
www.niza.nl/medianews.nl

Newsletter of NiZA’s Media Programme
Edition:        Media News 05 – March 2003



1

Table of contents

1 News: Voice of the People .....................................................................................2
Filling the gap through short wave radio................................................................2

2 Comment: Freedom can never come second ...........................................................4
Media freedom violations in Zimbabwe have a long tradition.................................4

by Jeanette Minnie...........................................................................................4
3 Partner profiel: Rural development .........................................................................6

Liberation of the mind through community publishing ............................................6
door Wendy Willems.......................................................................................6

4 Discussion on report Media Training Needs Assessment for Southern Africa .........8
‘Snapshot of media trainingprogrammes’ ...............................................................8

door Gwen Ansell............................................................................................8
‘Donors should not slip into old mistakes’ ..............................................................9

Reaction by Ruth de Vries (NiZA)...................................................................9
5 Interview: ‘Proper synergy between government and media’ ................................11

The New Journalist in Swaziland understands thikundhla ...................................11
door Montgomery Cooper .............................................................................11

6 Zapiro ..................................................................................................................13
Open season .........................................................................................................13



NiZA Media News 05 – March 2002

2

1 News: Voice of the People

Filling the gap through short wave radio

Despite strict regulations, radio stations in Zimbabwe have
found their way on the short wave, using transmitters from
outside the country. Voice of the People (VoP) is one of them,
operating fully  from Zimbabwe.

In September 2000 the Supreme Court declared the state
monopoly of Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) over all
broadcasting in Zimbabwe illegal and ordered the government to open the field of
broadcasting to other players. In April 2001 the government of Zimbabwe forced the
Broadcasting Services Bill through Parliament which it claimed would liberate the
airwaves. However, the Act has been severely criticised for carrying numerous
restrictions which in fact effectively bar investment in broadcasting. So far, no other
broadcasters apart from ZBC have received a license. Despite these strict regulations,
radio stations in Zimbabwe have found their way on the short wave, using transmitters
from outside the country. Currently two radio stations, SW Radio Africa and Voice of
the People (VoP) are operating in this way. Unlike Radio Africa which is entirely based
in London and does not have correspondents in Zimbabwe, VoP is fully operating from
Zimbabwe. The station has four journalists working in Harare and six in Zimbabwe’s
provinces. It made a commercial arrangement with Radio Netherlands to hire airtime on
one of its short wave frequencies.
Accessing the rural population

VoP started broadcasting in mid-June 2000 before the parliamentary elections. The
station manager explains the reasons behind the establishment: “Due to numerous
incidents of political violence, we wished to offer information which could be
disseminated to people in rural areas and to farming communities.” VoP mainly targets
people in the rural areas and therefore broadcasts its programmes in Shona and Ndebele.
The station provides an alternative voice to ZBC which is generally considered to be a
mouthpiece of the government. “Rural people only have access to the state broadcaster.
Because of their illiteracy or semi-illiteracy, newspapers do not reach them. People in
urban areas have a clear picture of what is happening in the country. They have access
to independent newspapers and to CNN, BBC and SABC through satellite TV. We
therefore wish to focus on the sector of Zimbabwean society which is closed out.” He
adds: “ It has some funny aspects. There are in fact more short wave radios in rural
areas than in urban areas because until the mid-1980s ZBC was only broadcasting on
the short wave.”

Spreading the word
Just how well-known VoP is among the urban population in Harare has yet to be seen.
Initially, VoP’s broadcasts did not cover Harare very well. Radio Africa seems to be
more popular and it is quite a heavy advertiser in the printed media. But VoP too has



NiZA Media News 05 – March 2002

3

started a series of advertisements in the run-up to the elections. “We will soon introduce
a morning programme in English”, the station manager explains.
Yet more critical is the fact that its programmes tended to be outdated. As a fledgling
radio station VoP sometimes used to broadcast reports only two weeks after the event.
This situation has improved considerably, however, since reports are now sent to the
Netherlands by e-mail.
The station currently runs a programme on electioneering and peace in which public
figures such as musicians, footballers and social commentaries reiterate the need for
peace during the elections. However, as the station manager clarifies: “The political
segment of our programmes is one fifth only. We also broadcast topics on consumer
issues and  social issues.” In order to increase its popularity in rural areas, VoP uses
networks of civic organisations. The station manager argues: “It does not make a lot of
sense to advertise in newspapers, since they will not reach the rural populace. Through
the information officers of our civic partners, we hope to spread the message to rural
areas.”

Illegal broadcasts
Reactions from the government have been less promising. The station manager admits
that they receive general threats from the government every week. Although VoP
wishes to cover all political perspectives including the views of the ruling party, the
Zimbabwean government has often associated VoP with opposition politics. Both SW
Radio Africa and VoP do not violate Zimbabwean law, still the Minister of State for
Information and Publicity Jonathan Moyo recently condemned the ‘illegal broadcasts’
for ‘fanning tribal divisions and ethnic hatred among Zimbabweans’. Moyo added:
“They have all the trappings of the genocide broadcasts in Rwanda.” However, VoP
does not give up. The station manager reveals: “Within a year, if we can get our own
transmitter, we hope to apply for a license again.”
For safety reasons, the author remains anonymous.

More information:
Voice of the People
e-mail: voxpop@zol.co.zw
website: http://www.voxpop.co.zw

Voice of the People broadcasts daily from 17.00-18.30 hours UTC on 7120 kHz (50
kW) and in the run-up to the presidential elections also from 4.00-5.00 hours UTC on
the same frequency. VoP plans to start broadcasting on the Internet through its website.



NiZA Media News 05 – March 2002

4

2 Comment: Freedom can never come second

Media freedom violations in Zimbabwe have a long tradition

by Jeanette Minnie

Zimbabwe today is what happens when the
world places development before freedom. Says
Jeanette Minnie, who feels that Mugabe’s true
colours have been on show for a long time. But,
the world for the most part shut a blind eye
because it was expedient to do so.

The last five action alerts on media freedom
violations in Zimbabwe published on the
website of the Media Institute of Southern
Africa (MISA) today (19 February 2002)
makes chilling reading:

18/02/2002 : Swedish journalist refused
accredition www.misanet.org/alerts/20020218.zimbabwe.1.html
18/02/2002 : Southern African media organisation to challenge Zimbabwean laws
www.misanet.org/alerts/20020218.zimbabwe.0.html
15/02/2002 : Peta resigns from paper
www.misanet.org/alerts/20020215.zimbabwe.0.html
14/02/2002 : School teacher beaten to death for reading independent newspaper
www.misanet.org/alerts/20020214.zimbabwe.0.html
11/02/2002:  Newspaper offices and printing press bombed
www.misanet.org/alerts/20020211.zimbabwe.1.html

There will no doubt be fresh reports about more violations tomorrow and the next day
…  and the next. This litany of human rights infringements in respect of the media did
not begin recently, or only in the last year or two. The action alerts on the web site
concerning Zimbabwe date back to 5 February 1997. The entry for this day reads:
“Update: Medical report details torture of two journalists”
www.misanet.org/alerts/19970205.zimbabwe.0.html

In fact, MISA’s annual publication on the state of the media in Southern Africa
published since 1995, and cynically but appropriately entitled “So this is Democracy?”,
demonstrates clearly in many analyses that the suppression of media freedom and
speech in Zimbabwe is a long tradition. The tradition goes back to Ian Smith’s apartheid
‘Rhodesia’ (Zimbabwe’s former name under white rule) and was never broken – not
even for a moment – despite the transition to black majority rule. One of the same prime
instruments for suppression and control of a people is still being used today – denying
people their right of access to independent information.
In the end, all despots are the same.

Journalists protest against the Public Order and
Security Act (POSA) in Zimbabwe. This law makes it a

criminal offence to criticize the president and
government. The photographer states that three

journalists were arrested during this demonstration.
Photograph: Tsvangirayi Mukwazhi



NiZA Media News 05 – March 2002

5

This sad story which is Zimbabwe today is what happens when the world places
development before freedom, or perhaps more accurately, delinks the concept of
development from freedom. There has long been an elitist view that freedom is only for
people who are better resourced and better educated. Mugabe’s true colours have been
on show for a long time – his incrementally dictatorial tendencies, the nepotism and
corruption of his government, the practising of democracy only in the most minimalistic
of ways and only as a tool to cling onto power ‘legitimately’ in the eyes of the world.
But the world for the most part shut a blind eye because it was expedient to do so. After
all, Zimbabwe was one of the more successful countries in the developing world.

The world would also do good if it realised that democracy is not only served by the
reporting of human rights violations, but that it is better served when attention is paid to
these reports timeously as strong indicators of growing problems and mounting
instability in a society. And freedom (a knowledge and acceptance of the supremacy of
human rights) must be nourished and protected at all costs. It can never come second on
any development agenda, and should never be placed second on the domestic agendas
of superpowers – lest they too in time turn into dictatorships.

Jeanette Minnie is an advisor to NiZA on the issue of freedom of expression. She has
been a director of the Media Institute of Southern Africa (MISA) and the Freedom of
Expression Institute (FXI), South Africa.
jcmin@iafrica.com

More information:
MISA: Media Institute for Southern Africa : www.misanet.org



NiZA Media News 05 – March 2002

6

3 Partner profiel: Rural development

Liberation of the mind through community publishing

door Wendy Willems

“The major impact of poverty is psychological. A
development project with only material input does not change
the situation. There must be a new approach to poverty
reduction,” according to Kathy Bond-Stewart of ACPDT.
This Zimbabwean organization attempts to empower village
people, so that they can uplift their situation.

Kathy Bond-Stewart, one of ACPDT’s three managers, decided to establish African
Community Publishing and Development Trust (ACPDT) in 1995 together with the late
artist Chris Hodzi and two female ex-combatants from Zimbabwe’s liberation struggle,
Talent Nyathi and Lucia Chikuhuhu-Manyuchi. The team had already been working
together since 1981, shortly after Zimbabwe gained its Independence. Kathy explains:
“I started with community publishing in May 1986 in the Government’s Department of
Community Development and Women’s Affairs. We were concerned with the process
of community publishing development. We designed a manual for training of Village
Community Workers. However, our goals and dreams became bigger than could be
realised in the government sphere.” The formation of ACPDT was regarded as critically
necessary since there were no other organisations involved with community publishing
in Zimbabwe.

Grassroots methodology
ACPDT’s mision is “to enable marginalised groups to use their creative energies to
build dynamic leadership, tackle poverty, take charge of their lives and make the
decisions that shape their future”. ACPDT clearly wishes to distinguish itself from other
non-governmental organisations in Zimbabwe. “We are not concerned with the media
as a goal in itself but more as an instrument of change This is unlike other NGOs
concerned with media in Zimbabwe”, the ACPDT manager elaborates. “Through full
participation of local communities in the design of publications, people not only feel
proud of what they have achieved, but they also gain many skills how to improve their
lives.”

Local Leadership Programme
One of ACPDT’s activities is the Local Leadership Programme. The programme was
launched in 1997 in three pilot areas in both Zimbabwe and Angola. It focuses on
village youth from 18 to 25, particularly women. ACPDT attempts to empower village
people, so that they can uplift their situation. Bond-Stewart clarifies why the
programme was initiated: “In this way they can carry out their own research on local
issues affecting their lives, produce their own books and plan how they could uplift their
situation.” A community leader participating in the programme, says the following on
the website: “Those of us who were involved in the production of these publications
ended up discovering within ourselves talents which had not been tapped. The world



NiZA Media News 05 – March 2002

7

began to open before our minds. We began to see more clearly, think more creatively,
reason more logically and analyse facts more critically. Our minds became liberated”.

Civic education
Another essential activity of ACPDT is the production of participatory civic education
training manuals, which are disseminated to communities across Zimbabwe. Bond-
Stewart notes: “With our civic education, we target African citizens, and mainly the
poor and those excluded from major decision making. Our manuals are used in at least
16 African countries.” In co-operation with the National Constitutional Assembly
(NCA), a conglomerate of a number of Zimbabwean organisations which initiated the
debate on a new constitution, ACPDT has produced pamphlets to inform all
Zimbabweans on the rights they have as citizens.

However, Bond-Stewart regrets ACPDT experiences problems as a result of the current
tense political situation in Zimbabwe: “We distribute our material through a civic
education network. Due to the hostile political environment, it is difficult. We have
difficulties distributing our material. We now work to distribute our publications
through strong, non-partisan groups in all wards, such as women’s groups, burial
societies and churches.”

Future challenges
ACPDT’s main challenge for the future is to transfer its ‘unique’ methodology to other
organisations. Bond-Stewart says: “We are now  in our 17th year. We wish  to develop a
book on community publishing in which the philosophy, our experience and method,
and applications are explained. We want to transfer our methodology through this book.
Our methodology can be the source of a new national way of doing rural development
and local government.”

Because ACPDT discovered there is even a global interest in its work, the book will
also be published in French, Spanish and Portuguese.

In 2000, Ms Willems won the NiZA Thesis Prize.
Wwillems@hotmail.com
adresses:

Africa Community Publishing & Development Trust
22 Baring Row, Hillside,
P.O. Box 7250
Harare, Zimbabwe
telephone: (+) 263 4 743739 / 743740
fax: (+) 263 4 743741
e-mail: bookteam@icon.co.zw
website: www.icon.co.zw/acpdt



NiZA Media News 05 – March 2002

8

4 Discussion on report Media Training Needs Assessment for

Southern Africa

‘Snapshot of media trainingprogrammes’

door Gwen Ansell

It seems as if the media trainingprogrammes in southern Africa are over-supplied,
ineffective and corrupt. At least, according to Gwen Ansell, that impression is
given in earlier MediaNews articles. All untrue, Ansell argues in her contribution
to the discussion on the report Media Training Needs Assessment for Southern
Africa [http://www.niza.nl/media/D.newsletter/index.html]. In conclusion, Ruth de
Vries gives a reaction on behalf of NiZA.

If I were a potential donor considering supporting media training in southern Africa, the
way the Genderlinks report on the topic is summarised
[http://www.niza.nl/media/D.newsletter/index.html] (MN.3,AUG) and reviewed
[http://www.niza.nl/media/D.newsletter/index.html] (MN.4, DEC) on the MediaNews
website would rapidly convince me to say no.  It focuses strongly on negative aspects,
without the nuances of detail in the full document. It presents a snapshot of the sector as
over-supplied, ineffective and corrupt.
Apparent oversupply rests on the false assumption that all the courses listed are exact
equivalents of one another, in every country in the region; that there is free choice about
attendance and no problem about paying for travel or training.
All untrue, and in particular, pre-service and in-service training differ.  The first
prepares students straight from school and is of necessity broader and more theoretical
because of the requirements of national education and examination systems.  The
second helps working journalists to fill learning gaps, grow into new responsibilities or
keep up with change. In many countries in the region, there is an acute shortage of in-
service training.  And since writing an essay for a teacher or professor faces a writer
with demands around writing strategy, linguistic code and literary structure wholly
different from those of writing a news story, the need for (new) basic skills on
journalism courses is real.

All media bodies - and not only community media - get less training than they need.  In
a changing climate, everyone needs to retrain. Bodies like the Institute for the
Advancement of Journalism (IAJ) attempt, on a very small funding base, to meet that
spectrum of needs, from on-site management support for community radio to newsroom
leadership skills. So there are solutions as well as problems. The industry concedes it
needs different types of training, but higher-than-inflation budget cuts make tough
choices necessary.

But training bodies also need to recognise they are part of the service sector and do - as
the IAJ does - market research to discover what the industry needs, wants and can pay
for, rather than always blaming the customer.



NiZA Media News 05 – March 2002

9

It is simply inaccurate to conclude that ‘covering a considerable percentage of staffing
costs’ equates with training being ‘lucrative’. If training courses cover only a percentage
of costs, then they are making a loss.  Their dependence on subsidies reflects this.
Resistance from untrained senior staffers is a valid problem. But transferring learning
between classroom and life is a universal educational problem, encountered in every
discipline and at every level. Training is a process of partnership between the training
body and the whole client organisation, and resistance can be minimised when training
starts at the top and includes diagnosis and follow-up in the newsroom.
Finally, most training courses - as opposed to conferences - do not pay lavish per diems
or include tours of the nightlife. We work with under-resourced journalists hungry to
learn, and have never encountered the kind of corruption the summary highlights.

Gwen Ansell is Executive Director of the Institute for the Advancement of
Journalism. She is also a freelance journalist and author or editor of
several books, including the just-published Guide To Basic Journalism.
gwen@iaj.org.za

‘Donors should not slip into old mistakes’

Reaction by Ruth de Vries (NiZA)

Gwen Ansell’s response to the review published by Media News clearly shows the
importance of the issue of media training in southern Africa. At the same time it
shows that the issue remains very much under discussion. NiZA considers it
important that training institutes in southern Africa engage in the debate on the
issue among themselves in the first place; NiZA has only a small role to play.
Rather than at institutes such as the IAJ, the criticism brought forward in the review to
which Gwen Ansell referred was levelled at the approach to media training that is
prevalent among a number of donors who develop and offer training courses
themselves. NiZA considers it extremely important that these donors do not slip back
into old mistakes. Media training institutes in the region should put their affairs in order
themselves.

Cooperation is the only available option. The NSJ-commissioned study into media
training supply and demand, Media Training Needs Assessment for Southern Africa,
carried out under the direction of Colleen Lowe Morna, is intended to serve primarily as
a handle for journalism training courses in the region. In a parallel development a
regional body has meanwhile been set up, the Southern Africa Media Training Network
(SAMTRAN). In the future, both the study and the newly-established network can help
to prevent any donor going it alone.

For all the criticism that can be brought against current media training, as is done in the
study, NiZA is in fact very positively disposed towards supporting media training.
NiZA as a donor spends € 2 million annually on strengthening the media in southern
Africa, a considerable part of which goes to training on different levels. NiZA considers
cooperation between training institutes and coordination within southern Africa a
precondition for specific support to the sector. As of 2002 NiZA therefore supports the
consolidation of SAMTRAN and the extension of its network.



NiZA Media News 05 – March 2002

10

Ruth de Vries is Project Officer of the Media Programme at NiZA.
Ruth@Niza.nl

The study Media Training Needs Assessment by Colleen Lowe Morna & Zohra Khan,
commissioned by NSJ and NiZA, can be ordered from NiZA (niza@niza.nl) at a price
of € 9.

Further information:
Publications: www.niza.nl/publicatie
SAMTRAN:  http://journ.ru.ac.za/staff/guy/sadc



NiZA Media News 05 – March 2002

11

5 Interview: ‘Proper synergy between government and media’

The New Journalist in Swaziland understands thikundhla

door Montgomery Cooper

Over 1000 journalists are now working in the media in
Swaziland and over "90
percent of them have not had any formal training in journalism.
Media trainer Crosbey Mwanza pleas for the training of the
‘new journalist’. The first condition is understanding of
thikundhla: the traditional rules of Swaziland.

Crosbey Mwanza, a leading media trainer with the Swaziland
Institute of Mass
Communications (SIMACOM) with vast experience in dealing
with the media was
interviewed at the beginning of March in Cape Town about the
recent turmoil and developments in the Swazi media. He
maintains that there is a strong level of tolerance with the
government since 1973, despite the recent
clampdowns that were only temporary.

That is a remarkable observation. For instance, as can be
read on the site of MISA; The Government of Swaziland
on 3 May, World Press Freedom Day, banned the print
version of The Guardian newspaper from circulating in
the country, accusing it of operating illegally as it did not fulfil all the requirements
under the country's media laws. The Nation magazine was banned the following day.

Morality
Minister for Information, Mntonzima Dlamini, at the time cited Section 3 of the
Prescribed Publications Act of 1968. This gives his office unlimited powers to ban or
suspend publications that do not conform with ‘Swazi morality and ideals’. Both The
Guardian and The Nation are known to support democratic government in Swaziland;
both are critical of the fact that King Mswati III has governed by decree since the
suspension of Swaziland's constitution in 1973.

Mwanza comments neutral on the turbulent developments that led to the closure of the
Observer group. “They were shut, reportedly about disclosure on information that was
not of the public interest.” He adds: “The feuding newspapers, The Guardian and The
Nation magazine went into battle and came to some terms with the government and
have re-opened.”

Thirty-one years of training the media in the region has led Mwanza to be a
passionate believer in the rights of the media and a strong believer in the
interrelationship between the government and the media. The media trainer discusses at



NiZA Media News 05 – March 2002

12

length the urgent need for the training institutions to train the ‘new  journalist’. He
highlights the three main institutions, SIMACOM, the UNDP/UNESCO project of the
Swaziland Institute of Management and Public Administration - that will offer
development communication and journalism courses course on a part time basis starting
this month - and the University of Swaziland training schemes that have started to offer
a three year diploma certificate in mass communications.
Thikundhla
The media trainer believes that these schemes will ‘assist greatly in the understanding of
the political process’ by the media, and aid the further understanding of the culture and
the dual system of governance. With that he refers the traditional ‘thikundhla’ system,
that means following the traditional Swazi norms and customs and  the modern system -
the Western - Magna Carta parliamentary system. “There have been so many
misconceptions through lack of training”, he observes. “I am concerned that the totality
of the problems in the country are not
clearly understood by the media and are often misinterpreted.”

More than 1000 journalists are now working in the media in Swaziland. “Over 90
percent of them have not had any formal training in journalism. And only a small
handful of the total are women. Mwanza feels that there has to be a lot of investment in
training. “So that the practitioners would be able to have a clear and full understanding
of issues and dual system, and be able to process the information in ways to give the
publication a clear analysis or understanding of the country. However”, he adds cryptic,
“the government must also be supportive of this new process." Mwanza finally, appeals
for ‘better national cohesion, proper synergy between government and the media need
to be forged’.

Montgomery Cooper is a lecturer at the Department of Journalism & Media Studies at
Rhodes University in Grahamstown, South Africa.
m.cooper@ru.ac.za

More information:

The Guardian: www.theguardian.co.sz
The Nation: www.thenation.co.sz
Misa - Swaziland Action Alerts: http://www.misa.org/swaziland.html



NiZA Media News 05 – March 2002

13

6 Zapiro: open season

Zapiro© March 2002


