19 november 2002
LoveLife: een lifestyle campagne tegen aids in Zuid-Afrika

Hoe hipper de campagne, hoe meer jongeren zich laten overtuigen dat ze zichzelf tegen aids moeten beschermen, lijkt de filosofie van loveLife. De brochures van deze Zuid-Afrikaanse campagne tegen aids doen denken aan lifestyle magazines. Ze staan vol plaatjes van stralende, aantrekkelijke jongeren met veel vrienden. Rhulani Mthembi (24 jaar) opgegroeid in Soweto en nu voorlichter bij loveLife: "De voorkeur gaat uit naar positieve boodschappen. Onderzoek laat zien dat jonge mensen vooral reageren op boodschappen die het verband leggen tussen gezond leven, het voorkomen van HIV en een positieve toekomst."

Goede voorlichting over HIV en aids is van groot belang in een land dat vijf miljoen seropostieven telt. De verwachting is dat het aantal Zuid-Afrikanen dat besmet is met HIV in 2010 zal zijn verdubbeld tot tien miljoen.

LoveLife is goed ontvangen in Zuid-Afrika. Negentig procent van de publiciteit over de campagne is positief. Ook in het persoonlijke leven van Mthembi blijkt dat de campagne indruk maakt. Zodra zij vertelt dat ze bij loveLife werkt, beginnen haar gesprekspartners over een onderwerp dat gerelateerd is aan seksualiteit, alsof zij op dat gebied een goeroe is. Toch is er ook kritiek. LoveLife lijkt slecht aan te slaan bij jongeren op het platteland. En het is nog onzeker of de campagne het aantal besmettingen doet afnemen. "Daarvoor is het nog te vroeg," meent Mthembi.

Afrikaanse hiphoppers tegen HIV/AIDS

Op Wereldaidsdag, 1 december, vanaf 21.00 uur: A Luta Continua; hiphop against HIV/AIDS, met optredens van X Plastaz (Tanzania), 2 Tall (Nederland) Devious (Zuid-Afrika), Skate the Great (Nederland) en Baby Fatim (Senegal). Drie Afrikaanse hiphoppers en twee van hun Nederlandse collega's treden op tijdens het festival 'Young and Posithiv' in het KIT Tropentheater in Amsterdam.

Bovendien zijn er die avond optredens van Nederlandse en Afrikaanse winnaars van een internetwedstrijd waarbij jongeren werden uitgenodigd om hun eigen rapteksten te schrijven. Ook wordt op deze avond de nieuwe website Urban Culture gepresenteerd, een virtueel Afrikaans hiphopfestival.


Geïnteresseerden kunnen de loveLife campagne op Wereldaidsdag, zondag 1 december, vanaf 13.00 uur in het KIT Tropentheater komen bekijken. Ook is er gelegenheid kennis te maken met Rhulani Mthembi, die naar Nederland komt op uitnodiging van het Nederlands instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA). Zij neemt die middag deel aan een panel dat discussieert over de vraag wat jongeren zelf vinden dat zij nodig hebben om zich effectief te kunnen weren tegen besmetting met HIV. In het panel nemen verder nog jongeren uit de Oekraïne, India, Suriname en Nederland deel. De middag wordt geopend door de Indiase poppenspeler Varun Narain wiens marionetten in India moeilijke onderwerpen bespreekbaar maken.

De activiteiten op zondagmiddag maken deel uit van Young and Posithiv. In dit programma, dat begint op vrijdag 29 november en duurt tot en met maandag 2 december, komen jongeren uit alle delen van de wereld in documentaires, hiphop, verhalen, debatten en interviews aan het woord over HIV/AIDS. Young and Posithiv is opgezet door KIT Tropentheater in samenwerking met NiZA, NCDO, Raad Jongeren en Bevolking, het Aidsfonds /Stop AIDS Now, Jong Positief, Move Your World, Daria Cohen, Stichting Madunia Music, Baobabconnections.org, en Africaserver.nl.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie of een interview met Mthembi kunt u contact opnemen met Hille Linders van het Nederlands instituut voor Zuidelijk Afrika, (020) 5206210, mobiel 06 - 12 94 90 30 hille@niza.nl.