
[2004-09-01]

 
 MISA-Zimbabwe



2

The Access to Information and Protection of Privacy Act: Two Years On

ARTICLE 19/MISA-ZIMBABWE

 ARTICLE 19, London and MISA-Zimbabwe, Harare
ISBN [1-902598-66-0]

September 2004

ARTICLE 19, 33 Islington High St., London N1 9LH • Tel. +44 20 7278 9292 • info@article19.org •
www.article19.org

MISA-Zimbabwe, 84 McChlery Avenue Eastlea, P O Box HR 8113 Harare • Tel: (263 4) 776 165/746 838,
mobile: (263) 11 602 685, • misa@mweb.co.zw



3

ACKNOWLEDGEMENTS

This Report was prepared jointly by Toby Mendel, Law Programme Director, ARTICLE 19, and Rashweat
Mukundu, MISA-Zimbabwe. It was copy edited by Pauline Donaldson, Campaigns and Development Team,
ARTICLE 19.

ARTICLE 19 and MISA-Zimbabwe would like to thank the Open Society Institute Justice Initiative for its
financial support for the development and publication of this Report. The positions taken in this document do not
necessarily reflect the views of the Open Society Institute Justice Initiative.



4

TABLE OF CONTENTS

I. INTRODUCTION............................................................................................................1

II. AIPPA: OVERVIEW AND CRITIQUE .............................................................................2

II.1 FREEDOM OF INFORMATION ...........................................................................................3
II.2 THE MEDIA AND INFORMATION COMMISSION ....................................................................4
II.3 REGISTRATION OF THE MASS MEDIA ...............................................................................5
II.4 ACCREDITATION OF JOURNALISTS...................................................................................6
II.5 CONTENT RESTRICTIONS...............................................................................................7

III. THE OVERALL CONTEXT.............................................................................................7

III.1 OTHER REPRESSIVE LEGISLATION..............................................................................7
III.1.1 POSA ................................................................................................................7
III.1.2 The Broadcasting Services Act...........................................................................8

III.2 CONTROL OVER THE PUBLIC MEDIA ...........................................................................9
III.3 GENERAL HARASSMENT OF THE MEDIA .....................................................................10

IV. CONTENT RESTRICTIONS.........................................................................................11

V. NEWSPAPER REGISTRATION: CLOSURE OF THE DAILY NEWS............................13

V.1 CHRONICLE OF THE ANZ CASE ....................................................................................13
V.2 ANALYSIS OF THE ANZ JUDGMENT ...............................................................................16

VI. ACCREDITATION OF JOURNALISTS: THE IJAZ CASE.............................................17

VII. CONCLUSION .............................................................................................................19

ANNEX: TABLE OF VIOLATIONS ...........................................................................................20

LAW ENFORCEMENT: ARRESTS/DETENTIONS/RAIDS/CHARGES ....................................................20
ATTACKS/HARASSMENT ...........................................................................................................26



- 1 -

I. Introduction

The Access to Information and Protection of Privacy Act, commonly referred to as AIPPA, was passed by the
Parliament of Zimbabwe on 31 January 2002 and signed into law by President Mugabe on 15 March 2002. It
may accurately be described as the leading weapon of the government and the ruling ZANU PF party in their
ongoing campaign to stifle independent media reporting in Zimbabwe.

Crafted by the Minister of State for Publicity and Information in the President’s Office, Jonathan Moyo,
AIPPA’s trail of destruction can be traced to its enactment in 2002 and the plethora of arrests, intimidation,
harassment and measures of control, which immediately followed. These have been directed at media
workers of all sorts – journalists, photographers, vendors and even drivers – as well as media outlets and, in
particular, the independent print media. The closure, on 12 September 2003, of Associated Newspapers of
Zimbabwe (ANZ), publishers of The Daily News and The Daily News on Sunday, ranks as AIPPA’s severest
blow against freedom of the press in Zimbabwe.

A brief history of the adoption of AIPPA provides some context as to why such a repressive piece of
legislation was adopted. An important part of the context is the growing challenge within Zimbabwe to ZANU
PF’s political dominance. By 1999, ZANU PF was confronted with an increasingly popular opposition party,
the Movement for Democratic Change (MDC), as well as an increasingly independent and assertive print
media. This led to an intensification of attempts to muzzle the independent media.

The 22 February 2000 Constitutional Referendum marked a turning point in the fortunes of the ZANU PF
party and was an important milestone in the political history of Zimbabwe. In the Referendum, the people
resoundingly rejected the government-sponsored draft constitution, the first time that ZANU PF had ever
been defeated in an election. A key concern was that, even though the Constitutional Commission that
produced the draft had been handpicked by the government, the executive insisted on a number of clauses
in the draft constitution, including one mandating official acquisition of land, on a compulsory basis and
without compensation. The referendum loss was the first indication that ZANU PF was starting to lose its
erstwhile almost total grip on political power. It also heralded in a period of political violence and economic
decline, after a period of relative calm and prosperity.

The Referendum was followed by parliamentary elections in June 2000. The MDC won a significant number
of parliamentary seats, close to an overall majority of those which were openly contested (the president
appoints 20 members of parliament directly), becoming the first party outside of government to wield
parliamentary influence since the 1987 unity agreement between ZANU PF and PF ZAPU.

After near defeat in the parliamentary elections of 2000, ZANU PF, as governing party, put in place a number
of measures to increase its control over the media, access to information and the electoral process. These
measures intensified in the lead-up to the presidential election of March 2002, although AIPPA was passed
into law only after Mugabe had been declared the victor in that election.

A particular aspect of these measures was the emergence on the Zimbabwe political scene of a new breed
of State-sponsored militias, created to terrorise political dissent, regardless of the form it took. The
government trained youths in military strategy under the guise of the controversial National Youth Training
Service. The brutal violence perpetrated by these militias is well known and more than 180 people were
reportedly murdered in the name of land redistribution and the oft-abused concept of sovereignty between
February 2000 and March 2002.

The government also acted to further tighten its already considerable control over the government media,
both print and broadcast, including the Zimbabwean Broadcasting Corporation (ZBC), as well as leading
newspapers such as The Herald and The Chronicle. Measures included changing the governance systems
to give it more direct influence and removing independent-minded editors and senior journalists.

At the same time, there was a sharp increase in attacks against the independent media, both verbal and
physical. The Daily News, for example, suffered two very serious bomb attacks, one against its premises on
22 April 2000, just before the parliamentary elections and another on 28 January 2001, which destroyed its
printing presses. Numerous copies of independent newspapers have been seized by pro-government
groups, journalists and readers of the independent media have been attacked and beaten, and independent
newspapers have even been banned from entering certain areas. These ‘unofficial’ actions have taken place



- 2 -

in the context of repeated lambasting by officials, including the executive, of the independent media,
suggesting that the latter are not only trashy and full of libel but also injurious to the national interest and
even security.

The government also introduced a number of repressive laws, starting with the Broadcasting Services Act
2001, passed on 3 April 2001, which gives the government very extensive control over any future private
broadcasters, should licences ever be issued (so far, none have). This was followed by the Public Order and
Security Act (POSA) 2002, adopted on 10 January 2002, shortly before the presidential elections and then,
more-or-less concurrently, by AIPPA. POSA imposes a number of stringent content restrictions on the media
and also poses strict limits on demonstrations and public gatherings.

AIPPA itself seeks to control the independent media in a number of key ways. It grants wide-ranging powers
to a Media and Information Commission, which is firmly under government control, and imposes
registration/licensing requirements on both media outlets and individual journalists. It also imposes a number
of strict content restrictions on the media.

These measures have, cumulatively, resulted in a high degree of control on the part of the government over
the flow of information and a corresponding shrinking of the space for freedom of expression in Zimbabwe.
They have also coincided with an extremely severe economic crisis, which has seen unprecedented
contraction in the economy, as well as a period of serious social and political unrest, and violence.

This report focuses on the first two years of AIPPA, describing the legislation, critiquing it and providing an
overview of the way in which it has been implemented and the impact this has had on the free flow of
information and ideas in Zimbabwe. It also provides an overview of the context in which AIPPA operates,
including other repressive laws and measures, which prevent independent perspectives from being voiced.

II. AIPPA: Overview and Critique

The Access to Information and Protection of Privacy Bill was first published in an Extraordinary Government
Gazette on 30 November 2001 and then submitted to the Parliamentary Legal Committee for its
consideration. Despite widespread criticism from both the Parliamentary Legal Committee and a wide range
of other local, as well as international, bodies, the Bill was passed by the Parliament of Zimbabwe on 31
January 2002, over the objections of the opposition MDC party, and signed into law by President Mugabe on
15 March 2002.

Amendments to AIPPA were signed into law on 13 October 2003. The main importance of the amendments
for current purposes was twofold. First, the requirement for three of the five members of the Media and
Information Commission to be nominated by journalists’ or media associations was removed. Second, the
amendments tightened up provisions relating to the publication of false news, which had already been
declared unconstitutional by the Supreme Court in May 2003.

AIPPA was, as has been noted, subject to much national and international criticism. On 29 January 2002,
just two days before it was passed, the Parliamentary Legal Committee roundly criticised the Bill as being
unconstitutional (see Parliamentary Debates Volume 28, No 46, starting at column 4166). The Chairman of
the Committee, Dr Eddison Zvobgo, described the original version of the Bill as “the most calculated and
determined assault on our (constitutional) liberties, in the 20 years I served as Cabinet Minister”. He went on
to assail the constitutionality of 16 provisions in the Bill. The version that was finally adopted differed only
slightly from the version that was subjected to such serious criticism by a Parliamentary Committee
dominated by members of the governing party.

As its name implies, AIPPA does formally establish a right to access information held by public bodies.
However, this right is so limited by exclusions and exceptions that its practical impact has been extremely
limited. AIPPA does also impose limits on the collection of personal information by public bodies and the
uses to which such bodies may put this information. However, the bulk of the provisions in AIPPA have
nothing to do with either access to information or privacy. Instead, they impose a range of harsh restrictions
on media freedom.

Some of the more problematical aspects of AIPPA from the perspective of freedom of expression and of the
media include the following:



- 3 -

v It allocates very substantial regulatory powers over media outlets and individual journalists to the
Media and Information Commission (MIC), a body which is subject to extensive direct and indirect
government control.

v All media outlets and any business disseminating media products must obtain a registration
certificate from the MIC.

v Accreditation must be obtained from the MIC before anyone may work as a journalist, effectively a
form of licensing.

v Foreigners and non-resident Zimbabweans are precluded from owning shares in Zimbabwean media
outlets, although they may be minority shareholders in companies which own media shares.

v Local and foreign media outlets may only employ Zimbabwean citizens or permanent residents.

AIPPA also includes two sections limiting the content of what may be published, section 64, titled “Abuse of
freedom of expression”, and section 80, titled “Abuse of journalistic privilege”. These sections are now
effectively identical in terms of the limits they impose on what may be published or broadcast. However, in
the original version (before the October 2003 amendments), section 80 was broader and criminalised,
among other things, the publication of ‘falsehoods’, with the possibility of imprisonment for up to two years.

The Parliamentary Legal Committee identified some 20 sections that were the ‘most offending’ of the
Constitution and substantively critiqued many of these. It was highly critical of the broad powers allocated to
the MIC, although it did not specifically criticise the fact that this body is effectively government controlled.
The Committee was also highly critical of the registration regime for newspapers, stating that; “the only
possible reason for this provision is to impose control by government over mass media owners and their
products.” It went on to note that the rules relating to registration – which include a two-year renewal period,
grounds for suspending registration, such as a failure to pay certain charges, and a requirement of re-
registration for even minor changes, such as an extension of distribution – made it practically impossible to
operate a media outlet. The Committee was similarly dismissive of the rules regarding accreditation of
journalists, noting that any such attempt violated the constitutional guarantee of freedom of expression.
Regarding the wide restriction on foreign ownership of the media, the Committee noted that there were
hundreds of Zimbabweans who owned foreign newspapers and that it was clear, “beyond any reasonable
doubt”, that the restriction was unconstitutional. The Committee also criticised the equivalent of what is
presently section 64, as well as section 80, stating, in relation to the latter, that, “it is apparent that no regard
was taken of the imperatives of Section 20 of the Constitution [guaranteeing freedom of expression].” All of
these criticisms by the Parliamentary Legal Committee find support in international guarantees of the right to
freedom of expression.

II.1 Freedom of Information

AIPPA establishes a general right to access information held by public bodies (section 5). This is a welcome
development. However, the regime of exceptions is so comprehensive as to render any right to information
largely illusory. Furthermore, any review of a refusal to disclose information is heard by the Media and
Information Commission, a body controlled by the government, rather than by an independent body.

Several provisions in AIPPA provide for exceptions. The First Schedule lists a number of categories of
documents to which the Act does not apply (pursuant to section 4). These include, among others, records
containing teaching materials or research information of employees of a post-secondary educational body,
any record that is protected in terms of the Privileges, Immunities and Powers of Parliament Act and material
placed in the National Archives or the archives of a national body by or for a person or agency other than a
public body. Section 9(4)(c) provides that public bodies do not have to provide information where granting
access “is not in the public interest”. Sections 14 – 25 provide for a comprehensive regime of exceptions
from the duty to disclose information. Exceptions include all cabinet documents, including draft legislation;
advice or recommendations provided to public bodies (with some exceptions) and information whose
disclosure would affect relations between different levels of government or which may result in harm to the
economic interest of the public body.

Pursuant to section 5, non-citizens and any mass media outlet, which is not registered, do not have the right
to request information under the Act. The Media and Information Commission is responsible for reviewing,
upon request, any refusal to grant access to information (sections 9(3) and Part X).



- 4 -

The right to access information held by public bodies is part of the general right to freedom of expression,
which includes the right to seek and receive information. In 2002, the African Commission on Human and
Peoples’ Rights adopted the Declaration of Principles on Freedom of Expression in Africa, which states:

IV
Freedom of Information

1. Public bodies hold information not for themselves but as custodians of the public good
and everyone has a right to access this information, subject only to clearly defined rules
established by law.

2. The right to information shall be guaranteed by law in accordance with the following
principles:
Ø everyone has the right to access information held by public bodies;
Ø everyone has the right to access information held by private bodies which is

necessary for the exercise or protection of any right;
Ø any refusal to disclose information shall be subject to appeal to an independent

body and/or the courts;
Ø public bodies shall be required, even in the absence of a request, actively to

publish important information of significant public interest;
Ø no one shall be subject to any sanction for releasing in good faith information on

wrongdoing, or that which would disclose a serious threat to health, safety or the
environment save where the imposition of sanctions serves a legitimate interest
and is necessary in a democratic society; and

Ø secrecy laws shall be amended as necessary to comply with freedom of
information principles.

3. Everyone has the right to access and update or otherwise correct their personal
information, whether it is held by public or by private bodies.

To the extent that AIPPA guarantees the right to information, it is welcome. However, the right to information
as provided for is so thoroughly undermined by the very broad regime of exclusions and exceptions, as
described briefly above, as to render the right essentially nugatory.

Many of the exceptions are seriously overbroad. An example is section 9(4)(c), which relieves public bodies
of their obligation to disclose information whenever this is deemed not to be in the public interest. This
reverses the normal approach, favouring openness, whereby information must be disclosed where this is in
the public interest (see below). Furthermore, many exceptions do not require harm, termed “class
exceptions”, contrary to international standards in this area. For example, section 18(1)(a)(i) provides that
information shall not be disclosed where this would “affect” relations between the government and a
municipal or rural district council. Under this provision, no harm is required; indeed the effect on the
stipulated relations might be entirely salutary.

It is now widely accepted that exceptions in a freedom of information law must be subject to a general public
interest override, whereby the information must be disclosed, even where such disclosure will harm a
legitimate interest, where the public interest in having the information outweighs this harm. AIPPA does not
contain a public interest override.

Any refusal to disclose information should be subject to appeal to an independent body. Unfortunately, as
detailed below, the Media and Information Commission, to whom appeals lie under AIPPA, is firmly under
government control and therefore lacks sufficient independence to undertake this important and politically
sensitive task.

It may be noted that, given the fact that the bulk of AIPPA is devoted not to the matter of access to
information but rather to regulating and controlling the media. Tainted in this way, few will be interested in
using AIPPA’s access provisions.

II.2 The Media and Information Commission

AIPPA establishes a Media and Information Commission (Article 38) and gives this body a wide range of
regulatory powers over the media, including in relation to refusals to disclose information, registration of the
media, accreditation of journalists and monitoring media content (Articles 9(3) and 39). The Commission is



- 5 -

governed by a Board, all of whose members are appointed by the Minister responsible for information, after
consultation with the President (Article 40). Significantly, the requirement that three of the five members of
the Media and Information Commission should be nominated by journalists’ or media associations was
removed by the 13 October 2003 amendments.

The Minister sets the term of office, as well as other terms and conditions of office, including allowances,
appoints both the chair and the vice-chair, and may remove a member on a number of grounds, some of
which are highly subjective (for example, where the member has conducted him- or herself in a manner
which “renders him unsuitable”) (Fourth Schedule, pursuant to Article 40(3)). The Commission has broad
investigative powers, more-or-less equal to those granted under the Commission of Inquiry Act (section 50)
and, as detailed below, has broad powers to impose severe sanctions, including termination of a media
outlet’s registration or of a journalist’s accreditation.

It is well established that bodies, which exercise direct powers in relation to the media, must be protected
against political interference (i.e. that they must be independent of government). The reasons for this are
obvious; otherwise there is a very real risk that media freedom will be undermined for political reasons, to the
detriment of the public’s right to know and democracy. The greater the powers of the body, the more
important is the need for independence. As stated in the Declaration of Principles on Freedom of Expression
in Africa, in relation to broadcast authorities:

Any public authority that exercises powers in the areas of broadcast or
telecommunications regulation should be independent and adequately protected against
interference, particularly of a political or economic nature. (Principle VII(1))

The same principle applies with greater force to regulatory bodies with powers over all media. Clearly the
Commission lacks the required independence.

II.3 Registration of the Mass Media

AIPPA requires all bodies, which disseminate mass media products to obtain a certification of registration
(section 66). Dissemination is defined to include “sale, subscription, delivery, diffusion or distribution”.
Furthermore, mass media products are defined to include an advertisement, any part of a periodical
publication, “any electronically transmitted material, or audio or video recorded programme”. As a result, this
formally includes Internet providers, very small circulation, such as NGO publications, any store that rents
videos, or even sells newspapers or music tapes, newspaper vendors and so on.

The certificate of registration must be obtained from the Media and Information Commission, and renewed
every two years (sections 66(2) and (5)). The registration fee is set by the Minister, who is given broad
discretion to apply higher fees to certain types of media services (section 70).

Only individuals who are citizens and companies where citizens have a controlling interest may own mass
media outlets. Strict rules also relate to owning shares in media services restricting this to citizens,
permanent residents and companies controlled by citizens or permanent residents. This means that
residents may invest in mass media services, but not own them. Non-resident foreigners may invest in the
mass media, but only indirectly, through companies controlled by Zimbabwean citizens or permanent
residents (section 65).

The Commission is given broad powers to terminate or suspend the activities of a mass media service upon
upholding a complaint against it or for breach of the law (section 71). Individuals who operate mass media
services without a registration certificate are guilty of an offence and may be fined up to Zim$300,000 (value
in US$ varies) and/or imprisoned for up to two years. In addition, a court may declare any equipment used in
connection with the offence forfeited to the State (sections 72(2) and (3)). News agencies are also required
to obtain a registration certification, with similar consequences in case of breach (section 74).

Foreign mass media may set up representative offices only with the permission of the Minister (section 90).

Technical registration requirements for the mass media and/or news agencies are not, per se, a breach of
the guarantee of freedom of expression. However, such requirements are unnecessary and hence
discouraged and they will fall foul of international guarantees if they are subject to political interference or if
they are too broad in application. As the three specialised international mandates for protecting freedom of



- 6 -

expression – the UN Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression, the OSCE Representative
on Freedom of the Media and the OAS Special Rapporteur on Freedom of Expression – stated in a Joint
Declaration of 18 December 2003:

Imposing special registration requirements on the print media is unnecessary and may
be abused and should be avoided. Registration systems, which allow for discretion to
refuse registration, which impose substantive conditions on the print media or which are
overseen by bodies, which are not independent of government, are particularly
problematical.

The system established by AIPPA, overseen by the Commission, with certain powers, for example in relation
to fees, given to the Minister, clearly lacks sufficient protection against political interference. This problem is
exacerbated by the excessively short registration period of only two years, which means that political
interference can be brought to bear at regular intervals. The registration requirement is massively overbroad,
covering all publications, no matter how small or irregular, and all forms of electronic communication,
including the Internet.

Most serious, however, is the power of the Commission to refuse to register a media outlet, as it has in the
case of The Daily News. This transforms it into a licensing system, not a technical registration system, which,
at least for the print media, is quite clearly contrary to international law.

Ownership rules relating to broadcasting in other countries illustrate the illegitimacy of the AIPPA restrictions.
For example, in South Africa, “foreign persons” are barred, directly or indirectly, from exercising control over
a private broadcasting licensee, from owning more than 20% of the financial or voting interests in a licensee
or from holding more than 20% of the directorships (Independent Broadcasting Authority Act, No. 153 of
1993, section 48). In Malawi, for non-community licences, the independent regulatory body, MACRA, may
limit the financial or voting interest in the licence held by one or more foreign persons to forty per cent, as
long as the restriction applies to all such licensees (Communications Act 1998, section 51(3)). In both of
these countries, even less restrictive rules relate to ownership of the print media.

There are also serious problems with the system of sanctions for non-registration, and for other breaches of
the law, in particular that it is excessively harsh and grants discretionary powers to the Minister, a political
actor. Suspension and termination are, for media outlets, the most extreme sanction possible and should be
applied, if at all, only after repeated and gross abuse of the law, as determined by a court.  Similarly, for
individuals the threat of imprisonment for non-registration, particularly where the scope of the registration
requirement is so broad and unclear, is bound to exert a chilling effect on freedom of expression.

II.4 Accreditation of Journalists

AIPPA only defines a journalist for purposes of Part XI (dealing with registration of the mass media), where
they are defined broadly as anyone who “gathers, collects, edits or prepares messages and materials for the
office of a mass media” (section 63). AIPPA does establish some rights for journalists, mainly in relation to
access to information and to report in a manner consistent with their conscience (section 78). However, it
also requires journalists to obtain accreditation and prohibits mass media outlets from employing anyone as
a journalist who is not accredited (sections 79(1) and 83). Accreditation lasts for just 12 months, but may be
renewed (section 84).

The Media and Information Commission is responsible for overseeing the process of accreditation (section
79). No one may be accredited as a journalist who does not possess the “prescribed qualifications” or who is
not a resident citizen of Zimbabwe, although representatives of foreign mass media may be accredited for a
limited period (section 79).

The Commission has broad powers to discipline journalists for breach of the code of conduct, including to
terminate or suspend accreditation, to impose fines of up to Zim$50,000, to impose such conditions as it
deems fit on their right to practise, and to refer them for prosecution (section 85).

Any obligation on individuals to be accredited as a journalist is incompatible with the right to freedom of
expression. In an Advisory Opinion concerning a licensing scheme for journalists in Costa Rica, the Inter-
American Court of Human Rights clearly stated the principle:



- 7 -

[T]he compulsory licensing of journalists does not comply with the (right to freedom of
expression) because the establishment of a law that protects the freedom and
independence of anyone who practices journalism is perfectly conceivable without the
necessity of restricting that practice only to a limited group of the community.
(Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of
Journalism, Advisory Opinion OC-5/85, 13 November 1985, Series A, No. 5, para. 79)

This problem is exacerbated by the requirement that journalists must have certain “qualifications”. The right
to freedom of expression, which applies to all media, means that the State may not place conditions on
individuals seeking to express themselves through the media, as the above quotation makes clear.

Furthermore, as has already been stressed, no powers in the area of the media should be exercised by
bodies, which are not independent. This condition is clearly not met in relation to accreditation of journalists,
given the extensive roles of both the Commission and the Minister. Again, this problem is exacerbated by the
excessively short accreditation period of only 12 months.

The powers of the Commission to discipline journalists for breach of the code of conduct are unjustifiable not
only because the Commission is not independent, but also because they apply in largely undefined
circumstances and are excessively harsh. The only conditions placed on these powers are that there be a
breach of the code of conduct and that the Commission gives the journalist a fair hearing. The power to
terminate or suspend the right to practise journalism for breach of professional rules can never be legitimate.

II.5 Content Restrictions

Section 80(1) imposes a number of restrictions on journalists, including:
• publishing falsehoods; and
• collecting and disseminating information on behalf of someone other than his or her mass media

employer, unless he or she is a freelance journalist.
Breach of these provisions can lead to a fine of up to Zim$100,000 or imprisonment for up to 2 years.

As has been noted, the first and most serious of these prohibitions was substantially amended in October
2003. As originally adopted, it represented a clear breach of the right to freedom of expression and ran
directly counter to a recent ruling of the Supreme Court of Zimbabwe to this effect (see Chavunduka and
Choto v. Minister of Home Affairs & Attorney General, 22 May 2000, Judgment No. S.C. 36/2000, Civil
Application No. 156/99). The amended provisions are less clearly abusive but are still unnecessary and
hence open to challenge.

III. The Overall Context

AIPPA, although repressive enough of itself, does not operate in isolation but, rather, represents one
element in a concerted attack against freedom of expression and political freedom. It is, as has been noted,
supported by other repressive legislation, as well as informal measures designed to prevent independent
media reporting and the expression of political dissent. This part of the report describes those measures in
more detail.

III.1 Other Repressive Legislation

III.1.1 POSA

The Public Order and Security Act (POSA) was enacted on 10 January 2002, just before the presidential
elections of that year. It is largely a reincarnation of the notorious Law and Order (Maintenance) Act (LOMA),
which was introduced by the Colonial authorities in 1960. LOMA was widely used by the Rhodesian
authorities to suppress civil dissent and many nationalists, including President Robert Mugabe, were victims
of this repressive legislation, being detained for periods ranging up to many years. POSA was condemned by
lawyers, human rights activists and journalists on the grounds that it contained several of the anti-democratic
features of LOMA. The Act severely restricts freedom of assembly and movement, and provides the police
with wide discretionary powers.

Some of the key features of POSA are:
v The police may prohibit demonstrations in an area for up to three months if they believe this is

necessary to prevent public disorder.
v Public gatherings will not be allowed unless seven days notice is given to the police.



- 8 -

v The police are allowed to take measures, including lethal measures, to suppress an unlawful public
meeting.

POSA also contains a number of provisions restricting freedom of expression. Section 15 effectively repeats
the false news provision found in AIPPA, making it an offence to publish or communicate false statements
which may be prejudicial to very broadly defined State interests, in the absence of reasonable grounds for
believing they are true. Section 16 makes it a crime, punishable by imprisonment of up to a year, to make
statements “knowing or realising that there is a risk or possibility” of engendering feelings of hostility towards,
or cause hatred, contempt or ridicule of, the president. It is quite clear under international law that special
protection for public officials, and in particular senior public officials like the president, breach the right to
freedom of expression; these officials should tolerate more, not less, criticism. This provision goes quite far in
the opposite direction and, indeed, would prohibit much of what is considered normal electioneering in a
democratic context.

III.1.2 The Broadcasting Services Act

Until 2000, broadcasting in Zimbabwe was legally a State monopoly pursuant to section 27 of the
Broadcasting Act, 1957. Capital Radio sought to obtain a broadcasting licence and, as part of this process,
challenged the State broadcasting monopoly before the Supreme Court of Zimbabwe. In a judgment of 22
September 2000 (Capital Radio (Private) Limited  v. The Minister of Information, Posts and
Telecommunications, Judgment No. S.C. 99/2000, Constit. Application No. 130/2000), the Court held that
the monopoly violated the constitutional right of freedom of expression by unduly limiting the public’s right to
receive and impart information. The Court lamented the fact that the parties had failed to agree on a
regulatory framework for broadcasting and, in light of this, ordered that the applicant be allowed to proceed
to set up a broadcasting service.

Capital Radio started broadcasting on 28 September 2000 but the government quickly responded by raiding
its offices and closing it down. It also promulgated the Presidential Powers (Temporary Provisions)
Broadcasting Regulations, 2000, in early October, under the Presidential Powers (Temporary Measures) Act.
Under the latter, Regulations have a duration of six months. These Regulations set up a framework for
broadcast regulation, including by requiring broadcasters to be licensed, and established a regulatory
authority to undertake this task, the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ), under effective government
control. Up until the present, no private broadcaster has been licensed under this legislation.

After the regulations expired in March 2001, the government tabled the Broadcasting Services Bill before
Parliament. Despite strong criticism from national and international groups and an adverse Parliamentary
Legal Committee report, which said eight sections of the Bill were in breach of the Constitution, the Bill was
passed by Parliament on 4 April 2001.

Some of the key problems with the Act are as follows:
v The regulatory body, the Broadcasting Authority of Zimbabwe, is firmly under government control.
v The licensing system is controlled by the minister in his or her almost complete discretion; BAZ

simply makes recommendations regarding licenses.
v Licensees are required to allocate one hour a week to the government, as well as to carry any

messages of national interest, as directed by the minister.
v Only one national free-to-air broadcasting service for each of radio and television may be licensed,

not including services provided by a public broadcaster.
v Only resident citizens may invest in or hold a directorship of a licensed service.
v No one is permitted to hold more than 10% of the shares of a licensed service, meaning that

ownership of any broadcasting outlet must be shared among at least 10 different parties.
v For television stations, at least 75% of all programming must be from local or African sources, unless

BAZ directs otherwise, and at least 40% of the local programming must come from independent
sources; the rules for radio are even stricter.

v 10% of all programming must be in national languages other than Shona or Ndebele.
v The broadcasting of any false or misleading news is prohibited.

Capital Radio challenged the Act in a hearing before the Supreme Court in July 2002. Judgment was only
rendered in the case over a year later, on 19 September 2003 (Capital Radio (Private) Limited v. the
Broadcasting Authority Of Zimbabwe; the Minister of State for Information and Publicity, and the Attorney-
General of Zimbabwe, Judgment No S.C. 128\02, Civil Application No 162\2001). The Court, under a new



- 9 -

Chief Justice since the 2000 broadcasting judgment had been rendered, did strike down some of the more
egregious provisions of the Act, including the following:

• section 6, providing that the minister, and not BAZ, should be the final licensing authority;
• section 9(1), limiting to one the number of national free-to-air broadcasting services for each of radio

and television;
• section 9(2), providing that only one signal carrier licence could be issued; and
• section 9(3), providing that only a public broadcaster could hold both a broadcasting and a signal

carrier licence.

The Court, however, upheld all of the other challenged sections of the Act. It specifically held that BAZ was a
legitimate regulatory authority, even though it is clearly not independent – the minister appoints the members
of its Board, after consultation with the president. This is inconsistent with international standards in this
area, which, as noted above, quite clearly require bodies with regulatory powers over the media to be
independent of government, for fairly obvious reasons.

III.2 Control Over the Public Media

After the shock of the June 2000 parliamentary elections, the government moved to strengthen its control
over the public media, both print and broadcast. Jonathan Moyo, appointed Minister of Information and
Publicity in the President’s Office and Cabinet after that election, played a key role in these developments, as
well as in the legislative developments described above.

In September 2000, the government dissolved the Zimbabwe Mass Media Trust (ZMMT), which had
managed the government majority equity in Zimpapers, publishers of The Herald, The Sunday Mail, The
Chronicle and a number of provincial newspapers. The ZMMT, a trust, was intended to provide a buffer
between the government and the newspapers, offering some protection to the latter against direct
government control and ensuring a partial degree of editorial independence, although in practice the
government had always exerted a varying degree of influence over these newspapers. As a result of the
dissolution of ZMMT, both Zimpapers and the Community Newspapers Group (CMG), now called New Ziana
(it now runs a news agency and various local newspapers) came under the direct control of boards
appointed by Moyo. Through the boards, the government controls the appointment of senior editorial staff
and influences policy.

Several editorial changes were instituted at Zimpapers, resulting in the removal of veteran journalists like
Bornwell Chakaodza, The Herald editor, Funny Mushava of The Sunday Mail and Ednah Machirori of The
Chronicle. These were replaced by relatively inexperienced journalists believed to be Moyo loyalists.

Similar structural changes were instituted in relation to the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC). On
13 November 2000, the Department of Information and Publicity gazetted a new law for the ZBC, the
Zimbabwe Broadcasting Corporation Commercialisation Act. This law splits the ZBC into two companies,
one concentrating on transmission and the other on broadcasting and programming. The former, the
transmission company, is called Transmedia, while ZBC Holdings performs the latter function. Both are
wholly owned and controlled by the State. Subsection 3 of the Act states: “In the performance of their
functions, the successor companies (ZBC holdings and Transmedia) shall give priority to serving the needs
of the state, to the extent that it is compatible with sound business practice.” It is thus clearly a State, rather
than a public, broadcaster. Section 8 of the ZBC Commercialisation Act gives the minister the power to
supervise and direct the transition and future operations of the ZBC and Transmedia. The board and senior
management of ZBC are appointed by the minister of information, in consultation with the president. As in
the print sector, several veteran journalists and broadcasters were retrenched from ZBC and replaced by
individuals loyal to the governing party.

The importance of broadcasting in a country like Zimbabwe cannot be overestimated. Much of the population
is illiterate or semi-literate and, for this reason, cannot access newspapers. Furthermore, newspapers are
excessively expensive for many people and distribution in the rural areas is difficult. This no doubt helps
explain why the government has been so reluctant to license private broadcasters.

There are numerous examples of biased reporting by the public media, as well as examples of them
routinely echoing statements and positions of the government. The murder of Bulawayo war veterans’
leader, Cain Nkala, is a good example of the way in which the State-controlled media seeks to serve the
interests of the ruling party by inflaming government supporters against the opposition and, inevitably, the



- 10 -

independent press. On 5 November 2001, Nkala, a senior war veteran and member of the ruling party, was
abducted from his home in Zimbabwe’s second city of Bulawayo, Magwegwe West suburb, by a group of
armed men and killed, allegedly by being strangled. Nkala had earlier been arrested and charged in
connection with the disappearance of an MDC election agent.

In relation to this story, The Herald’s political editor, Phillip Magwaza, wrote:

Minutes before Bulawayo war veterans chairman Cde Cain Nkala was killed, he pleaded
with his abductors to let him pray.

The gag around his mouth was removed, in Biblical style, like what Jesus Christ did,
Cde Nkala asked that God should forgive his captors because they did not know what
they were doing…. As the shallow grave was dug, Cde Nkala began to sing. Irked by his
singing, the kidnappers put on the gag again. The dreaded shoelace was then tightened
like a noose around his neck. Slowly and painfully, he struggled for breath.

If this account is taken at face value, it is an extraordinary scoop. Magwaza could only have gathered this
information by either witnessing Nkala’s death or interviewing eyewitnesses, presumably the murderers.
Magwaza, now deceased, gave no indication of who his sources were. Another possibility is that Magawaza
made the whole story up, basing it on the fragments of information that were available. Certainly it is not in
the style of objective reporting and seems designed to provoke an emotional response. An MDC activist was
charged with the killing but the High Court dismissed the State’s case on the basis that the police evidence
was inadequate. Significantly, the police did not try to put Magawaza on the stand.

Another example of the State media undermining the opposition involves allegations that presidential
candidate Morgan Tsvangirai was involved in a conspiracy to murder President Mugabe. The story, which
broke on 13 February 2002, during the heat of the presidential election campaign, involved allegations that
Tsvangirai had approached a former Israeli intelligence officer, Ari Ben Menashe, now with a Canadian
consulting firm, Dickson and Madson, to arrange the assassination. ZTV carried extensive coverage of the
story – amounting to some 35 minutes over 5 days – but allocated only 70 seconds to MDC denials of its
veracity. In its coverage, ZTV omitted to mention that Dickson and Madson were at that time employed by
the ZANU PF government on a consultancy basis to undertake promotional work for them. (Media Under
Siege: Media Monitoring Project of Zimbabwe Report on media coverage of the 2002 Presidential and
Mayoral Elections in Zimbabwe, 2003, Harare)

III.3  General Harassment of the Media

The independent media have been subjected to wide ranging forms of harassment in recent years. These
have included harsh verbal attacks involving officials including right up to the President, as well as direct
physical attacks, such as bombing of media premises, beatings of journalists and readers, destruction of
copies of newspapers and even blocking independent newspapers from reaching certain parts of the
country, mostly rural areas. These physical attacks have, for the most part, not been carried out directly by
officials but rather by supporters of the ruling party, such as so-called war veterans and student groups.

The verbal attacks, which have involved a wide range of officials, as well as the government media itself,
represent a concerted attempt to undermine the credibility of the independent media and, indeed, to create a
climate of hatred towards them. Journalists working for the independent press have been referred to
variously as agents of imperialism, sell-outs, enemies of the State and lapdogs of the former colonial master,
Britain, bent on derailing the land reform programme. These verbal attacks have provided the context, and
arguably the impetus, for the physical attacks.

A few examples give a sense of the flavour of these verbal attacks, which frequently contain veiled threats of
serious consequences, employ language, which suggests violence, and/or contain allegations of treason or
undermining State security. In December 2001, President Mugabe told church leaders that those journalists
who wrote “libellous reports” would be arrested, stating:

The media has been assaulting the integrity of private citizens. In my view, an assault on
one’s integrity is even worse than an assault in physical terms. (The Herald, December
18 2001).



- 11 -

On 5 September 2003, Minister Jonathan Moyo lambasted the independent press at the launch of the New
Ziana, a multi-media organisation charged with publishing government information, stating: “These papers
are trash, and they injure our national interests.”

A none too veiled threat to the independent media was echoed by the now retired commander of the
Zimbabwe Defence Forces, General Vitalis Zvinavashe. At a press conference in Harare on 10 January 2002
he stated:

The statements (in the foreign and local private media) have caused insecurity,
uncertainty and confusion and tarnished the credibility of the country’s security arms.
(reported in both The Daily News and The Herald on 11January 2002)

The statements in question were reports that the army had organised illegal farm seizures while the police
stood by and watched, a matter of some public interest.

The war veterans and the State-controlled media have branded the independent press, together with the
MDC, as sell-outs, traitors and stooges. These groups have even demonstrated against the independent
media. For example, on 24 January 2001, hundreds of war veterans and ruling ZANU PF supporters, led by
war veteran leaders the late Chenjerai Hunzvi (aka Hitler) and Joseph Chinotimba, demonstrated against
The Daily News in central Harare.

These verbal attacks provide the background for the direct physical actions against the independent media
and journalists. For example, during the mass action on 1-6 June 2003,called by the Opposition, alleged
ZANU PF supporters beat readers of independent newspapers such as The Daily News, The Financial
Gazette and The Zimbabwe Independent. Thousands of copies of these newspapers were destroyed during
this period and war veterans and other pro-government militias “banned” the independent press from certain
areas of the country.

An example of the hazards faced by journalists working for the independent press was the beating of four
staffers of The Daily News – Collin Chiwanza, Mduduzi Mathuthu (both reporters), Urginia Mauluka
(photographer) and Trust Masola (driver) – at a farm near Hwedza on 31 November 2001. The four, who had
visited the farm to report on attacks on farm workers by alleged ZANU PF supporters, were punched and
kicked resulting in them seeking medical attention. Police officers were present when the attack took place
but took no action.

A number of bombings have also been perpetrated against the independent media and, in particular, against
The Daily News. Its offices were bombed on 22 April 2000, shortly before the parliamentary elections, and its
presses were destroyed in a bombing on the night of 27-28 January 2001. A further bomb attack targeted its
Bulawayo offices on the night of 10-11 February 2002. Significantly, no one has been arrested and brought
to justice for these attacks. Following the bombing of The Daily News’ printing presses, in an apparent
attempt to deflect criticism, the war veterans association told the ZBC that, “the Rhodesian elements which
support the MDC and the Daily News were behind the attack.” (29 January 2001).

Similarly, the bombing of the offices of the radio station, Voice of the People, on 29 August 2002, remains a
mystery, with no one having been charged.

IV. Content Restrictions

As noted above, both AIPPA and POSA contain restrictions on the content of what may be published or
broadcast.  The main content provision in AIPPA is section 80, which originally prohibited the publication of
falsehoods. As detailed below, many journalists have been detained and/or charged under section 80.

The history of section 80 of AIPPA is both interesting and significant. In the case of Chavunduka and Choto
v. Minister of Home Affairs & Attorney General, decided on 22 May 2000 (Judgment No. S.C. 36/2000, Civil
Application No. 156/99), the Supreme Court of Zimbabwe held that the false news provision at section 50(2)
of the Law and Order (Maintenance) Act (LOMA) was manifestly unconstitutional. It is, then, surprising that
less than three years later the government sought to introduce a similar – indeed broader – restriction.
Section 80 was quickly challenged by journalists as being in breach of the Constitution and, on 7 May 2003,



- 12 -

the Supreme Court ruled that it was indeed unconstitutional (Judgment No. S.C. 280/2002). As a result, all of
the charges, which had been laid under this section, had to be dropped.

The government quickly introduced amendments, including to this section, in October 2003. The false news
offence was retained, but substantially narrowed, so that it is now only an offence to publish false information
if the author knows it is false or does not have reasonable grounds for believing it is true and if he or she
publishes it recklessly, or with malicious or fraudulent intent. This is still constitutionally suspect, but less
obviously a breach than its predecessor. This amendment to section 80 of AIPPA has made it more difficult
for the government to bring content-related charges under AIPPA, leaving POSA and other criminal rules,
such as criminal defamation provisions, as the preferred means of limiting criticism.

Since March 2002, more than 80 media workers have been arrested or detained under AIPPA, POSA and
other laws such as criminal defamation. Brief details of these cases are provided in the attached Annex:
Table of Violations. In 2002 alone, 44 media practitioners were arrested, 13 journalists in the first 10 weeks
after AIPPA was enacted. In May 2002, for example, 11 independent journalists were arrested. Bornwell
Chakaodza, editor of The Standard (formerly of The Herald), was charged on five occasions in one week for
allegedly publishing falsehoods.

Only two of the 44 arrests in 2002 have proceeded to prosecution and been concluded. In six, the charges
were withdrawn, in 22 those arrested were released without charge, one person was deported and 13 cases
are still pending. In some cases, journalists were detained over weekends only to be released without
charge, in an apparent attempt to intimidate them. It is significant that not one journalist or editor working for
the State media has so far been arrested or charged under these laws, although in many cases those media
reported on the same stories that attracted arrests of independent journalists.

The barrage of cases against independent journalists seems set to continue judging by events in the first
part of 2004. On 10 January 2004, for example, three journalists working for The Zimbabwe Independent
were arrested and detained for two nights for a story alleging that President Robert Mugabe had
commandeered an Air Zimbabwe airplane to travel to the Far East. The three – Iden Wetherell, Vincent
Kahiya and Dumisani Muleya, the weekly publication’s editor, news editor, and chief reporter, respectively –
were each charged with criminal defamation and released on $20 000 bail.

On 21 May, Chakaodza, editor of The Standard, and Valentine Maponga, a reporter, were arrested over a
story headlined “Family of slain boss blames government officials”, which alleged that relatives of a slain
mine boss accused government officials of involvement in the murder. In its case outline, the State argued
that the two had published false news that was likely to cause public disorder, incite public violence and
endanger public safety. The claim of falsity is based on the State claim that the relatives of the slain mine
boss deny ever speaking to the paper. The police also argue that they have since arrested the murder
suspects, who also deny the involvement of any senior government official in the murder. The police allege
the story was meant to tarnish the image of the government and has charged the two under section 15 (1) of
the Public Order and Security Act (POSA). Chakaodza and Maponga, however, insist their story is true and
that they can quote the names of the relatives they talked to. The matter is still before the court.

The facts of some of these cases provide a clear indication of the abuse to which these repressive content
restrictions are put. For example, Collin Chiwanza, of The Daily News, was detained overnight for a story in
which he had played no role whatsoever publishing. On 23 April 2002, The Daily News carried a story
alleging that two young girls had witnessed the beheading of their mother in the rural area of Magunje,
supposedly by ZANU PF supporters and allegedly for having supported the opposition MDC. The story
turned out to be untrue – it had been based on reports by someone claiming to be the husband of the
woman and who claimed to have witnessed the incident – and the paper published an apology on 27 April
2002. Chiwanza’s role was limited to follow-up. After the story had been dismissed by the police, but before
the apology was published, Chiwanza was dispatched to Magunje to check the facts. The story was in fact
written by Lloyd Mudiwa.

An interesting, related case is that of Andrew Meldrum, correspondent for the UK-based Guardian
newspaper, who was charged under section 80 of AIPPA on 20 June 2002 for abuse of journalistic privilege
and, in particular, for publishing falsehoods, in relation to the same ‘beheading’ story published in The Daily
News on 23 April 2002. The story was later published in the Guardian, having been reported by Meldrum.
The High Court found Meldrum not guilty of publishing falsehoods with the intention of tarnishing the image
of Zimbabwe. The court found that he had taken reasonable steps to verify the facts by contacting the police



- 13 -

spokesman, who declined to comment on the allegations. After being acquitted, Meldrum was immediately
served with deportation orders by immigration authorities. The court then suspended the order pending
appeal but, despite this, Meldrum was deported on 16 May 2003.

V. Newspaper Registration: Closure of The Daily News

The closure of The Daily News is without doubt the most significant blow to freedom of expression in
Zimbabwe under AIPPA. The only independent daily newspaper in the country, The Daily News was a
constant thorn in the side of the government, exposing its abuses and providing a platform for political voices
other than ZANU PF. Its closure has led to a significant narrowing of the space for freedom of expression,
leaving only government-controlled dailies in place.

Under AIPPA, all newspapers were required to register with the Media and Information Commission. On 19
October 2002, a meeting was organised by MISA-Zimbabwe, in conjunction with the Zimbabwe Union of
Journalists, the Independent Journalists’ Association of Zimbabwe, the Media Monitoring Project Zimbabwe,
the Federation of African Media Women in Zimbabwe and the Foreign Correspondents Association, to
discuss how to respond to issues regarding the registration and accreditation of mass media outlets and
media practitioners, respectively, under AIPPA. Over 120 media practitioners attended this meeting.

Those present at the meeting were largely of the view that, although AIPPA was designed to muzzle the
independent press, it would be strategic to register first and then to fight the legislation in various ways,
including from newsrooms and editorial offices. The management of Associated Newspapers of Zimbabwe,
which published The Daily News and The Daily News on Sunday, however, decided not to register with the
Media and Information Commission and, instead, to challenge the constitutionality of AIPPA in the Supreme
Court. Furthermore, its journalists did not apply for accreditation. All the other leading independent
newspapers, together with their journalists, were duly registered/accredited in accordance with the provisions
of AIPPA.

In a decision of 11 September 2003, the Supreme Court ruled that it would not hear the ANZ challenge
because the newspaper had approached it with ‘dirty hands’, having refused to apply for registration. The
government closed the newspaper down the next day and subsequently seized most of its equipment. ANZ
then applied to the Media and Information Commission (MIC) for registration but was refused, and a series of
court battles followed. The newspaper challenged the refusal by the MIC to register it before the
Administrative Court, and the seizure of its equipment by the police before the High Court. It was successful
on both fronts, with the Administrative Court ruling that the MIC was improperly constituted and had wrongly
denied ANZ registration and the High Court ordering the police to vacate the premises and return the seized
equipment.

The Daily News, which had been off the streets more-or-less constantly since 12 September, briefly came
back into production on 22 January 2004, after the police finally responded to High Court orders to vacate
the property. In a cruel twist, however, it closed again after 5 February 2004, when the Supreme Court, in a
separate case, upheld the AIPPA requirement for journalists to be accredited, which the ANZ journalists
were not. Furthermore, in a manipulative move, the MIC then refused to accredit ANZ journalists on the basis
that they were not working for a registered newspaper.

In March, the Supreme Court heard the various cases relating to the ANZ newspapers but reserved
judgment, effectively maintaining the status quo, which is that the newspapers are effectively banned. There
are fears that the Court might take some time to resolve this situation, given the long time it took to come to
decisions in the broadcasting and registration of journalist’s cases.

V.1 Chronicle of the ANZ Case

11 September 2003
Supreme Court refuses to hear ANZ case
The Supreme Court refused to hear the ANZ case, on the basis that the newspaper publisher had
approached it with ‘dirty hands’ by refusing to apply for registration in the first place.

12 September 2003
Government bans The Daily News and The Daily News on Sunday
The government closed The Daily News and The Daily News on Sunday, as police armed with automatic
rifles burst into the newspapers’ offices in central Harare at about 5pm and ordered all staff to leave. Nqobile



- 14 -

Nyathi, the editor, and Simon Ngena, the production manager, were arrested and taken to Harare Central
Police Station. They were later released. Tafataona Mahoso, Chair of the Media and Information
Commission, was quoted as saying he would have been surprised if the police had not taken any action
because “the Daily News does not exist in terms of the laws of the country”. (The Herald, 13 May 2003).
These actions were widely condemned by both local and international actors as being a serious violation of
media freedom.

15 September 2003
ANZ newspapers apply for registration
The ANZ newspapers applied for registration with the Media and Information Commission.

16 September 2003
Police seize The Daily News’ equipment
The Daily News was charged under AIPPA for operating without a licence; police confiscated computers and
other equipment at The Daily News offices, saying the equipment would be retained as exhibits. ANZ, in turn,
applied to the High Court for an order for the equipment to be released because the police did not have a
court order to seize the exhibits.

18 September 2003
High Court rules paper may resume operations
High Court judge Justice Yunus Omerjee ruled that ANZ could resume publication. This followed an urgent
application by the newspaper organisation to have its equipment returned and to be allowed to resume
publication. Omerjee noted that the Supreme Court judgment had not convicted the paper of a criminal
offence but had merely declared that the newspaper was acting outside of the law. The company’s
equipment could only be seized pursuant to a court order. The judge further noted that ANZ had started
operating within the law from the day it lodged its application for registration with the Media and Information
Commission.

19 September 2003
MIC refuses to register the ANZ newspapers and police defy High Court order
The MIC unanimously refused the ANZ newspapers’ registration application on the basis that it had not met
the 31 December 2002 deadline, had been operating in breach of the law and had openly stated it would not
register.

Armed police officers refused to vacate the paper’s offices and prevented staff from accessing its offices.
The police also refused to return The Daily News’ computers and other equipment, allegedly seized as
exhibits.

23 September 2003
ANZ applied to Administrative Court for review of MIC registration denial
The ANZ appealed to the Administrative Court against the refusal of the MIC to register its newspapers.

1 October 2003
Journalists charged for practising without being accredited
Six The Daily News journalists, Philemon Bulawayo, Margaret Chinowaita, Kelvin Jakachira, Sydney Saizi,
George Muzimba and Lawrence Chikuvira, were charged with practising without being accredited. This
brought to 15 the number of journalists from the Associated Newspapers of Zimbabwe who have been
charged for this offence under AIPPA. The other nine, charged on 25 September 2003, are Luke
Tamborinyoka, Pedzisai Ruhanya, Fanuel Jongwe, Precious Shumba, Chengetai Zvauya, Conelias Mabasa,
Conway Tutani, Gladwin Muparutsa and Darlington Makoni and Francis Mdlongwa.

24 October 2003
Court orders Media and Information Commission to grant ANZ licence
Judge Michael Majuru, President of the Administrative Court, held that the refusal of the MIC to register the
ANZ newspapers was illegitimate, including because the MIC was improperly constituted and could not
therefore issue or deny certificates of registration. He held that if, by November 30, the MIC was not properly
constituted and, in that capacity, had not ruled on the ANZ case, the ANZ newspapers would be deemed
duly registered to operate a media business.

25 October 2003



- 15 -

The Daily News publishes again
The Daily News hit the newsstands again for a day following its successful Administrative Court appeal, only
to be reoccupied by the police within hours.

1 November 2003
MIC appeals Administrative Court ruling
The MIC appealed to the Supreme Court against the Administrative Court ruling, arguing that Justice Majuru
and his two assessors erred in their finding that the Commission was not properly constituted.

13 November 2003
ANZ directors' application dismissed
Magistrate Mishrod Guvamombe dismissed an application by four ANZ directors asking the Court to reject
the case in which they were charged with publishing The Daily News in breach of the law, in light of the
Administrative Court ruling that the MIC should be properly constituted by 30 November 2003 or the ANZ
would be deemed duly registered. Guvamombe said there was reasonable suspicion that the four had
committed an offence by publishing before the 30 November deadline. The four directors, Samuel Sipepa
Nkomo, Stuart Mattinson, Brian Mutsau and Rachel Kupara, who are on $50 000 bail each, were ordered to
appear in court on 6 February 2004, but this hearing was further remanded.

24 November 2003
Hearing of ANZ application deferred
An application by ANZ to the Administrative Court asking for its newspapers to be allowed to publish pending
the outcome of the MIC appeal against its ruling of 24 October is postponed to the next day.

25 November 2003
Judge Majuru recuses himself from the ANZ case
On the morning that the Administrative Court’s president, Michael Mujuru, was expected to preside over the
ANZ application, the government-controlled daily, The Herald, reported that authorities were investigating his
conduct pertaining to the pending application. The paper reported that the judge had allegedly told some
members of the public of the decision he was going to make on the ANZ application. The ANZ case was
postponed after Majuru recused himself as the presiding judge in the matter. He said it would be improper for
him to hear the matter given the reports carried by The Herald.

25 November 2003
MIC files an urgent application with the Supreme Court
As the drama pertaining to Majuru’s recusal unfolded, the MIC filed an urgent application with the Supreme
Court seeking to bar the Administrative Court from hearing the ANZ application. In his application, Mahoso,
the MIC chairman, said the Administrative Court had no jurisdiction to hear the application as it had already
passed judgment in favour of ANZ on 24 October.

30 November 2003
Administrative Court reserves judgment
The Administrative Court reserved judgment in the ANZ case against the Media and Information
Commission. Administrative Court judge Selo Nare said he was satisfied that the Court had jurisdiction to
hear the application. The judge, however, reserved judgment on whether the ANZ newspapers could begin
publishing, saying he needed more time to study submissions from the two parties.

19 December 2003
Administrative Court rules ANZ newspapers may publish but police continue to occupy its premises
Administrative Court judge Selo Nare ruled that the ANZ newspapers may publish, pending proper
constitution of the MIC in accordance with the Court’s 24 October ruling. Despite this, the police refused to
vacate the premises.

9 January 2004
Police defy order to vacate banned newspapers premises
The High Court ordered the police to vacate premises of ANZ but the police refused to comply.

22 January 2004



- 16 -

The Daily News hits the streets against
The Daily News, banned since 12 September 2003, reappeared on the streets again, following a High Court
order on 21 January again ordering the police to leave the ANZ premises.

2 February 2004
ANZ journalists apply for accreditation
A number of journalists working for the ANZ newspapers apply for accreditation with the MIC.

5 February 2004
IJAZ judgment causes The Daily News to cease publishing
The IJAZ judgment, released on 5 February 2004, upheld the provisions of AIPPA, which require journalists
to be accredited to practice. ANZ journalists had previously refused to file for accreditation, just as their
newspaper had not applied for registration, on the basis that the law was unconstitutional. At the time of the
IJAZ judgment, ANZ journalists were not registered. As a result, they had no choice but to cease working
until they gained accreditation. As a result, The Daily News stopped publishing.

11 February 2004
MIC rejects ANZ journalists’ applications for accreditation
The MIC rejected ANZ journalists’ applications for accreditation on the basis that they had not met the
requisite conditions, which include either working for a registered media house or proving that they are
freelance journalists.

4 March 2004
Supreme Court reserves judgment in the ANZ case
The Supreme Court reserved judgment in three cases involving the ANZ newspapers – The Daily News and
The Daily News on Sunday – and the Media and Information Commission (MIC) and the Minister of
Information, Jonathan Moyo. These include the substantive constitutional challenge to the provisions of
AIPPA, which require newspapers to register, and the appeal against the refusal of the MIC to register the
ANZ newspapers.

V.2 Analysis of the ANZ Judgment

On 11 September 2003, the Supreme Court refused to hear ANZ’s substantive constitutional challenge to the
IAPPA registration regime on the basis that ANZ had approached it with ‘dirty hands’. This decision has led
directly, through the sequence of events outlined above, to the effective banning of The Daily News and The
Daily News on Sunday, a catastrophe for freedom of expression in Zimbabwe. It has been criticised by legal
experts and human rights lawyers as illogical, strange and of grave concern to all those concerned with
human rights in Zimbabwe.

In essence, the Supreme Court dismissed the ANZ case on the basis of the ‘dirty hands’ doctrine because
the company had failed to comply with AIPPA’s requirement that all newspaper companies should be
registered with the government-appointed Media and Information Commission (MIC) by 31 December 2002.
The Court ruled that the ANZ application could only be entertained upon compliance with the law in question,
even though they had applied for review prior to the 31 December 2002 deadline.

The ‘dirty hands’ doctrine requires those wishing to challenge a law, or more commonly its interpretation or
application, to first comply with the law and then to challenge it. The logic behind the doctrine is obvious for
otherwise, anyone could dispute the application of any legal rule in any given case. It is designed to prevent
a situation where by mere challenge of a rule or its application renders it of no force or effect.

It is, however, equally obvious that rather different considerations apply to questions involving constitutionally
guaranteed rights where, if the law is in fact unconstitutional, compliance would, or at least could, represent a
breach of one’s fundamental rights. In other words, forcing initial compliance with constitutionally suspect
laws, unlike compliance with other laws, risks breach of the State’s fundamental obligations to respect rights.
This is very apparent on the facts of this case, whereby formal application of the law has resulted in a
situation whereby the MIC was able to ban the newspaper, a clear breach of its right, as well as that of all
Zimbabweans, to freedom of expression.

All constitutional matters present a different aspect of this rule. As section 3 of the Constitution of Zimbabwe
notes: “This Constitution is the supreme law of Zimbabwe and if any other law is inconsistent with this



- 17 -

Constitution that other law shall, to the extent of the inconsistency, be void.” Such pronouncements are
understood as meaning that the law is void ab initio, or from the beginning, so that anything flowing from it is
automatically void. This is based on the lexical superiority of the Constitution; to allow an inconsistent law to
have had any force would imply that it is, to that extent, above the Constitution, which is impossible. This is
quite different from an impugned interpretation or application of a mere law, which may well be upheld,
notwithstanding that it was in fact wrong.

In its ruling that one must first comply with the law before challenging it, the Court relied heavily on the
English case of F. Hoffman-La Roche and Co A.G & Others v. Secretary of State for Trade and Industry
([1975] AC 295). That case involved a statutory order made by the Secretary of State regarding the price of
drugs being sold. The plaintiff disputed the power of the Secretary to make such an order and, in the
meantime, refused to comply with it. This is a classical application of the ‘dirty hands’ doctrine. Had the
matter involved either a constitutional challenge or an issue where compliance would cause irreparable harm
to the plaintiff, however, the decision may have been different.

According to some legal experts, the Supreme Court should instead have relied on the case of The Minister
of Home Affairs v. Bickle and others ([1983] (2) Zimbabwe Law Reports 400 (Supreme Court Judgment). In
that case, the Minister of Home Affairs ordered Bickle’s property forfeited to the State on the basis that he
was an enemy of the State, an order Bickle challenged as a violation of his constitutional rights. The Minister
argued that Bickle had no right to claim this relief, as he was a fugitive from justice. The Supreme Court ruled
that if the courts are to fulfil their constitutional obligations, they cannot, except in the “most exceptional
circumstances”, deny an aggrieved person access.

Exceptional circumstances might apply where the State or some other individual would suffer irreparable
harm should the law not be observed pending constitutional review. There is no question of that in this case.
If the law were upheld, no harm would have been occasioned by the temporary unregistered operation of the
newspapers. On the other hand, if the law is held to be unconstitutional, it is obvious that ANZ has suffered
irreparable harm. It may be noted, furthermore, that ANZ did not simply ignore the law; it applied to the
Supreme Court for an assessment of its constitutionality, before the December 2002 deadline.

It is also unclear whether the Constitution of Zimbabwe permits the Court to refuse to hear an application in
these circumstances. Section 24(1) gives everyone a right to apply to the Court when they allege that their
constitutional rights have been, are being, or are likely to be infringed. Pursuant to section 24(4), the
Supreme Court has original jurisdiction in such cases and may make any order, “it may consider appropriate
for the purpose of enforcing or securing the enforcement of the Declaration of Rights”. It says nothing about
a power to refuse to hear such a case, which is largely the opposite of enforcing rights.

Even if the Supreme Court was of the view that, legally, the ANZ newspapers should have registered before
challenging the law, that does not justify their refusal to hear the case. This has simply delayed resolution of
the question of the constitutionality of the registration provisions of AIPPA, thereby contributed to the
banning of The Daily News, a clearly unconstitutional outcome.

VI. Accreditation of Journalists: The IJAZ Case

AIPPA makes it illegal for anyone to practise journalism without being accredited by the Media and
Information Commission (section 83). Only citizens and permanent residents may be accredited and the MIC
may refuse to accredit anyone who does not possess, “the prescribed qualifications” (section 79).
Accreditation, once obtained, lasts for one year (section 84). Pursuant to section 85, the MIC shall develop
and police a code of conduct for journalists; anyone who fails to observe the conditions of the code may
have his or her accreditation revoked.

Regulations adopted in 2002 provide for accreditation to be approved by the minister, as well as for an
annual fee of Zim$6,000 for journalists working for local media and US$1050 for journalists working for
foreign media.

As noted above, ANZ journalists were recently denied accreditation on the basis that the newspapers had
not been registered, forcing the newspapers to cease publication. Prior to that, the main impact of the
accreditation rules had been on foreign journalists, who have also been targeted through visa rules. As far
back as early 2001, Mercedes Sayagues, correspondent for the Mail and Guardian, had her application for
renewal of her residence permit refused. As a result of accreditation and visa measures, both before and



- 18 -

since AIPPA, there are no longer any foreign correspondents based in Zimbabwe. Andrew Meldrum,
journalist with the British-based Guardian, expelled in May 2003, was the last one.

The issue of foreign journalists continues to be an active one, although now it revolves around visiting
correspondents, given that there are no foreign correspondents based in Zimbabwe. In April of this year, two
journalists attempting to cover a cricket tournament – Mihir Bose and Telford Vice – were expelled from
Zimbabwe on the grounds that they had applied late for accreditation. The real reason is almost certainly
interest sparked by a strike on the part of Zimbabwean players about a player selection dispute.

The Independent Journalists’ Association of Zimbabwe (IJAZ) challenged sections 79, 80, 83 and 85 of
AIPPA as impinging on freedom of expression and freedom of the press. It argued that the accreditation
system for journalists, which is actually a licensing system, not a system of accreditation, failed to pass
constitutional muster for a number of reasons. First, it did not promote any legitimate government objective
or, in legal terms, the measures adopted were not rationally connected to any legitimate aim. Although the
promotion of professional standards is a laudable goal, it is neither appropriate nor effective to attempt this
through licensing of journalists. The Constitution does not allow for restrictions on freedom of expression on
this ground, but only on the much narrower ground of protecting the rights of others.

Second, the measures adopted, even if they did serve a legitimate goal, were not carefully tailored to
achieve this goal so as to impair freedom of expression as little possible. If the aim was to protect the rights
of others, this could be achieved through carefully drafted rules on content, such as defamation laws and
rules relating to privacy. As the experience in other countries shows, there is no need to institute a licensing
system for journalists to protect the rights of others.

Third, the harm to freedom of expression inherent in the licensing system is disproportionate to any possible
benefit. The possibility that an individual may be banned from practising, as a journalist through a refusal to
provide him or her with a license simply cannot be justified. This has been the clear conclusion of
international, as well as national courts, including from the region. It is also reflected in a range of
authoritative international statements and the practice of countries around the world, including States in
Southern Africa.

IJAZ also argued that the MIC lacks the independence from government required of a body with regulatory
powers over the media. In particular, the fact that a politically controlled body has the discretion to refuse to
license a journalist is open to serious abuse.

The full impact of the licensing system has been demonstrated quite clearly in the case of The Daily News,
where, in a cruel twist of fate, it has effectively prevented the newspaper from publishing.

On 5 February 2004, over a year after the matter had been heard, the Supreme Court finally rendered
judgment in the IJAZ case. Chief Justice Godfrey Chidyausiku, together with three other Supreme Court
justices, upheld the sections relating to the licensing system as constitutional. In a dissenting judgment,
Justice Wilson Sandura found all of the contested sections to be unconstitutional.

The majority judgment held that it was necessary to accredit (license) journalists for public order reasons.
Unfortunately, the Court provided no reasoning whatsoever to support this conclusion, apart from referencing
a Sri Lankan case which deals with regulation of the broadcast media, a totally different matter, and which
does not in any case suggest that such regulation is justified by reference to public order.

In a minor victory for freedom of expression, the Court effectively re-wrote part of the Act, substituting ‘must’
for ‘may’ in relation to section 79(5), which states that the MIC may accredit journalists who meet the
conditions listed. This should at least partially limit the discretion of the MIC to refuse accreditation.

The Court found that although the power to prescribe qualifications for obtaining accreditation is apparently
unfettered, any such qualifications would have to be set out in regulation and, should such regulation be
unconstitutional, it might be challenged directly. This totally fails to recognise the well-established principle
that it is illegitimate to grant undue discretion to officials where there is a possibility that this might be used in
such a way as to limit a guaranteed right. Instead, the primary legislation should provide clear parameters for
the exercise of such discretion. In this case, it would have been a simple matter to provide at least a
framework set of required qualifications.



- 19 -

Importantly, it also fails to take into account the fact that setting any conditions on who may practise
journalism breaches the right to freedom of expression. That right, which applies to everyone and through
any medium, clearly rules out State imposed restrictions on access to the media or on working as a
journalist.

The Court also upheld the provisions regarding the code of conduct, again without providing any reasoning.

Regarding the issue of the independence of the MIC, the Court held that the matter was not properly before
it, since the relevant sections had not formally been challenged. In any case, the Court referred to its
judgment in the Broadcasting Services Act case for the proposition that this was not a constitutional problem.
In that case, the Court found that the direct powers over licensing exercised by the Minister were
unconstitutional and, in the present case, the Court again noted that the direct ministerial powers, found in
the regulations, were constitutionally suspect and could be challenged. However, the Court declined to
address this issue on the narrow technical ground that these provisions had not been challenged. This highly
formalistic approach is quite inappropriate to constitutional interpretation, given the fact that the exercise of
fundamental rights is in question. It is particularly illegitimate in this case, given that the matter of undue
political control was directly in question and that the Court had just held a very similar power to be
unconstitutional in the broadcasting case.

VII. Conclusion

The sad chronicle of events outlined above clearly shows how successful AIPPA has been in undermining
freedom of expression in Zimbabwe, promoting government control over even the independent media and
giving repressive elements tools of intimidation. The only independent Zimbabwean daily, The Daily News,
has effectively been banned and the likelihood of its returning to the streets in the foreseeable future seems
remote. Dozens of journalists have suffered direct legal harassment, mostly in the form of short-term
detention, and this has had an impact on the profession as a whole. The system of licensing for journalists
has recently been constitutionally affirmed by the Supreme Court, and it is likely to play an increasing role in
direct targeting of those who dare to criticise the ruling party and government.

The closing down of the space for freedom of expression in Zimbabwe is part of a clear strategy. The whole
framework of repressive legislation – the Broadcasting Services Act, POSA and AIPPA – has been carefully
crafted to achieve precisely these ends. Cynically named, AIPPA does anything but guarantee access to
information. Its limited access provisions are almost entirely undermined by a broad system of exclusions
and exceptions. The vast bulk of its provisions deal not with access to information but with control of the
media.

As a matter of law, AIPPA, along with related legislation such as POSA and the Broadcasting Services Act,
is quite clearly in serious breach of the right to freedom of expression as guaranteed under international law
in a number of key ways. It signally fails to strike a balance between the legitimate interests of the State, for
example in preserving national security and public order, and the rights to freedom of expression and
democracy. The registration and accreditation systems are illegitimate and the regulatory body is under firm
government control. AIPPA has been condemned as illegal and undemocratic not only by the authors of this
report, the Media Institute of Southern Africa-Zimbabwe and ARTICLE 19, but also numerous other
organisations including the European Union, the Commonwealth and Amnesty International, Zimbabwe
Lawyers for Human Rights, National Constitutional Assembly, Crisis in Zimbabwe Coalition, the Media
Monitoring Project of Zimbabwe and other organisations.

Unfortunately, the Supreme Court of Zimbabwe appears to have largely reneged on its obligation to uphold
the Constitution, producing rulings that clearly flout established understandings of the scope of the right to
freedom of expression and that have led to very serious breaches of this right in practice.

If Zimbabwe wishes to re-establish itself as a democratic, human rights respecting country, one of the first
steps must be the repeal of AIPPA, as well as of POSA and the Broadcasting Services Act. Repressive laws
like these have no place in a democracy; they seriously limit freedom of expression, and undermine
participation, good governance and accountability, as well as the exposure of other human rights abuses.
Zimbabweans deserve better than this.



- 20 -

ANNEX: Table of Violations

Law Enforcement: Arrests/Detentions/Raids/Charges

Name/Affiliation Action/Charge Date and Status
Thabo Kunene (BBC
correspondent)

Arrested in Lupane and
released after one hour

29 January 2002
No charges laid

Rhodah Mashavane and Foster
Dongozi (The Daily News) and
Cornelius Nduna (The
Standard)

Arrested and released after
four hours; charged under
POSA for participating in a
demonstration

30 January 2002
The journalists have not yet
been taken to court

Basildon Peta (former
Secretary General of
Zimbabwean Union of
Journalists)

Arrested and charged under
POSA for allegedly organising
a demonstration

4 February 2002
Matter dropped

Edwina Spicer and Jackie Cahi
(freelance film and
documentary producer)

Arrested while filming the
MDC leader who had been
summoned to the police
station, near State house but
released after 5 hours; camera
taken; charged under the
Protected Areas Act for
allegedly filming State house

18 February 2002
Police to proceed by way of
summons; the two are yet to
be taken to court

Newton Spicer (Spicer
Productions)

Arrested and detained while
covering an opposition
demonstration; released after
five hours; video camera
confiscated but returned 6
days later

19 February 2002
No charges laid

Radio Dialogue Promotional show in Plumtree
stopped by the police on
grounds that it was not
sanctioned by the police as
required under section 24 of
POSA

21 February 2002

Book Café Banned by the police from
hosting public meetings that
might include political
discussions as defined under
POSA.

28 March 2002

Peta Thornycroft (Zimbabwean
citizen and foreign
correspondent for The Daily
Telegraph and VOA)

Arrested in Chimanimani while
on course of duty and
released 4 days later on 31
March; charged under AIPPA
and POSA for operating as a
journalist without accreditation
and also writing subversive
material as defined under
section 15 of POSA.

27 March 2002
Police to proceed by way of
summons; yet to appear in
court

Geoff Nyarota (The Daily
News, editor-in-chief)

Arrested and charged under
AIPPA for publishing a story
that the Registrar General
misrepresented figures on the
Presidential election

15 April 2002
Police to proceed by way of
summons; yet to appear in
court

Dumisani Muleya (chief
reporter) and Iden Wetherell
(editor) (The Zimbabwe
Independent)

Arrested and charged under
AIPPA for allegedly lying that
the first lady was involved in a
bid to take over a company

15 April 2002 (Criminal
defamation); 17 April 2002
(AIPPA)
Police to proceed by way of



- 21 -

with her brother; Muleya was
also charged with criminal
defamation

summons; both are yet to
appear in court

Radio Dialogue Bulawayo Raided by the police,
searched and some
documents and tapes
confiscated

16 April 2002
No charges laid

Geoff Nyarota, Lloyd Mudiwa
and Collin Chiwanza (The Daily
News)

Arrested and charged under
AIPPA for writing that an
opposition member had been
beheaded by ruling party
supporters; released on bail
on 2 May; the story proved to
be false and the paper
apologised; referred to the
Supreme Court on 24 July

30 April 2002.
Supreme court ruled that
section 80 is unconstitutional
on 7 May 2003

Andrew Meldrum (UK Guardian
newspaper, correspondent)

Arrested and charged under
AIPPA (see above case)

1 May 2002
Found innocent on 15 July
2002
Ordered to leave Zimbabwe by
Immigration but that order was
set aside on 17 July 2002 by
the High Court
Finally deported on 16 May
2003 even though the High
Court ordered that the
deportation should not
proceed

Pius Wakatama (The Daily
News, columnist)

Charged under AIPPA for
commenting on the alleged
incompetence of the Registrar
General’s office concerning
the vote counting

6 May 2002
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Assel Gwekwerere and Aaron
Ufumeli (The Daily News)

Arrested while taking
photographs of an arrested
criminal and released after
hours of interrogation; film
confiscated; police thought the
two were part of a gang they
had waylaid in an undercover
operation

7 May 2002
No charges laid

Brian Mangwende (The Daily
News)

Arrested for allegedly writing a
false story that teachers were
being harassed and released
after two hours

10 May 2002
No charges laid

Bornwell Chakaodza and Farai
Mutsaka (The Standard)

Arrested and released on bail
two days later on 17 May;
charged under Section 80 of
AIPPA for writing that the
police have bought anti-riot
gear

15 May 2002
Matter dropped after Section
80 was ruled unconstitutional
by the Supreme Court

Bornwell Chakaodza and
Fungayi Kanyuchi (The
Standard)

Arrested and released on bail
two days later on 17 May;
charged under AIPPA for
writing that the police were
involved in “sex for freedom
deals” with sex workers

15 May 2002
Police to proceed by way of
summons; journalists have yet
to appear in court



- 22 -

Foreign Correspondents
Association

Supreme court rules that its
challenge of AIPPA will not be
heard as an urgent matter

16 May 2002

The Daily News and The
Standard

Sued by Police Spokesperson
Assistant Commissioner
Wayne Bvudzijena for
defamation over stories that
said that he once served in the
colonial force

21 May 2002
The Standard agreed to pay
Z$800 000 in an out of court
settlement

Bornwell Chakaodza (editor)
and Fungayi Kanyuchi
(entertainment editor) (The
Standard)

Arrested and charged under
the Censorship and
Entertainment Controls Act for
publishing picture captions of
semi naked alleged sex
workers accompanied by a
story on the police’s “sex for
freedom deals” with sex
workers.

21 May 2002
Police to proceed by way of
summons; the journalists have
yet to appear in court

Bornwell Chakaodza and Farai
Mutsaka (The Standard)

Arrested and charged under
section 80 AIPPA for writing
that the Department of
Information is mooting editorial
changes at the state owned
media

23 May 2002
Matter dropped as Section 80
was ruled unconstitutional on
7 May 2003

Bornwell Chakaodza and
Fungayi Kanyuchi (The
Standard)

Arrested and charged under
AIPPA for writing a story that
the police were unfairly
arresting independent media
journalists; the story, entitled
‘The Private Media’s burden’,
was partly a narration of
Kanyuchi’s experiences in
police cells

28 May 2002
As above

Iden Wetherell (The Zimbabwe
Independent, editor)

Charged under the Censorship
Act for publishing a picture of
semi-naked Amazonian man
playing football in his
traditional attire

30 May 2002
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Guthrie Munyukwi (reporter),
Urgurnia Mauluka
(photographer) and Shadreck
Mukwecheni (driver) (The Daily
News)

Arrested and beaten and
released a day later on 17
June 2002; charged under
POSA while covering a pro
constitutional reform
demonstration in Harare

16 June 2002
Police to proceed by way of
summons

Chris Gande (The Daily News,
Bulawayo)

Arrested and charged under
AIPPA for allegedly publishing
falsehoods about the Vice
President

4 July 2002
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Voice of the People (VOP)
Communications Trust (A
short-wave radio station)

Raided by the police and
tapes and files confiscated but
later returned

4 July 2002
No charges laid

Stanley Karombo (freelance
journalist)

Harassed and detained for five
hours while covering a
mayoral election in the town of
Kadoma

25 July 2002
No charges laid

Tawanda Majoni (The Daily
Mirror)

Arrested and detained for two
days charged under section 80
AIPPA and the Police Act for

12 September 2002
Sentenced to 3 months in
prison on 12 September 2002



- 23 -

having written falsehoods on
the health of the Police Chief
and for having improperly
resigned from the police

Henry Makiwa (reporter), Aaron
Ufumeli (photographer) and
Trust Maswela (driver) (The
Daily News)

Arrested and detained by the
police for one and a half hours
whilst covering a
demonstration by students in
Harare; film confiscated

21 October 2002
No charges laid

Henry Makiwa and Gally
Kambeu (photographers) and
Trust Maswela (The Daily
News)

Arrested and detained for four
hours while covering an anti
rape demonstration in Harare

19 November 2002
No charges laid

Nqobile Nyathi (The Financial
Gazette, editor-in-chief)

Arrested under Section 16 of
POSA in relation to adverts
that were placed by a civic
activist group in the paper

15 January 2003
Police to proceed by way of
summons should they decide
to take her to court

Willis Muponda (The Sun,
editor and publisher) (a weekly
community publication in the
city of Gweru)

Harassed by the police in the
city after police demand a
registration certificate from him
as prescribed under AIPPA

15 January 2003
No charges laid

Tsvangirayi Mukwazhi (The
Daily News, chief
photographer) and Americans
Dina Kraft (Associated Press)
and Jason Beaubien (National
Public Radio)

Arrested for allegedly entering
the Grain Marketing Board
depot in Bulawayo illegally;
released eight hours later

29 January 2003
No charges laid

Pedzisayi Ruhanya (The Daily
News, deputy news editor) and
Ishmael Mafundikwa (freelance
journalist)

Arrested at the High Court for
allegedly obstructing police
duties

3 February 2003
No charges laid

Peter Muringisanwa
(soundman) and Tawanda
Mugwendere (driver) (SABC)
and Tsvangirayi Mukwazhi
(freelance photographer)

Arrested while covering an
MDC demonstration at the
Nigerian High Commission

7 February 2003
No charges laid

Lloyd Mudiwa (Reporter) and
Aaron Ufumeli (photographer)
(The Daily News), Tsvangirayi
Mukwazhi (SABC,
correspondent), Brian Hungwe
and other unidentified
photographers

Arrested while covering a
women’s march against
violence on Valentine’s day
and released after two hours

14 February 2003
No charges laid

Raymond Bouuman and Pim
Hauinkels (Dutch TV Journal
ITL5, Dutch journalists)

Arrested for about 1 hour for
taking pictures of a bread
queue in Bulawayo

26 February 2003
No charges laid

Geoff Nyarota (The Daily
News, former editor-in-chief)

Warrant of arrest issued by the
magistrate’s court in Harare
for failing to appear in court

28 February 2003
Nyarota is now in exile in the
USA

William Nyamangara
(Managing Director) and
Mhlabene Bhebhe (Origination
Manager) (Sovereign
Publishers)

Arrested under POSA for
allegedly printing subversive
materials

11 March 2003
Police to proceed by way of
summons

Philemon Bulawayo
(photographer) and Gugulethu
Moyo (corporate lawyer) (The

Bulawayo was arrested while
covering protest
demonstrations in a Harare

18 March 2003
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in



- 24 -

Daily News) and Alec
Muchadehama (Legal
Practitioner)

high density suburb while
Moyo and Muchadehama
were arrested when they
visited the police station to
seek his release

court

Stanley Karombo (freelance
journalist, Mutare)

Arrested under AIPPA for
allegedly practicing as a
journalist without accreditation,
detained for 5 days, beaten
and had mobile phone and
recorder confiscated

19 March 2003
No charges laid

Lloyd Mudiwa (The Daily News,
former reporter)

Charged with contempt of
court for allegedly writing a
story that undermined the
judiciary

9 April 2003
Matter still before the courts
but journalist now in exile

Norna Edwards (The Masvingo
Mirror, editor)

Charged for having published
a false story contrary to
Section 80 of AIPPA

2 June 2003
Charges dropped after Section
80 of AIPPA was held
unconstitutional by the
Supreme Court on 7 May 2003

Shorai Katiwa, Martin
Chimenya and John Masuku
(VOP Communications Trust,
journalists)

Beaten by war veterans and
ruling party supporters while
covering the opposition mass
protest; detained at ZANU PF
headquarters and later taken
to police station; recorders and
mobile phones taken; the
police also searched Masuku’s
home, and confiscated files
and a computer

3 June 2003
No charges laid

Edwina Spicer (journalist and
film producer)

Home raided by eight police
officers; guards, gardener and
maid beaten and gardener
admitted to hospital for a day;
cameras, videos and other
equipment taken, including
Z$50,000

6 June 2003
No charges laid

Edwina Spicer (journalist and
film producer)

Home raided for the second
time in as many days; police
officers with a search warrant
confiscate more equipment
and six loaves of bread

7 June 2003
No charges laid

Francis Mdlongwa (editor-in-
chief, The Daily News)

Arrested and charged under
not used anywhere else POSA
for allegedly publishing
adverts that undermined the
dignity of the President in
2002 when Mdlongwa was still
with the Financial Gazette

11 June 2003. Police to
proceed by way of summons;
has yet to appear in court

Bill Saidi (The Daily News on
Sunday, editor)

Charged under section 16 of
POSA for allegedly publishing
a story in the Daily News in
2002 that President Robert
Mugabe visited South Africa;
the story proved to be
incorrect

24 June 2003
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Nqobile Nyathi (The Daily
News, editor)

Charged under Section 16 of
POSA for allegedly publishing

26 June 2003
Police to proceed by way of



- 25 -

adverts denigrating the
president; the adverts were
placed by the opposition MDC

summons; has yet to appear in
court

Sam Sipepa Nkomo (CEO) and
Moreblessings Mpofu
(advertising executive) (The
Daily News)

Arrested and charged under
POSA section 16 for allegedly
publishing adverts denigrating
the President

30 June 2003
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Gugulethu Moyo (The Daily
News, legal advisor)

Arrested and charged under
section 19 of POSA for
allegedly inciting
demonstrations for
accompanying Sipepa Nkomo
and Moreblessings (see
above) to the Harare Central
police stations when the police
indicated that they were
looking for her as well; she
was also Initially denied
access to a lawyer

30 June 2003
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Daily News Banned by the Media and
Information Commission and
police after a Supreme Court
judgment that the paper was
operating illegally; police move
into newsrooms and offices on
16 September and seize
equipment and charge
executives and journalists for
operating without registration
and accreditation; MIC denies
the ANZ a license. (See
chronicle of ANZ case)

11 September 2003: Supreme
Court judgment
12 September 2003: paper
banned

Tsvangirai Mukwazhi
(Associated Press) and Paul
Cadenhead (Reuters)

Arrested at the offices of the
Daily News for allegedly
obstructing police work;
charged under the
Miscellaneous Offences Act

15 September 2003
Paid admission of guilty fines
and released

Philemon Bulawayo, Margaret
Chinowaita, Kelvin Jakachira,
Sydney Saizi, George Muzimba
and Lawrence Chikumbira (The
Daily News, reporters)

Charged for practicing without
accreditation by the Media and
Information Commission

1 October 2003
Police to proceed by way of
summons; the journalists have
yet to appear in court

19 Media Workers (The Daily
News)

Police raid the Daily News
offices and arrest the 19
media workers

26 October 2003
Police to proceed by way of
summons; the journalists have
yet to appear in court

Brian Mutsau, Stuart Mattinson,
Samuel Nkomo, Rachel Kpara
and Washington Sansole (The
Daily News, Directors)

ANZ directors were arrested
for publishing without an
operating licence

27 October 2003
Matter still before the courts

Gift Phiri (Weekend Tribune,
journalist)

Detained by Bulawayo police
for breaching the Public Order
and Security Act (POSA) and
released the same day

1 November 2003
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Martin Chimenya (VOP
Communications Trust,
journalist)

Arrested and recorder and
tapes confiscated; charged
under Section 79 of AIPPA for

8 December 2003
Matter dropped before plea



- 26 -

practicing as a journalist
without accreditation

Father Nigel Johnson Arrested by police for filming
musical dances, detained
overnight and released

5 January 2004
Police to proceed by way of
summons; has yet to appear in
court

Iden Wetherell (editor), Vincent
Kahiya (news editor) and
Dumisani Muleya (chief
reporter) (The Zimbabwe
Independent)

Detained for publishing an
alleged defamatory story
entitled ‘Mugabe grabs plane
for far East Holiday’

10 January 2004
Granted bail $20 000 each on
12 January

Raphael Khumalo (Managing
Director) and Itai Dzamara
(reporter) (The Zimbabwe
Independent)

Charged with criminal
defamation after publishing a
story alleging that President
Robert Mugabe had
commandeered a plane to the
Far East.

15 January 2004
Remanded out of custody

Attacks/Harassment

Name/Affiliation Action Date/Outcome
The Daily News and The
Financial Gazette

Copies of these newspapers
were destroyed by ZANU PF
youths on their way to the
airport

10 January 2002

Shepherd Ngundu (teacher in
the rural area of Mount Darwin)

He was beaten to death for
possessing a copy of the
Daily News

5 February 2002

The Daily News Offices in
Bulawayo

Campaign posters of
President Mugabe are pasted
all over the outside walls of
the building

8 February 2002

The Daily News offices in
Bulawayo and the Daily Press
printing company (unrelated)

Both were petrol bombed in
Bulawayo

11 February 2002
No report of the investigation
has so far been released and
no arrests have been made

Tongai Manomano and
Munyaradzi Mapingo (The
Daily News, vendors)

They were beaten and their
newspapers destroyed by 15
ruling party youths in the town
of Rusape

20 March 2002
No arrests have been made

Geoff Nyarota (The Daily
News, editor-in-chief)

Threatened with arrest by
Information and Publicity
Minister Jonathan Moyo over
a story that appeared in the
Daily News

27 March 2002

Patrick Jemwa (ZBC,
cameraperson)

He was beaten and seriously
injured by soldiers while
covering a pro constitutional
reform demonstration in
Harare

6 April 2002
Zimbabwe National Army
apologised

The Daily News Information Minister urges
government departments and
parastatals to stop advertising
in the paper

29 April 2002

The Daily News The State-owned Bulawayo
based newspaper, The

3 May 2002



- 27 -

Chronicle, calls for the
banning of the Daily News in
a front page lead story

Joy TV “Banned” from featuring BBC
news in its programmes. Joy
TV was leasing ZBC studios
and frequency. The station
was forced to operate without
a news programme,
broadcasting only
entertainment programmes.

8 May 2002

The Daily News ZANU PF threatens to sue
the paper for writing that its
supporters beheaded a
woman; the paper apologised
saying it was misled

13 May 2002

National Development
Association (NDA)

NDA programme, ‘Talk to the
nation’ banned by ZBC in
2001

30 May 2002
High Court ordered ZBC to
bring back show on 30 May
2002; ZBC appealed against
this decision on 22 August
2002 but the appeal is yet to
be heard

Joy TV Contract with ZBC ends and is
not renewed and station is
closed.

31 May 2002

independent media and
journalists

In a Sunday Mail story
Information Minister Moyo
threatens that media houses
and journalists who do not
register will be arrested

23 June 2002

Chris Gande (The Daily News,
Bulawayo)

Thrown out of court by prison
officers

28 June 2002

Precious Shumba (The Daily
News) and Peta Thornycroft
(UK based The Telegraph)

Held hostage by war veterans
and ruling party supporters
for five hours together with a
commercial farmer they were
interviewing at a farm 26 km
to the west of Harare

14 August 2002

VOP Communications Trust Their offices in Harare were
bombed and property worth
millions of dollars was lost

29 August 2002
No report of the investigation
has so far been released and
no arrests have been made

ZBC Bomb threat made in a phone
call at the Mbare Studios but
a search reveals no bomb

13 September 2002

The Daily News Information Minister Moyo
calls on advertisers and
readers to abandon the paper
after a story that President
Mugabe was snubbed by his
colleagues at a regional
meeting

8 October 2002

The Daily News 450 Newspapers confiscated
by youths from the Border
Gezi National Service
Programme in Mutare and the
vendors threatened; these

9 October 2002



- 28 -

incidents continue throughout
the year and many are not
recorded

The Financial Gazette and its
Assistant Editor, Abel
Mutsakani, and Political Editor,
Sydney Masamvu

Attacked by Information
Minister Moyo and his
Permanent Secretary George
Charamba and threatened
with arrest over two stories
that appeared in the paper on
24 October

25 October 2002

Blessing Zulu (The Zimbabwe
Independent) and Pedzisai
Ruhanya (The Daily News)

Threatened with shooting by
police Assistant Inspector
Dowa at the home of
deceased MDC MP
Learnmore Jongwe

25 October 2002

Radar Private (Ltd) and
independent media

Threatened by Chimanimani
based Central Intelligence
Operative Joseph Mwale that
he will not allow an aerial
media tour of its (Radar) fire
destroyed plantations
because independent media
journalists are not welcome

26 October 2002

Independent Media Information Minister
castigates independent media
alleging that it is unpatriotic

18 November 2002

Shadreck Pongo (The
Standard, photojournalist)

Severely assaulted by police
while covering a ZCTU
demonstration

20 November 2002

Simon Briggs (UK The
Telegraph, sports reporter

Barred from entering
Zimbabwe to cover a world
cup cricket match and sent
back to South Africa

19 February 2003

The Daily News Reporters barred from
covering parliament as
officials claimed they had not
been accredited

26 February 2003

Nqobile Nyathi (editor), Abel
Mutsakani (managing editor),
Sydney Masamvu (assistant
editor) and Luke Tamborinyoka
(news editor) (The Daily News)

The Chairperson of the MIC,
Tafataona Mahoso, wrote to
them saying they must
surrender accreditation cards
they were given while working
for the Financial Gazette;
Mahoso said that the cards
cannot be used at The Daily
News since the paper is not
registered.

14 May 2003

The Daily News, The Financial
Gazette, The Zimbabwe
Independent, The Standard
and The Mirror

ZANU PF supporters destroy
thousands of copies of the
papers in all towns during a
week long mass protest
called for by the opposition

2-6 June 2003

Dolores Cortes Meldrum (wife
of deported Guardian
correspondent Andrew
Meldrum)

Flees Zimbabwe after being
ordered to report to the
Department of Immigration

12 June 2003

Mopani Junction Radio
programme on HIV-AIDS

Banned by the ZBC with no
reasons given

27 July 2003



- 29 -

awareness
Bright Chibvuri (The Worker,
editor)

Kidnapped overnight on 30
November and released on 1
December in the town of
Kadoma while covering
elections

30 November 2003



ARTICLE 19 takes its name and purpose from Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights.

Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold
opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any
media and regardless of frontiers.

ARTICLE 19’s mission statement is:

ARTICLE 19 will work to promote, protect and develop freedom of expression, including access to
information and the means of communication. We will do this through advocacy, standard setting,
campaigns, research, litigation and the building of partnerships. We will engage global, regional and
State institutions, as well as the private sector, in critical dialogue and hold them accountable for the
implementation of international standards.

ARTICLE 19 seeks to achieve its mission by:
• strengthening the legal, institutional and policy frameworks for freedom of expression and access to

information at the global, regional and national levels, including through the development of legal
standards;

• increasing global, regional and national awareness and support for such initiatives;
• engaging with civil society actors to build global, regional and national capacities to monitor and shape

the policies and actions of governments, corporate actors, professional groups and multilateral
institutions with regard to freedom of expression and access to information;

• promoting broader popular participation by all citizens in public affairs and decision-making at the global,
regional and national levels through the promotion of free expression and access to information; and

• applying a free speech analysis to all aspects of people's lives including public health, poverty, the
environment and issues of social exclusion.

ARTICLE 19 is a non-governmental, charitable organisation (UK Charity No. 327421). For more information
please contact us at:

Lancaster House, 33 Islington High Street
London, N1 9LH, United Kingdom

Tel: +44 20 7278 9292       Fax: +44 20 7713 1356
E-mail: info@article19.org      Web site: www.article19.org

International Board: Richard Ayre (UK), Chair; Peter Phillips (UK), Treasurer; Galina Arapova (Russia);
Param Cumaraswamy (Malaysia); Paul Hoffman (USA); Cushrow Irani (India); Jody Kollapen (South Africa);
Gara LaMarche (USA), Daisy Li (Hong Kong); Goenawan Mohamad (Indonesia), Arne Ruth (Sweden),
Malcolm Smart (UK)
Honorary Member: Aung San Suu Kyi (Burma)
Executive Director: Andrew Puddephatt



THE MEDIA INSTITUTE OF SOUTHERN AFRICA: ZIMBABWE CHAPTER
 
The Media Institute of Southern Africa (MISA) is a voluntary, non-profit making organisation launched in
1992 mainly by the independent media in the SADC member states. MISA – Zimbabwe is part of the larger
MISA family, which has its headquarters in Windhoek Namibia, and has 12 chapters in 12 SADC countries.
 
MISA is a dynamic, member-driven network of national chapters co-coordinated by a professional regional
secretariat which seeks through monitoring, training, capacity building, research and the distribution of
information to foster free, independent and diverse media throughout southern Africa in service of democracy
and development. This is in accordance with the 1991 Windhoek Declaration on an Independent and
Pluralistic African Press, which highlights the vital role free and pluralistic media play in social, political and
economic development.
 
The role of MISA is primarily one of a coordinator, facilitator and communicator, and for this reason MISA
aims to work together with like-minded organisations and individuals to achieve a genuinely free and
pluralistic media in Southern Africa.
 
The Guiding Principles of MISA – Zimbabwe are to:

• Promote media freedom and enhance independent and ethical journalism for the benefit of society.
• Improve the skills base among media workers and to allow for more effective use of the media by all

its citizens.
• To create an environment in which there is dedicated professionalism and which promotes

openness, independence and pluralism.
 
The Mission and Vision of MISA – Zimbabwe are based on values that seek to:

• Advance the aims and objectives of the Windhoek Declaration.
• Promote a self-reliant, non-partisan and independent media that informs, entertains and educates.
• Promote an environment in which media freedom can be turned and in which journalists can work in

a professional way.
 
MISA – Zimbabwe is involved in:

• Advocacy work and Media Law reform: MISA-Zimbabwe advocacy work revolves around
entrenching media freedom, freedom of speech and free flow of information. This entails monitoring
media violations on a day-to-day basis and lobbying the relevant authorities so that problems that
are faced by journalists and any other media personnel are solved amicably and expediently.

• Training MISA – Zimbabwe aim to have well trained media practitioners. To achieve this training
programmes that develop the capacity of media practitioners are held constantly. This is done
because there is a wide recognition of the fact that for media houses to report accurately, analytically
and informatively the journalists need to be diversified and conversant with the various aspects of a
nation’s life.

• Networking and Lobbying: MISA – Zimbabwe’s role in promoting media freedom, diversity and
pluralism in the media cannot be effective without the formation of alliances with other civic
organisations with an interest in such matters and so a deliberate policy is followed to pursue a wide
networking and linkages programme.

 
84 McChlery Avenue Eastlea, Harare, P O Box HR 8113 Harare

tel: (263 4) 776 165/746 838, mobile: (263) 11 602 685, email: misa@mweb.co.zw


