
State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 23 Media Institute of Southern Africa

Botswana
by BUGALO MARIPE
Bugalo Maripe is a Lecturer in Law at the University of Botswana.

The period October 2002 to October 2003 was characterised by significant develop ments, both
positive and negative in the media industry, In some cases, the develop ments were imbued with
discernible yet covert ambivalence, creating a picture of uncertainty. On the positive front, the Press
Council of Botswana was established on the 28 October 2002, through a Deed of Trust registered at
the Deeds Registry Office and officially launched on 28 February 2003. The Council became a legal
entity with rights and responsibilities and powers to enter into legal relations. Its outstanding
features are the powers of the Press Council to act as a self regulating body, regulating the affairs of
media practitioners. This includes disciplinary powers over offenders of a code of ethics developed
by the media profession and enforced by the Press Council as well as powers to adjudicate over
complaints brought by members of the public against members of the media fraternity who
subscribe to the code. This is in direct response to Government’s indication of a move to control the
private press, especially the printed press in its Draft Mass Media Communications Bill of 1997.

The draft has not yet become law after six years largely due to spirited resistance from the media
fraternity against its draconian nature. The effect of this resistance was evident at the launch of the
Press Council in February 2003, where the Minister of Science, Communications and Technology
made an undertaking that the draft bill would be revised, but that the media  fraternity should show
a commitment to effective self-regulation. The emergence of the Press Council, based on the Deed
of Trust should be seen partly as an effort demonstrating that commitment.

However, this does not suggest that Government has abandoned the draft bill altogether. Rather, it
is still proposing a statutory regulatory scheme, and has invited the media fraternity to submit
counter proposals. The Press Council has commissioned a consultancy for this purpose. Thus it
could be said, perhaps at the risk of expressing a premature sense of optimism, that to some extent
government has opened up to views from the stakeholders in the media.

On 31 October 2003, one of the oldest weekly newspapers in the country Mmegi became a daily
publication. This move was received with mixed feelings from different quarters. This decision
means that Mmegi can now compete with the State owned Daily News, and more so since
Government had taken a deliberate decision to commercialise the paper. This position has serious
ramifications for the private press, in that it now places the latter at the risk of financial bankruptcy
since the advertising rates for the Daily News are not market driven, and production of the paper is
made possible through public funds, to which the other papers contribute by way of taxes. By going
daily, Mmegi has, whether wittingly or unwittingly tried to minimize this risk. Viewed from this
perspective alone, the decision by Mmegi is to be welcomed. The only question is whether this is
sustainable. The publishers are optimistic and it is up to every person concerned with democratic
values to support in every manner possible, this noble exercise.

Another development of state media, concerns the division of the Government Department of
Information and Broadcasting (DIB) into two departments. The new departments, effectivemid
September 2003, are Broadcasting Services including Radio and Television, and Information
Services encompassing printing and publishing, which includes the Daily News and other
Government publications like Kutlwano.



State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 24 Media Institute of Southern Africa

The motivation behind the split was given that the original department had become too big, was
becoming less effective in its portfolio responsibilities and less focused. As the two departments
enjoy some apparent specialities in terms of focus, it is believed that the discharge of their functions
and responsibilities will be more efficient and conducive to better service delivery.

On 22 October 2003 The Botswana Guardian celebrated its 21st anniversary. In a speech delivered
at the occasion, the Minister for Presidential Affairs and Public Administration, the Honourable
D.K. Kwelagobe accused the paper of sometimes being “a bit too creative with the truth”. He cited
the tendency to fabricate issues with a view to good sales and of carrying headlines that are “there
for no other reason than to boost circulation through the old scam and
switch.” While dispelling any suggestion that Government had a desire to control and censor the
private press, and dismissing such suggestions as baseless, he said:

“This does not mean that we will not criticize any newspaper or broadcaster that engaged in false or
abusive reporting, or otherwise falls short of what we would consider to be the minimum ethics and
standards of the profession. In this regard our concern is not a question of what topics you report on,
but rather how you go about reporting them.”

This statement is quite loaded in that it suggests that Government has its own set standards and
anything outside of this would constitute a violation and deserve censure and that the state is
implicitly prescribing a particular manner of reportage.

This renewed concerns about the government’s position and desire to control the private press. In an
effort to placate those concerned, the Minister “re affirmed” that government fully appreciates the
potential of the domestic press as a key partner in development. He congratulated the paper “for
playing a positive role in the development of our country. In enlightening Batswana and in
providing information and, indeed, in exposing certain misdemeanours in our society, The
Guardian has performed the function of a partner in development and the consolidation of
democracy.”

While this may be standard in a democracy, it so happens that in practice state officials usually act
in ways that are in conflict with this spirit, and it would be, a very naïve private press that will live
in the comfort of assurances as given by the Minister and expend less energies on efforts to promote
true press freedoms.

There was not much activity on the judicial front, although two cases merits specific mention. In the
case of the former Deputy Attorney General, Abednego Tafa and the newspaper Mmegi, the former
sued the latter for damages for defamation, which was settled by agreement and eventually made an
order of court in May 2003. Between March and November 1999, Mmegi carried a number of
articles in which it was alleged that Mr Tafa had been involved in corrupt dealings with a certain
Nicholas Zakhem, a man who had confessed in court that he had bribed several government
officials. Mr. Tafa issued summons alleging defamation. The settlement was by publication of an
apology and retraction of the contents of the articles and payment of Pula 225 000. This was the
second case where such a large sum of money has been paid by a private newspaper, the first being
payment of Pula 225 000 to a High Court judge who had also sued Mmegi for damages arising from
defamation. These amounts are in no way insignificant, and if this trend is maintained, papers risk
closure, and this is all the more serious in an economy where turnovers are generally low. It is even
more disturbing to learn that there are more cases of the same nature that are still to be decided, one
of the pending ones, being the case of Mr. (Justice) Phumaphi against The Voice, an independent
weekly.



State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 25 Media Institute of Southern Africa

In July 2003, The Botswana Gazette, another independent weekly, was slapped with a demand for
payment of Pula 10 000 000 (Ten million Pula) in damages for publishing a story that quoted the
Vice-President of the Botswana Confederation of Commerce, Industry and Manpower (BOCCIM),
an employer’s organisation, in which he allegedly cited problems faced by citizen owned
construction companies in relation to tenders for government jobs. Mr. Modise allegedly attributed
the problem to the prevalence of Chinese companies and further alleged that Chinese companies
found favour with government because of their below market rates. He is also alleged to have
accused the Botswana Government of supporting corruption by awarding tenders to Chinese
construction companies when most of them, it was alleged, had been found guilty of bribery.

The Botswana Gazette refused to apologise but the matter was settled after the intervention of the
Chinese Embassy in Gaborone at the instance of BOCCIM and the Chinese companies, where it
was felt that litigation was not good for Sino-Botswana relations. MISA Botswana issued a
statement expressing concern regarding rushing to the courts for financial settlements and suggested
that the parties work through the new Press Council of Botswana in such cases.

The large sums of money in question, whether ordered by a court after trial or arising from
settlement agreements, are significant enough to produce a chilling effect on the effective discharge
of the responsibilities of the private media. This is cause for concern for the restricting effect it has
on press freedoms.



State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 26 Media Institute of Southern Africa

Botswana
BUGALO MARIPE
Bugalo Maripe é Licenciado em Direito na Universidade de Botswana

O período de finais de Outubro de 2003, foi caracterizado por desenvolvimentos significativos,
tanto positivos como negativos, na industria dos mídia. Em alguns casos, os desenvolvimentos
estavam impregnados com uma ambivalência discernível mas, também dissimulada, criando um
cenário de incerteza. Do lado positivo, o Conselho de Imprensa de Botswana foi fundado em 28 de
Outubro de 2002, através de um Registo de Confiança registado no Escritório de Registos de
Confiança e lançado em 28 de Fevereiro de 2003. Desta forma, o Conselho tornou-se uma entidade
legal com direitos, responsabilidades e poderes para entrar nas relações legais.

As suas características proeminentes, de acordo com o Registo de Confiança, são os poderes do
Conselho de Imprensa para actuar como um corpo auto-regulador, regulando os assuntos dos
profissionais dos mídia, e com uso de poderes disciplinares sobre ofensões ao código de étnica
desenvolvido pela profissão dos mídia e levado a cabo pelo Conselho de Imprensa bem como, os
poderes para adjudicar sobre queixas trazidas pelos membros do público contra membros da
fraternidade dos mídia, que se subscrevem ao código. Isto era feito, em resposta a indicações de que
o Governo queria controlar a imprensa privada, especialmente a Imprensa Impressa, estas
indicações consistiam os assuntos principais do Plano da lei de Comunicações dos Mídia em Massa
em 1997.

A razão pela qual este plano não se tornou lei após seis anos, é devido ao espírito de resistência da
fraternidade dos mídia contra uma relativa ordem draconiana, esta resistência, poderia ser
considerada com sucesso à medida que, no lançamento do Conselho de Imprensa em Fevereiro de
2003, o Ministro de Ciências, Comunicações e Tecnologia, fez uma nota dizendo que o plano seria
revisto, mas a Fraternidade dos Mídia estava convidada a mostrar obrigação a uma auto-regulação
efectiva. A emergência do Conselho de Imprensa, baseada no Registo de Confiança deveria ser em
parte um esforço demonstrado dessa obrigação.

No entanto, isto não sugere que o Governo abandonou de todo o plano.
O Governo está inclinado num esquema regulador estatutário, e convidou a Fraternidade dos Mídia
para, submeter contra propostas e o Conselho de Imprensa efectuou uma consulta para este efeito.
Logo, poderia ser dito que, talvez com um certo risco de expressar um senso de optimismo
prematuro que, alguma extensão do governo abriu o caminho para os que quisessem correr riscos.

Em 31 de Outubro de 2003, um dos jornais mais antigos do país, o Mmegi que, até agora era
semanal, tornou-se uma publicação diária. Este acto foi visto com sentimentos contraditórios de
lados diferentes. Esta decisão significa que, o Mmegi pode agora competir com o Daily News,
pertencente ao estado, e mais ainda que, o governo tomou a decisão de comercializar o jornal. Esta
posição tem sérias ramificações na imprensa privada, porque agora coloca o último em risco de
bancarrota financeira já que, as taxas de publicidade do Daily News não são guiadas pelo governo, e
a produção do jornal só é possível pelos fundos do público, pelos quais outros jornais, contribuem
por meio de taxas.

Ao tornar-se diário, o Mmegi têm tentado, propositadamente ou não, minimizar este risco.
Vista só por esta perspectiva, a decisão do Mmegi é bem vinda. A única questão é, saber se esta



State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 27 Media Institute of Southern Africa

decisão vai ser sustentável. Os editores estão optimistas que irá ser. Está nas mãos de cada
indivíduo, interessado e, com valores democráticos em suportar de qualquer forma possível, este
nobre exercício.

Outro desenvolvimento diz respeito ao dividir o Departamento Governamental de Informação e
Radiodifusão em dois departamentos. Os novos departamentos, efectivos em meados de Setembro
de 2003, são Serviços de Radiodifusão onde estão a Radio e Televisão, e Serviços de Informação no
qual fica a impressão e publicação do Daily News e outras publicações como o Kutlwano. O razão
que motivou esta divisão, foi o facto de que o departamento original tinhase tornado muito grande, e
tornava-se pouco eficiente nas responsabilidades da pasta ministerial, e estava menos determinado.
Como ambos os departamentos gozam de especialidades aparentes em termos de concentração,
acredita-se que a libertação das suas responsabilidades e funções será mais eficiente e conduzirá um
serviço de entrega mais eficiente.

Em 22 de Outubro de 2003, o Botswana Guardian celebrou o seu 21º aniversário. Num discurso
feito para a ocasião, o Ministro para os Assuntos Presidenciais e Administração Pública, o Ilustre
D.K. Kwelagobe acusou o jornal de por vezes ser ‘um pouco criativo demais com a verdade’ e de
ter a tendência de fabricar assuntos com vista em melhorar as vendas, bem como a tendência de
fazer títulos que são ‘sem qualquer outra razão senão para aumentar a circulação por meio de do
antigo ‘fazer crer numa coisa e depois alterá-la’. Enquanto afastava qualquer sugestão de que, o
Governo tinha a ideia de controlar e censurar os media privados, e rejeitando tais sugestões como
sem fundamento, ele disse:

“Isto não significa que nós não iremos criticar qualquer jornal ou transmissora que empreenda
reportagens falsas ou abusivas, ou então ficaria sem efeito o que nós consideramos ser o mínimo de
padrões e ética da profissão. Tendo isto em mente, a nossa preocupação não em questão aos tópicos
da reportagem, mas como é que essa reportagem é feita”. (ênfase)

Esta declaração, é bastante pesada devido ao facto que sugere que o governo já tem os seus padrões
definidos, e qualquer coisa fora deles poderá constituir uma violação e ser alvo de censura, e que o
estado é implícito ao prescrever uma forma particular de reportagem.

Logo isto, renova as preocupações sobre a posição e desejo do governo em controlar os mídia
privados, embora para apaziguar aqueles preocupados o Ministro ‘reafirmou’ aprecia totalmente o
potencial que, a imprensa do país têm como elemento chave no desenvolvimento. Ele congratulou
em particular os jornais “por muitas vezes terem tido um papel positivo no desenvolvimento do
nosso país’. Em elucidando Botswana, providenciando informação e, de facto, em expor certos
delitos leves na nossa sociedade, o The Guardian executou, a função de um parceiro no
desenvolvimento e na consolidação da democracia”.

Embora seja algo que, deveria acontecer num meio democrático livre, o que acontece na prática é
que oficiais do estado actuam de forma em conflito com este espirito, e seria, uma imprensa
bastante ingénua que iria viver confortável com as promessas dadas pelo Ministro e gastar menos
energia em esforços em promover verdadeira liberdade para a imprensa.

Não houve muita actividade na frente judicial. Um caso com mérito é mencionado aqui. O caso que
envolveu o antigo Deputado Procurador Geral, Abednego Tafa e o jornal Mmegi, nos termos do
qual, o primeiro processou o segundo por prejuízos por difamação, que ficou acordado em acordo
comum e eventualmente feita uma ordem em tribunal em Maio de 2003. Entre Março e Novembro
de 1999, o Mmegi conduziu um número de artigos, cerca de 13 no total, no qual era alegado que o
Sr. Tafa tinha estado envolvido em negócios de corrupção com um certo Nicholas Zakhem, um



State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 28 Media Institute of Southern Africa

homem que confessou em tribunal que ele tinha subornado diversos oficiais do governo.

O Sr. Tafa mandou intimações alegando difamação. O acordo foi através da publicação de um
pedido de desculpas e retracção do conteúdo dos artigos e pagamento de cerca de 225.000.00 pula.
Este foi o segundo caso onde esta magnitude de dinheiro tinha sido paga por um jornal privado. A
primeira tinha sido o pagamento da soma de 225.000.00 pula a um juiz do Tribunal Supremo que
também processou o Mmegi danos surgidos de difamação. Os montantes não são de todo
insignificantes, e se esta tendência se mantêm, os jornais arriscam-se a encerrar, e isto se torna mais
sério numa economia como a do Botswana onde as mudanças de posição são escassas. É ainda mais
distributivo aprender que há mais casos da mesma natureza que ainda estão por decidir, um dos que
estão pendentes, é o do Sr. Phumani (da Justiça) contra um semanário independente, o The Voice.

Em julho de 2003, o The Botswana Gazette, outro semanário independente, foi esbofeteado com
uma intimação para pagamento de 10 000 000.00 pula (dez milhões de pulas) por danos ao publicar
uma história citava o Vice-presidente da Confederação de Comércio, Indústria e Poder Laboral de
Botswana (BOCCIM), uma organização de patronatos, que alegadamente citavam problemas
citados por cidadãos donos de companhias de construção em relação a orçamentos para trabalhos
governamentais. O Sr. Modise alegadamente disse que companhias Chinesas estavam a favor
devido às suas taxas abaixo do mercado. Ele também alegou em ter acusado ao Governo de
Botswana de ter favorecido a corrupção ao conceder orçamentos a companhias de construção
Chinesas quando as maiorias delas, alegadamente, eram acusadas de subornos.

O Botswana Gazette recusou-se em pedir desculpas, mas, o assunto sossegou após a intervenção da
Embaixada Chinesa em Gabarone por insistência da BOCCIM e das companhias Chinesas, ao
sentirem que o litígio não era bom para as relações Sino-Botswana. Além disso, a MISA Botswana
tinha entregado uma declaração expressando a sua preocupação ao precipitar-se em acordos
financeiros em vez de usar o processo disponível do Novo Conselho de Imprensa de Cumprimentos
de Botswana.

Os montantes em questão fossem eles ordenados após ordem de tribunal ou surgissem por acordo,
são significantes o suficiente para produzir efeitos de arrepiar no cumprimento das
responsabilidades dos media privados. Isto é causa de preocupação porque têm um efeito restritivo
na liberdade da imprensa.



State of the media in Southern Africa – 2003

So this is democracy? 2003 29 Media Institute of Southern Africa

 ALERTS
• DATE: July 6, 2003
PERSONS/INSTITUTIONS: Botswana Gazette
VIOLATIONS: Legislated (sued)
The Botswana Gazette newspaper has been sued for damages amounting to 10,000,000 Pula
(approx. US$200,000) for publishing a July 2 2003 story entitled, “Protect citizen contractors
against Chinese”.
The article quoted Mogolori Modisi, vice-president of the Botswana Confederation of Com-
merce,Industry and Manpower (BOCCIM), addressing an annual general meeting in which he
allegedly cited problems faced by citizen-owned construction companies when bidding for
government contracts.
Modisi reportedly attributed the problem to competition between local and Chinese compa-
nies,saying that the Chinese companies were not subject to market forces because they received
financial support from their government. The statements he made about what he termed “unfair
competition” have now become the basis for a claim for damages against the newspaper. Modisi is
also alleged to have accused the Botswana government of supporting corruption by continually
awarding contracts to Chinese construction companies, even though most of them had been found
guilty of bribery.
On July 16, Armstrongs Attorneys Notaries and Conveyancers, acting on behalf of ten Chinese
construction companies, sent a letter to Botswana Gazette in which they said, “the article is
defamatory and derogatory to all Chinese construction companies operating in Botswana.”

• DATE: August 8, 2003
PERSONS/INSTITUTIONS: Jacob Kamodi
VIOLATIONS: Beaten
On August 8 2003, Charles Kidega, a freelance sub-editor for Business and Financial Times
magazine, assaulted Gabz FM radio host Jacob Kamodi in the station’s reception area. Kidega
alleged that Gabz FM had failed to air the magazine’s advertisements.

• DATE: September 6, 2003
PERSONS/INSTITUTIONS: Booster Galesekegwe, Kagiso Sekokonyane
VIOLATIONS: Beaten, censored
On September 6 2003, the paramount chief of the Batawana tribe, Tawana Moremi, physically
attacked Booster Galesekegwe, a photojournalist from the weekly Mmegi newspaper, and broke his
camera. Moremi also attacked Kagiso Sekokonyane, acting editor of Mmegi Monitor, Mmegi’s
sister newspaper.

• DATE: November 13, 2003
PERSONS/INSTITUTIONS: Radio Botswana
VIOLATIONS: Censored

Botswana’s government suspended a segment of Radio Botswana’s popular morning programme
“Masa-a-sele” (“Morning has broken”), saying, “it is not accountable.” On November 13 2003,
Mmegi newspaper reported that the phone-in segment of the programme would be suspended. As a
result, “Masa-a-sele” will become a predominantly “music and announcement” programme, rather
than the interactive programme it formerly was.
Communications, Science and Technology Minister Boyce Sebetela said that the suspension is
indefinite. Sebetela claimed that the phone-in programme had “lost direction and was out of touch
with journalist etiquette.”


