponsored
onsite mentors/management consultants,
scholarships with better resourced media, or
even brokering long-term ‘twinning'
agreements with better resourced mediato
build capacity and sustainability.

Detailed information on AIPSA's programmes
and individual members can be obtained from
its NiZA funded website, set to launchin
February 2005, at
www.independentpublisher.org

by Justin Arenstein

Justin Arenstein is founding editor of southern
Africa's only independent investigative news
agency, African Eye News Service, and is
currently interim president of AIPSA.
justin@africanpress.com

|
How the Mozambican media performed

during election time
Reflections

During the electoral process in Mozambique,
media gave more attention to the ruling and
winning party Frelimo than to other political

parties. Further, journalists reported on the
organisational aspects of the elections, rather
than on party programmes. Five journalists
reflect on the performance of the media
throughout the presidential and legidlative
elections.

“1 have nothing but praise for the way in
which my colleagues on Radio Mogambique
and Mozambican Television (TVM) got the
results from the polling stations on the air only
afew hours after the close of polls. Thanks to
them Mozambique knew that Frelimo and

Streetvendor in Nampula, selling the
newspaper Noticia. (photo: E. Doeleman)

Guebuza had a massive victory. The National
Elections Commission (CNE) did not publish
its officia results until weeks later.

Indeed, media reported alot on so-called
‘technical organisation’ of the electionsto the
detriment of the programmes of the political
parties. | personally think party programmes
are meaningless. They avoid all the hard
questions. But there is another explanation.
Access for observers, timely distribution of
election materials and state of the registers, are
crucia for the proper running of the elections.
They are important to ensure that the will of
the voters can be known and respected.”

Lack of debate

"The level of development of a society can be
measured by the quality of its debate. Debate
in Mozambique is poor. But you cannot blame
this to the media. The mediajust represents
debate, they don’t produce it. Thereis alack

of debate because of Mozambique's pernicious
dependence on aid. When your options are
limited there is no point debating whatever




Medianews 16 - february 2005

you might think is right. Political legitimacy in
Mozambique is not conferred by the
electorate, but by the donors.’

Elisio Macamo, sociologist and journalist for
magazine Mais .

Improved quality of coverage

"Compared to the previous elections the media
improved the quality of coverage, in terms of
trying to be balanced, critical and independent.
But it is still difficult to make an objective and
abstract analysis in public without being
immediately linked to one or the other side.
This shows media and society are not so plural
aswe would like to see, in terms of really
having different opinions. Thereis a clear need
to stimulate real debate and investigation, to
bring more diversity, be analytic and to build
capacity among journalists.”

Mateus Chale, correspondent for Reutersin
Mozambique .

Not easy to be independent

"Normally it is visible which media outlet is
biased to which political party, but in a
moderate way. During the elections however
this phenomenon was amplified alot. Even if
newspaper Notigias provided space to
opposition party Renamo, it was the direct
transmission of what was said by the National
Elections Commission.

It is not easy to be an independent journalist in
Mozambique. During other elections the |eader
of Renamo used to be dissatisfied about the
biased reports of TVM. Thistime he was
content with the coverage of the TVM
journalist, who was reporting as much of
Renamo’s electoral campaign as possible. But
when the journalist returned he was considered
a Renamo partisan. In Mozambique people
believe that , if you are critical against
Frelimo, you favour Renamo."

Jordane Bertrand, correspondent in
Mozambique for Le Monde, Radio France
Internationale (RFI).

Depending on official sources

"Media organisations depend mostly on
official sources of information like press

conferences and interviews with the
contestants. They don’'t tend to visit party
rallies were they could listen to the messages
delivered and point out strengths and
weaknesses. One of the reasons is the scarcity
of means to move around. Many journalists are
forced to hitchhike. Another reason is the lack
of information provided by most political
parties, who did not even send their party
programmes to journalists.”

Manuel Mucari of MISA-Mozambique. This
organisation provided tools for a balanced
coverage of the electoral process across the
country by organising workshops across the
country for 120 journalists. It also monitored
media coverage of the elections. This report
will be published shortly.

Infor mation about monitoring Mozambican
media by the European Union:
WWW.eueomm.or g/stvn.htm

Infor mation about monitoring Mozambican
elections by Jimmy Carter:
www.carter center.org/doc1932.htm

MI SA-Mozambique:
www.misa.org/about_MISA/chapters/

M ozambique/M ozambique.html

by Barbara Bosma

Barbara Bosma is a freelance journalist.
barbarabosma@hotmail.com

|
A powerful voice from behind bars

Reportage

Doors slam and loud voices ring out in the
background, as a group of women meet in a
tiny office in the women’s section of
Pollsmoor Prison near Cape Town. But inside
the office, obliviousto the distractions, the
women, all inmates, are holding an editorial
meeting to decide on the content for the next
edition of Women's Link, one of South
Africa’ s most unusual publications.




Medianews 16 - february 2005

Launched in December 2002, Women's Link -
which is published three times a year, with
edition seven having come out end November
2004 - is testimony to how media can take root
and grow, even in the most difficult of
circumstances.

Women's Link is staffed by women in jail for a
variety of offences that include murder, fraud,
armed robbery and house breaking. The
women involved have all been trained by
facilitators from Arts and Media Access
Centre (AMAC) - aNiZA partner up until
2005 - in avariety of skills, including media
literacy, news gathering, writing skills, ethics
and developing an editorial policy.

The publication has given the inmates of the
prison a powerful voice, allowing them a space
for moving personal testimonies, debate, to
express opinions, highlight role models and
emphasise positive stories.

Prison slang

I ssues driven, the publication has so far
covered mothers and children in prison, living
with HIV/AIDS, rehabilitation and the parole
system. Also included in the mix are beauty
and health, recipes, jokes, a puzzle page and
feedback from readers.

Juveniles are responsible for the 'Kidz on the
Block' section, which includes personal
stories, the ever-popular 'Hunk of the Month'
and Tronk Taal' - explaining prison slang.

Many of those involved say it has been a
'healing tool' and working on the publication
has taught them to once again trust others and
work together as ateam, something out of the
ordinary in prison where trust is rare.

Bestrice Caswell said: "It has allowed me the
space to write about what | feel, to express my
opinions, it has been afantastic healing
process for me and for the others. We have
learned to accept and respect each other’s
opinions. It has helped me to accept what | did
and where | am. I’'m a better person for it."

Training of new inmates

Producing the publication is an ongoing
challenge: inmates have limited access to other
sections of the prison and always have to be
accompanied by awarder. They are locked up
in their cells from 3 pm every day and
arranging editorial meetings and access to
computer equipment is difficult under those
circumstances. Equally challenging is the lack
of continuity, with inmates being constantly
transferred and released, and new inmates
must be trained on an ongoing basis.

Pauline Bester, the warden in charge of sports
and recreation in the women'’s section at
Pollsmoor, has been a driving force behind the
publication from inception. She said:
"Communication is very difficult inside a
prison, between inmates and between inmates
and the authorities.

“This has been a powerful medium for inmates
to express their voices, and for warders to
connect with inmates. Y ou would be amazed
to see how it has made a difference, it isasif
the women working on the newsletter glow, it
has given them self confidence and focus and
taught them to face obstacles, not just walk

away."

Reintegration

With regards to helping the women find ajob,
so far there has been no feedback on whether
this has happened. But more important is that
the women involved learn about working
together as a team, communication, respect
and many other issues. These lessons learned,
without a doubt, play an important role in their




Medianews 16 - february 2005

rehabilitation and prepares them for
reintegration into society.

The next issue will come out around March.

by Raymond Joseph

Raymond Joseph has worked with the team of
AMAC and the Pollsmore women inmates
during a training funded by NiZA. Heisa
freelance journalist and media trainer,
specialising in community media and start-ups
of new publications. Raymond is based in
Cape Town, but works throughout the
Southern African region. rayjoe@iafrica.com

Zimbabwe's hampered flow of
information in run-up to elections

Background

A few weeks before the Zimbabwean
parliamentary elections slated for a still to be
announced date in March, things are as
'normal’ as they can be in the country. Thereis
no question that things will change when the
opposition Movement for Democratic Change
(MDC) announces whether it is going to
participate in the elections. But whether
Zimbabwe' s biggest opposition party takes
part or not, the question whether voters are
fully empowered to make an informed choice
will play avery significant role in the result of
the election.

One of the main demands of MDC isfor the
free flow of information, which at the moment
islimited by various pieces of legidation put
in place by the government.

While the government can argue that thereis
media freedom in Zimbabwe because
independent newspapers such as the
Independent, The Financial Gazette, The
Standard and the Mirror are allowed to publish
it has not hesitated to use the Access to
Information and Privacy Act (AIPPA) to ban
the Daily News, The Daily News on Sunday
and The Tribune for their critical stance.

No go area

The papers that are still publishing do a
sterling job at trying to tell the story the way it
is but what happened to the banned papersis
always areminder of what can happen if one
oversteps the mark. And, just like Zanu-PF has
declared certain parts of the country such as
Mashonaand East ‘no go areas for the
opposition, one risks severe abuse if seen with

The Daily Newsiis closed down

acopy of any of the independent papersin the
ruling party’s strongholds.

This means that beside radio for most and
television for some, the only source of
information is the political parties themselves
and while the ruling party has the right to
demonize the MDC as much as it wants, the
opposition party cannot campaign or carry out
normal political activities in the areas where it
is ‘banned’. The state broadcaster recently
refused to carry MDC advertisements even
though the government is claiming ‘electoral
changes.

In Zimbabwe' s state-controlled media, the
opposition exists only when it is being talked
about negatively and it never has the right to
respond. State employed journalists are
nothing more than megaphones of the ruling

party.

Alternative sources

But just like during the days of White rule in
the then Rhodesia when the State had a
monopoly on broadcasting, those with
shortwave receivers tune in to external radio
stations such as the British Broadcasting
Corporation. The Zimbabwe specific stations




Medianews 16 - february 2005

such as SW Africa and the Voice of America's
Studio 7 are also alternative sources of
information.

The latter is even more potent asit is available
on AM. A regular listener, who shall remain
anonymous as he works for the government,
told this reporter of what he described as a
“fascinating” interview Studio 7 carried out
with a Zanu-PF and MDC parliamentarian. “|
wish they could allow this kind of thing to
happen here,” he said.

Political party campaigns are also another
form of information dissemination but after the
2000 parliamentary electionsthe MDC'’s
Secretary General Welshman Ncube, said they
stopped campaigning in some parts of the
country because after holding rallies in those
areas, people who had attended were assaulted
and in some cases killed.

Prejudicial

The Criminal Law (Codification and Reform)
Bill which if and when it is signed into law by
the government will further make life difficult
for journalists asit will impose a heavy fine, a
jail term of up to 20 years or both for anyone
publishing "false" information deemed
"prejudicial against the state”.

David Masunda assistant editor of The
Standard weekly newspaper, “It will make
journalists scared; you cannot speculate or
infer and while before it could be a civil
matter, now you can be jailed,” he said.
Access to information by the Zimbabwean
electorate is therefore going to be very
difficult unless the government removes all the
hurdles that exist at the moment but the people
try by all means at their disposal to get
information.

But, as one man patiently waiting in his car in
afuel queue recently observed, “We will not
forget the hardships we have endured during
the past few years come voting day.” The
government may deny Zimbabweans access to
information but its failures are there for all to
see and feel. There is no information more
potent than that.

By *

Written by a Zimbabwean free-lance journalist
who cannot be named because of Zimbabwe's
media laws

|
Echoes’ journalists gauge interest all
over the country

Partner profile

A complaint that is often levelled at Namibian
media, in general, is that they do not listen to
the average man or woman and their

Courtesy: Echoes Newswire

community. The Echoes Polytechnic Student
News Service is set up with the aim of
providing coverage of issues that affect those
at the grassroots of Namibian society.

The existing perception is that Namibia has a
top — down approach in media coverage. The
Echoes Polytechnic Student News Service, as
aproject of the Media Technology Department
of the Polytechnic of Namibia (PON), was
created precisely to counter this perception.
Also, it was set up to provide a practical
environment for journalism students in order
to prepare them to function in the professional
media sector after completion of their studies.

The project came about through funding from
various donors and partners of the Media




Medianews 16 - february 2005

Technology Department, including 40.000
euro from NIZA.

As amultimedia news service, staffed by nine
first- and second-year journalism
interns/students of the department, Echoes
aimed to produce stories for both print and
radio as well as for web-based distribution
through the Echoes website.

Electioneering process

The project officially kicked off in mid-2004,
during the cultural festival of the PON, with
Campus Echoes, a daily newsl etter/paper,
distributed during the four days of the cultural
festival.

In late August 2004, with the focus of the
project shifting to coverage of community
issues in the run-up to the national, regional
and presidential elections, which took placein
November 2004, interns were sent to various
corners of the country to organise and conduct
focus group discussions in communities in
order to gauge grassroots interest in and
perceptions of the political processes involved
in the electioneering process.

In each of these communities stories, related to
issues affecting the particular community and
the broader society, were then done and
distributed through the mainstream media,
particularly the print media. In addition to the
Namibian, New Era daily newspaper, NBC
radio (National Broadcaster) and the Katutura
Community Radio (KCR, acommunity radio
station) utilized Echoes’ stories.

Quality

Stories compiled by Echoes journalists
appeared mainly in the English-language press
weekly and sometimes almost daily. "There
was a sense of achievement,” said Pauliina
Shilongo, Project Co-ordinator of Echoes.

As the elections drew closer, some foreign
election observers and even established media
practitioners, who were sceptical at first,

commended the project on the quality of
articles produced.

Subjects and issues covered by Echoes ranged
from gender equality and HIV/AIDSto
poverty and development. An early analysis,
done by media consultant, Patricia Made, of
Echoes coverage stated that "none of the (first)
nine stories contained language that
perpetuates gender stereotypes or stigma or
discrimination against any groups.”

Pioneering

"I think it was a very stunning experience,"
said Johnathan Beukes, second-year intern and
editor of Echoes, on his experience with the
project. "I feel like | was part of something
pioneering that will go on and become
something very meaningful .

And Head of the Media Technology
Department, Emily Brown, said that the
project fitsin nicely with what the department
and PON are trying to achieve.

She explained that the Media Technology
Department of the PON was established in
2000 after extensive research was conducted
into the need for a qualification in the fields of
journalism and communication technologies.

Qualification

"So many practising journalists in Namibia
don’t have qualifications,” explained Brown.
"But we had to prove to the Senate of the PON
that there was a need for the qualification and
the best way to do this was through research.”

"Our research found that 65% of practising
journalists in Namibia did not have a
qualification. So we asked journalistsif they
would like to see such a programme of study
and they said yes."

On the future of the Echoes project, Pauliina
Shilongo, said: "My hope is that Echoes will
become a very strong student news outlet.”

"I hope that one day the department Media
Technology at PON will also become a




Medianews 16 - february 2005

research institute on media and journalismin
this country.”

More information: Polytechnic of Namibia
by Frederico Links

Frederico Linksis a second-year journalism
student and Echoes intern aswell asa
freelance print journalist for mainstream
media. fredericojlinks@yahoo.com

Botswana's media during election time:
barely one article a day

Monitoring

MISA Botswana embarked on a three-months
Media Monitoring Project on elections for the
first time. The aim of the project wasto
examine how elections were reported in the
local media, including the political and gender
balance of such reporting, aswell asto raise
public awareness of e ection reporting.

The eight monitored newspapers: Mmegi,
Botswana Guardian, Botswana Gazette,
Mokgosi, Midweek Sun, The Voice, Daily
News and MmegiMonitor. Plusthreeradio
stations: Radio Botswana, Gabz FM 96.2 and
YaronaFM 106.6, as well as Botswana s only
television station: Botswana Television.
MISA Botswana had long wanted to monitor
local media especially during General
Elections Times, in particular to verify
accusations of media bias during such times.
Thiswas our first opportunity to do this.

The project was meant to start data collection
at the beginning of September and run for
three months so that post-election reporting
could also be covered. However, delaysin
fundi ng meant that it only went into action on
the 17" of September. The study took place up
until November 2004.

Attending the launch in Gaborone on 19
October 2004 was a diverse crowd of
journalists, political representatives and people
working for EU, embassies and Non
Governmental Organisations (NGO) such as
UNDP.

Little coverage

Theinitia findings presented at the launch
were challenging for a number of reasons. For
one, there were not many articlesto analyse. In
the month preceding the official launch only
278 items were recorded across all monitored
media; an average of less than one article per
outlet per day, despite the fact that elections
were looming.

Secondly, the coverage was not even across all
parties, with just two parties hoarding the
majority of coverage. Botswana Democracy
Party (BDP) had 41% and the Botswana
Congress Party (BCP) had 28.8%. BDP isthe
ruling party while BCP and Botswana National
Front (BNF) are the main opposition parties.

The third conclusion is that women candidates

esentation of the monitoring project

received very little coverage at all;
approximately 10% of the total.

Bias

The launch was greeted positively, though
questions were raised regarding how items
were recorded. Some political parties pointed
out that whilst a party might receive alot of
coverage in terms of percentage, some stories
covered were on a negative note. It was
suggested that article bias should also be
measured so that a better picture of media
coverage could be developed.

Some discussion followed the presentation of
the results, centring on how to improve
election reporting in the country. Some
journalists raised concern over political




Medianews 16 - february 2005

parties. These are supposedly not being
sufficiently proactive in securing press
coverage of their events. It was said that some
political parties do not invite journalists or
even open up to answer their questions.

For example the Botswana Television
journalist told the audience that political
parties activities organisation tends to be
clustered most of the time. Their events often
take place on the same day and same time and
itisdifficult for one television station to divide
itself to grasp the activities of al political
parties.

Political colouring

Mr Themba Joina leader of the opposition
party MELS complained that journalists often
allowed their own political bias to colour their
reporting. There has been a complaint lodged
to the Press Council of Botswana by the BNF,
another opposition party. The complaint
concerns an editor of the leading newspaper in
the country who was involved in a private
publishing house as a shareholder; the said
publishing house had also been engaged by the
ruling party BDP to help with the party’s
advertising campaign. This strongly suggests
that there is a conflict of interest. It, according
to the complainant, looked like the editor and
his newspaper tend to be politically biased in
thelir reportage regarding issues affecting the
BDP.

This project was set up by MISA Botswana,
with funding being provided by the
Netherlands Institute for Southern Africa
(NiZA). MISA Botswanais in the process of
finalising areport of e ection monitoring.

by Romang Lephothoe

The author of this article Romang Lephothoe,
Advocacy Officer, has been with the Media
Institute of Southern Africa Botswana Chapter
for four years now. director@bw.misa.org

Comment

Cyber activist Gregg Stirton, the domain
owner and publisher of www.hellkom.co.za, is
facing court action from Telkom — South
Africa’ s government-owned and corporatised

fixed line telephone monopoly service.
Telkom has asked the court to restrain Stirton
from making defamatory comments about the
company and interdicting him from infringing
its copyrighted trademarks. (Another website,
www.telkomsucks.co.za, isaso in Telkom's
firing line).

Some of Hellkom’s web site gems include
cleverly adapted and well known Telkom
logos with the following captions: “Hellkom:
Prices that’ [l make you sweat; ‘Melk-hom:
Ons melk die publiek soos ‘n Jersey koei’
(Milk him: We milk the public like a Jersey
cow); Monopolydotcom: Robbing you with
the government’s permission”.

Thisis the second time in only a few months
that a major business monopoly in South
Africahas litigated for protection of its
trademarks — not against business competitors
— but against activists who criticise or make
fun of them by cleverly adapting their
trademarks and logos. Previoudly it was South
African Breweries (SAB) against the little
guys (see the October 2004 edition of
MediaNews). Now it is Telkom. Isthisthe
beginning of a corporate onslaught against
freedom of expression in the second decade of
our democracy?

10



Medianews 16 - february 2005

Ons melk die publick
so0s 'n_Jersey-koei

Spiralling

The Hellkom web site offers serious
information and insight into the monopoly
practises of Telkom and the spiralling costs of
telephony and related internet services to
consumers — said by some to be among the
highest in the world.

A participant in a South African Carte
Blanche television talk show, Managing
Director of NUS consultants
http://www.nusconsulting.com/ George Rahr,
said on the programme late last year that a
national call in South Africa costs 37 US cents
(€ 0,28) compared to Sweden where a national
call costsonly 9 dollarcents (€ 0,69). A loca
(short distance) call in South Africa costs 14
US (€ 0,11) cents per 3 minutes. By
comparison, all loca callsin Canada are
completely free. An international call in South
Africa costs about 125 US cents (€ 0,96) for
three minutes, compared to Germany where its
costs about 14/15 US cents (€ 0,11).

(In The Netherlands, alocal, three-minute
phonecall during office hours costs € 0,12 (US
$0,17). Aninternationa call, let's say to South
Africa, costs € 1,97 or: morethan 2 $, for a
three-minute call. However, it must be added
that competion between telecom providers had
provided cheaper options for Dutch callers,
ed.)

ADSL

Another participant claimed that Telkom’'s
business ADSL service, which provides 24-
hour internet connectivity at R1000 per month
(€ 128) - including ISP and line rental charges
—was 300 to 500 per cent more expensive than
in first world countries.

Neither is Telkom a struggling company. It
made a staggering net profit of R4,5 billion (€
575-million) init’s last financia year. It's
CEO, Sizwe Nxasana, earned more than R11
million (€ 1 403 090) in that year from salary
and bonuses. Ewan Sutherland, the Executive
Director of aprivate IT company called
INTUG, aptly described Telkom in the same
television programme

as a“900 pound gorillawhich ... is perfectly
capable of

stamping out competition by destroying the
small players [the small value added
networks]. [Telkom] can adjust the conditions
of the market very easily”.

*One of NiZA’s partner organisations in South
Africa, The Freedom of Expression Institute
(FX1), isassisting Gregg Stirton and ‘Laugh it
Off’ Promotions against the court cases that
have been brought against them by Telkom
and SAB respectively. Seethe FXI'sweb site
at

www.fxi.org.za

Zby Jeanette Minnie

Jeanette Minnie is an advisor to NiZA on the
issue of freedom of expression. She has been a
director of the Media Institute of Southern
Africa (MISA) and the Freedom of Expression
Institute (FXI), South Africa.
jcmin@iafrica.com

See also www.myadsl.co.za

11



